I går fikk jeg skifta dempere foran, samt nye fjærbeinlagre. Har vært plaget med klunking i fartsdumper og denslags en stund nå og fant ingen morkne foringer så da måtte det jo nesten være det. Hadde tenkt å bruke hele dagen på det, samt skifte foringene til bærearmen til PF også, men fruen var dårlig så jeg måtte passe barn til leggetid. Duppa av under legging av veslefrøkna så først 20:30 skred jeg til verket.
Fikk ikke tatt noen bilder da jeg hadde det brenntravelt.
Jeg fikk nappet av venstre beinet og etter en del knot med å få av låsemutra - holdt på å lage mos av unbrako-sporet fordi mutteren satt som stein - så løste det seg med slagtrekker. (Tips: 21mm hylse for å ta ut tennplugger har sekskantspor for fastnøkkel, samt plass i midten for en grov og lang unbrako-pipe fra Biltema) Noe overrasket så så jeg at lagret var helt greit. Skifta det likevel da jeg nå hadde alt ute. Knota litt med verktøyet for å presse fjæra sammen også. Trangt når den store skåla kommer i veien. Inn med nye demperen og lagret. Nå dingler ikke fremhjula så langt nede når man løfter bilen lengre.
Andre side gikk kjappere, men her fant jeg også et fint lager! De originale demperne dempet ganske bra fortsatt, men jeg tror de var modne for utskifting. Vet ikke helt hvordan de er nye, men mine gikk fint å presse til bunn, og så siger de litt ut. Presset begge i bunn og de kom ut litt forskjellig så greit å få dem byttet. Jeg tror jeg fant klunkesynderen da jeg skulle sette sammen høyresiden. Da jeg skulle sette fjærbeinet fast i karosseriet så fikk bare en av tre av boltene godt feste. De to andre glapp bare da de skulle stramme den siste delen. Skal skaffe meg nye bolter og glipper det fortsatt så borrer jeg opp en dimensjon.
Nå sitter bilen som et strykejern på veien, men det blir ikke noe voldsom testing før etter firehjulskontrollen i morgen. Skal få presset inn K-Mac foringene i kveld.
Gult er kult!
Spørsmål:
- WIS sier at de store boltene som låser fast fjærbeinet i spindelhuset skal byttes ved demontering. Det gjorde ikke jeg. Kritisk?
- Hva bør jeg sikte på av camber bak - 35mm senk, 18x8 felger m/ 225 dekk, kjøring på vei, ingen banekjøring.