Turbotrykk LØST
Moderator: Moderatorer
Turbotrykk LØST
Hei
Jeg har en 00 9-3 T-5 steg 1 som turbotrykket har forsvunnet på.Har vært og feilsøkt 4 timer hos Saab forhandler idag og ingen konkrete feil ble funnet.Alt av ventiler wastgate avlastning osv er trykktestet,slanger osv er også kontrollert.Eksos er demontert og ikke funnet slakk eller feil ved turbinhjul.Tech 2 er også brukt for å feilsøke.Turbotrykkmåler er brukt under kjøring og viste max 0.35 bar.Noen som har vært borte i lignende ? Tips mottas gjerne.Til opplysning har bilen gått 170 k,og er meget godt vedlikeholdt.
Jeg har en 00 9-3 T-5 steg 1 som turbotrykket har forsvunnet på.Har vært og feilsøkt 4 timer hos Saab forhandler idag og ingen konkrete feil ble funnet.Alt av ventiler wastgate avlastning osv er trykktestet,slanger osv er også kontrollert.Eksos er demontert og ikke funnet slakk eller feil ved turbinhjul.Tech 2 er også brukt for å feilsøke.Turbotrykkmåler er brukt under kjøring og viste max 0.35 bar.Noen som har vært borte i lignende ? Tips mottas gjerne.Til opplysning har bilen gått 170 k,og er meget godt vedlikeholdt.
Sist redigert av 1850 S den 25 sep 2015, 05:43, redigert 1 gang totalt.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Turbotrykk
Og staget som går frå wastegate til turbo vart også kontrollert? At det er forbindelse mellom komponentane, og det går greit inn i klokka? 0.35 er ju under grunnladetrykk, so eg tenker at det mest sansynlig er noko mekanisk som er feil.
Re: Turbotrykk
Ja - staget ble kontrollert og wastegate ble trykksatt.
Re: Turbotrykk
Har nå byttet til ny turbo uten at det hjalp. Tips mottas gjerne
Re: Turbotrykk
Har sjekka alle sikringer.Har tatt av slangen fra kompressor og kjørt åpent pluss kobla direkte til wg.Det er ikke cruise på bilen,og bremselys fungerer som d skal.Prøvd to forskjellige styringsbokser,Ingen feilmld,pluss alt som er gjort i mitt første innlegg.Den gamle turboen var uten feil eller mangler,men byttet til ny siden jeg hadde allerede kjøpt den.Begynner å slippe opp for ideer så tips mottas med takk
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Turbotrykk
Ohm kontakta på MV. Mål mellom pinne 1 og 2 og mellom 2 og 3. Her skal det være noen få ohm motstand. Dersom det er feil på mv, så ikke bytt den før du har målt drivsteget i styreboksen, for dersom det er defekt vil ny MV bli ødelagt med en gang.
Dersom dette er i orden, napp ut slangen til wastegate og kjør en tur med trykkmåler montert. Vær forsiktig med gassen og følg med på trykket. Hvis den nå lader fritt og ukontrollert så er ikke feilen mekanisk. Lader den derimot like dårlig, sjekk turboen og sjekk om katalysator eller lydpotte er ødelagt og delvis tett.
Dersom dette er i orden, napp ut slangen til wastegate og kjør en tur med trykkmåler montert. Vær forsiktig med gassen og følg med på trykket. Hvis den nå lader fritt og ukontrollert så er ikke feilen mekanisk. Lader den derimot like dårlig, sjekk turboen og sjekk om katalysator eller lydpotte er ødelagt og delvis tett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Turbotrykk
Her står det hvordan du måler drivsteget; http://mgmotor.no/mekketips-9-3-02/maal ... vsteg.aspx
Ikke bytt rundt på styrebokser og ventiler uten å måle.
Har du enten defekt ventil eller drivsteg så kan det ene ødelegges av det andre.
Ikke bytt rundt på styrebokser og ventiler uten å måle.
Har du enten defekt ventil eller drivsteg så kan det ene ødelegges av det andre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Turbotrykk
Har sjekka Steg 1 boksen og originalboksen og får riktige verdier iflg fremgangsmåte d er linket til.Mv er litt feil verdier.Kan jeg ha ødelagt begge boksene pga feil i MV kanskje ? Men rart at verdiene på ECU er riktig ?Har også kryssjekka med en 9k box.Turboen er ny,og montert igår.Har også demontert slangen fra WG og kjørt åpent fra kompressor uten trykkresultat,Også prøvd originalmontering med kobling mellom kompressor og WG uten hell.
Re: Turbotrykk
Skal prøve å få trykksatt systemet.Kan kanskje prøve å koble av eksos ved turbo for å eliminere blokkering i eksosanlegget.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Turbotrykk
Hva mener du med dette? Har du nappet av slangen fra wastegaten og kjørt, uten at turboen bygger noe mer trykk trykk enn ellers? I så fall spørs det om ikke eksosanlegget ditt er tett.1850 S skrev:Har også demontert slangen fra WG og kjørt åpent fra kompressor uten trykkresultat,
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Turbotrykk
Idag var det prøving av bil uten eksos.Tok av eksosrøret ved turboen,og kjørte uten WG innkoblet.Bilen gikk kanskje litt bedre,men begynte å "pludre"ved ca.4000.Men bilen går langtfra så bra som den gikk når den var iorden.Må jeg prøve en ny boks og MV eller har dere flere tips ???
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Turbotrykk
Hvis ikke bilen går som et skudd uten WG, helt til den fuelcutter så er det noe galt med turboen din. Sjekka om det var noe slakk i den?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: Turbotrykk
Som nevnt tidligere ble NY turbo montert i forgårs,selvom den gamle var like fin som ny.....etter jeg fikk demontert og sjekka den.Kom gjerne med tips !!
Re: Turbotrykk
Har vært å sjekka for lekasjer i intercooler dvs trykksatt,uten tegn til feil.Kjørt en del testing med Tech 2 og funnet litt høye verdier på lambda.Etter hva som står på feilsøking hos Saab er det nå to muligheter igjen.Det er tett eksos eller feil i styringsboksen.Siden jeg har kjørt med "fri" eksos står det egentlig kun igjen med bytte av ECU.Ny boks og MV er på vei .....Kom gjerne med inspill 

Re: Turbotrykk
Har nå fått satt i ny motorstyring og magnetventil uten at dette hjalp.Målte bensintrykk til 3 bar som er riktig verdi.Kan bensinpumpa allikevel gi for lite ??? Har nå til sammen feilsøkt 12 timer på Saab verksted...KOM MER ENN GJERNE MED TIPS