Hei
Jeg har en 9-5 2.2 tid fra 2004. I den senere tid har den hatt et startproblem som opptrer stadig oftere. Den starter, går i 2-3 sekunder, for så å stoppe igjen. Deretter er den helt "død" og må kjøres på starteren i et minutt eller lengre før den starter. Må som regel ha starthjelp også da batteriet går tom før den starter.
Dette skjer når bilen har stått stille lenge, gjerne et døgn eller lengre. Hvis bilen brukes hver dag går det greit, men hvis den står en dag eller to starter den ikke. I den kalde årstid assosierte jeg det med et glødeproblem (feilkoder er avlest og glødeplugger er sjekket men feilen ligger ikke der).
Nå tror jeg det er et drivstoffproblem og at dieselen renner tilbake etter en tid. Det kan vel også være lekkasje eller at det kommer luft i systemet!?
Er det noen som har opplevd tilsvarende eller har tips til hva feilen kan være?
Råd og tips mottas med takk!
mvh Erik
9-5 2.2 Tid Startproblem
Moderator: Moderatorer
9-5 2.2 Tid Startproblem
9-5 2.2 Tid Estate Vector
-
- 2.0 bar
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: 9-5 2.2 Tid Startproblem
Start med et nytt og godt batteri.
Høres ut som om den knapt klarer å gløde motoren skikkelig.
Om spenningen på batteriet er f.eks 12,4 V i hvilespenning så kan kraften i batteriet være veldig liten når det skal gå mye strøm.
Børst batteripoler og klemmer.
Det er ikke alltid lurt å la starteren gå så lenge som et helt minutt.
Klar over at dette ikke virker som et direkte svar på spørsmålet, men tror at du må starte der før du går videre.
Ellers er det nok av tråder om diesel og startproblemer her hvis du søker litt (veivaksel posisjonsgiver etc., ...
Høres ut som om den knapt klarer å gløde motoren skikkelig.
Om spenningen på batteriet er f.eks 12,4 V i hvilespenning så kan kraften i batteriet være veldig liten når det skal gå mye strøm.
Børst batteripoler og klemmer.
Det er ikke alltid lurt å la starteren gå så lenge som et helt minutt.
Klar over at dette ikke virker som et direkte svar på spørsmålet, men tror at du må starte der før du går videre.
Ellers er det nok av tråder om diesel og startproblemer her hvis du søker litt (veivaksel posisjonsgiver etc., ...
Takk for svar.
Jeg holder foreløpig alle muligheter åpne og jeg ser at batteriet gjerne skulle vært bedre, men jeg tror ikke det er problemet her. Motoren starter raskt og tilsynelatende helt normalt ved første forsøk for så å stoppe igjen etter et par sekunder. Det er når jeg da skal starte den igjen at den ikke vil i det hele tatt, og ja jeg kjører bare starteren i intervaller på 15-20 sek om gangen.
Har søkt i forumet og på nettet forøvrig uten å finne noe som jeg tror kan hjelpe meg her.

Har søkt i forumet og på nettet forøvrig uten å finne noe som jeg tror kan hjelpe meg her.
9-5 2.2 Tid Estate Vector
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Prøv om det er forskjell på start tid om du står med fronten oppover eller nedover. Disse motorene har en tendens til at diesel brygge tetninger ryker. Noe som resulterer i at Dieselen renner i retur.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
-
- 0.7 bar
- Navn: Leif-Rune Fauskanger
- Bil: SAAB 9-3 1.9 TiD, Vector
- Sted: Bergen
Diesel brygge tetninger? -Hva er det?
Regner med at det er tetninger generellt på diesel slanger eller andre overganger der det kan bli morkent?
Regner med at det er tetninger generellt på diesel slanger eller andre overganger der det kan bli morkent?
SAAB 9-3 -07, 1.9 TiD, Vector, Estate
Reg.Nr: SU41248
Reg.Nr: SU41248