Turboproblem 9-5 aero -04

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
mikal50
Innlegg: 4
Registrert: 21 jul 2015, 09:57
Navn: Morten Lid

Turboproblem 9-5 aero -04

Legg inn av mikal50 » 21 jul 2015, 10:32

Jeg har i et halvt års tid hatt problem med turboen. Motoren begynte da å rykke/hakke ved kraftig aksellerasjon, og går nå bare på det første av de 3 tubotrykkfeltene på måleren. Yter nå bare ca. 85 hk mot normalt 260+. Motoren byttet for 2 år siden til en -09 etter motorhavari. Turboen er den samme, er testet, og helt OK. En tidligere eier har trimmet motoren hos Nordic, Sverige. Trimmingen ikke avprogrammert ved motorbytte(?). Bilen går tilsynelatende jevnt og bra ved forsiktig kjøring. Check Engine-lampen lyser nå og da, og har gjort det hele tiden siden kjøpet i -11. Mitt verksted finner ikke feilen. Hva kan det være??

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Turboproblem 9-5 aero -04

Legg inn av Ingvar N629 » 21 jul 2015, 10:53

Hvilken feilkode får du når lampa lyser??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

mikal50
Innlegg: 4
Registrert: 21 jul 2015, 09:57
Navn: Morten Lid

Re: Turboproblem 9-5 aero -04

Legg inn av mikal50 » 21 jul 2015, 16:47

Dessverre har ikke lampa lyst når bilen har vært på verksted nå, men i fjor hadde jeg feilkode P0171.......

mikal50
Innlegg: 4
Registrert: 21 jul 2015, 09:57
Navn: Morten Lid

Re: Turboproblem 9-5 aero -04

Legg inn av mikal50 » 21 jul 2015, 17:06

Kan legge til at verkstedet jeg bruker har testet luftmassemåler, turboladetrykksensor, magnetventil-turboavlastning, alle backventiler (svensk verksted, ikke sikker på om jeg bruker riktige norske betegnelser), bypassventil, magnetventil turbotrykk.
Motorens effekt nå max 60 kw..............

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Turboproblem 9-5 aero -04

Legg inn av Ingvar N629 » 21 jul 2015, 17:12

Med P0171 og lav effekt bør man først sjekke falskluftlekkasje, inkl tetthetskontroll av bremsekraftforsterker. Hvis du tar av kontakten til luftmassemåleren og kobler fra batteriet noen sekunder for å slette feilkoder og adapsjoner, hvordan går den da (kjør uten LMM tilkoblet)?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

mikal50
Innlegg: 4
Registrert: 21 jul 2015, 09:57
Navn: Morten Lid

Re: Turboproblem 9-5 aero -04

Legg inn av mikal50 » 22 jul 2015, 17:30

Takk for tips og råd! Skal ta med disse til verkstedet mitt når feilsøkningen fortsetter, og forhåpentligvis en vellykket reparasjon kan gjøres. Å kjøre en Aero med bare 60kw er ikke gøy.......
Flere tips mottas med takk!! For verkstedet er det problematisk å lete seg fram når ingen feilkoder finns. Masse tid går med, og prøving av deler som ikke endrer situasjonen.......frustrerende! Og det blir dyrt! Vet at mange Saab-eiere kan sitte med veldig verdifull informasjon.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Turboproblem 9-5 aero -04

Legg inn av Ingvar N629 » 22 jul 2015, 21:45

Hvorfor ikke bruke noen som kan dette? De du bruker i dag har tydeligvis ikke snøring...

Prøv tipset du fikk om å koble fra LMM og se hva som skjer. Kanskje du kan løse dette selv.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: Turboproblem 9-5 aero -04

Legg inn av Dopus » 23 jul 2015, 06:30

Hva med slangene fra ladetrykk reguleringsventilen på "saksofonen) Har du prøvd boltmodden ( ta av og øverste slange fra ventilen og tette den med en bolt. Har du koblet magnetventilen slik at den ikke reglerer ladetrykket men gir det den orker til den fuelcutter....da får du i hvertfall testet at turbo er ok. Trykksett innsuget. jeg tok av slangen fra turbo til intercooler og plugget den enden som vanligvis går i turboen. Pluggen var en 50mm pcv plugg for avløp fra biltema som jeg borret et hull i og satte inn en bilventil. Jeg fannt i hvertfall lekkasjer hos meg. Skift alle vakuum slangene til silikon slanger først som sist så slipper du å skifte om et par år, og du er sikker på at dem holder tett.
Det finnes diverse o-ringer som kan lekke. Blant annet i overgang mellom trykkrør og gasspsjeld, Det er også en pakning mellom innsug og gasspjeld som kan lekke. tilkoblingen på trykkrøret for dump ventilen er også en av synderene hos meg.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Svar