Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
OliverStandal
Legg inn
av OliverStandal » 26 jul 2015, 18:18
Hei, har en Saab 9-5 1999 modell som er vanskelig å få i revers. Hørt at det kan ha med tyverisikring greie som ligger under girspaken, men veit ikke hvordan jeg kommer til

noen som vet? Eller andre forslag til ka det kan være?
Sent fra min HTC One S via Tapatalk
-
Jan R
- Grunnladetrykk

- Sted: Bergen og Oslo (jobb)
Legg inn
av Jan R » 27 jul 2015, 22:46
Manuell kasse ikke sant? Skraper det i girkassen når du skal ha den i revers? Om du holder clutchen inne med motoren i gang og tar den først i 2. gir for deretter direkte i revers, går det lettere da? Forskjell på varm og kald girkasse? Vanlig saab feil med girkasse som er vanskelig å få i revers, om så er tilfelle må du se deg om etter en ny/ brukt girkassse. Du kan event først prøve med oljeskift til syntetisk girolje siden 99 mod ikke har dette.
9-3 og 9-5 2,2 TiD begge 2002.
-
OliverStandal
Legg inn
av OliverStandal » 28 jul 2015, 08:53
Manuell ja. Går ikke bedre uansett ka gir ej sett den i først, ingen forskjell på varm eller kald heller. Før så va det vanskelig, men etter en periode no så be det blitt umulig. Får den ikke i revers lengre. Ej får prøve oljeskift. Takk for hjelpen
-
Jan R
- Grunnladetrykk

- Sted: Bergen og Oslo (jobb)
Legg inn
av Jan R » 28 jul 2015, 10:01
Om det er så ille at den overhodet ikke vil inn i revers hjelper det neppe med syntetisk girolje, men det skader jo ikke å prøve. Når du skal rygge: Du skal ikke bryte den inn i revers, men stanse motoren for så å sette den i revers i det motoren slukker og girkassen er i ferd med å stoppe og gå rundt, da glir den sannsynligvis lett inn i revers. Så starter du motoren igjen med revers inne. Ang olje så skal du KUN bruke syntetisk girolje som oppfyller ATF kravet. Det er veldig vanlig at det fylles feil olje på Saab manuelle kasser, noe de ikke tåler og blir vanskelig å gire eller få i revers. Saab sine manuelle girkasser skal aldri skiftes olje på, da oljen varer livet ut for bilen. Er det oljelekasje må det etterfylles olje a rett type. Ang oljetype/ skift: Du må ha 3 liter olje, det går ca 2 på kassen og 1 til gjennomskylling for å få ut den gamle oljen da den ikke skal blandes med ny syntetisk olje. Du kan kjøpe saab originalolje for ca 500 for 3 liter. Du kan også benytte Biltema Transmisjonsolje, artikkel 36831 for 119 per liter. (Den opfyller spes.)
9-3 og 9-5 2,2 TiD begge 2002.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 28 jul 2015, 20:44
Sjekk giroverføringen og evt girlåsen!
Og dette med å aldri skifte olje på kassa... "Skiftes ved reparasjon" står det vel, og reparasjon blir det. Olje som utsettes for trykk males opp slik at molekylkjedene blir kortere og kortere, og til slutt bærer filmen veldig dårlig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
OliverStandal
Legg inn
av OliverStandal » 29 jul 2015, 03:37
Må takke for mange gode tips

he både skjekka og etterfylt olje. Men når ej snakka med han som hadde Saaben før meg, så sa han at han ikke viste om ditta med girlås og at den skal stå i revers før du tar ut nøkkelen. Så da er det nok den som er gåen og må nyttast