Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Moderator: Moderatorer
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Det med feilkodene er nok overkommelig høres det ut som, men det største problemet er at ACC kutter helt ut. Ringte til et Saab verkstedet i Drammen og de sier dette er et sjeldent problem og ikke hadde noen direkte løsning, men dem foreslo å sjekke ladespenning og tilstand på batteriet. Er dette noe kjent for dere?
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 940
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
At rare symptomer dukker opp før batteriet gir seg helt, er et velkjent problem, men i dette tilfellet TROR jeg heller at problemet ligger enten internt i ACC-modulen eller i jord eller spenning til den. Dette slik Hjelle og Kristian N2215 er inne på.
Sjekk batteriet når motor går: spenning bør ligge på 13,8 - 14,4V. Mål over batteripolene når noen starter bilen: spenningen bør ikke ligge under 9,6V i startøyeblikket. Får du ikke disse målingene, bør du nok tenke på batteriet først.
Sjekk batteriet når motor går: spenning bør ligge på 13,8 - 14,4V. Mål over batteripolene når noen starter bilen: spenningen bør ikke ligge under 9,6V i startøyeblikket. Får du ikke disse målingene, bør du nok tenke på batteriet først.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Spenning når bilen går er 14,6V og like i underkant av 12V akkurat ved start.
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Fortsatt på og av. Har sjekket kabler, kontakter ... alt jeg kan komme på. Dette begynner å bli vanskelig og høsten nærmer seg snart . Noen flere gode ideer på lager? Har for tiden ikke mulighet for å sette den inn på verksted.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Har et ACC-panel liggende du skal få billig!
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Er jo ikke 100% sikkert at det er panelet som er gåent, men hvor mye hadde du tenkt deg for det da?
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Vi kan ta det på PM!
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 315
- Registrert: 19 jul 2012, 00:54
- Navn: Trond Pedersen
- Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
- Sted: Fredrikstad
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Hadde også problemer med at varmen forsvant for så å komme tilbake etter at bilen hadde stått parkert. Leste av at det var jordingsfeil på varmevekslersolinoid (ventil som åpner og lukker for sirkulasjon av varmtvann til varmeapperatet) . Denne sitter på torbedoveggen til venstre for bremsekraftforsterkeren, byttet denne og varmen fungerte som den skulle.
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Interessant. Skal sjekke opp dette . Kristian N2215: Har ikke glemt panelet.Trope skrev:Hadde også problemer med at varmen forsvant for så å komme tilbake etter at bilen hadde stått parkert. Leste av at det var jordingsfeil på varmevekslersolinoid (ventil som åpner og lukker for sirkulasjon av varmtvann til varmeapperatet) . Denne sitter på torbedoveggen til venstre for bremsekraftforsterkeren, byttet denne og varmen fungerte som den skulle.
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Kjørte Kongsberg - Tønsberg i dag. Alt fungerer til jeg starter opp i Tønsberg og skal videre. Ingenting virker. Vipper ut AC enheten, slår av tenning, løsner pluggen bak og setter den i igjen. Dermed fungerer alt igjen ..... Stopper i Sandefjord og skal videre til Larvik og ingen liv i AC panel/vifte. Dette begynner å bli slitsomt. Vet ikke om jeg skal bytte panel eller ikke. Hvor er det feilen kan ligge? Hmmm
Trope: er denne saken godt gjemt? Kan ikke finne noe med denne beskrivelsen.
Trope: er denne saken godt gjemt? Kan ikke finne noe med denne beskrivelsen.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 940
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Jeg tror ikke at en ev. feil med solenoiden er den eneste i ditt tilfelle, ettersom den kan sette kode #18 / DTC B2375 ved kortslutning eller kretsfeil, og vel ikke kan forårsake kutt i strømtilførsel til / i ACC.
Om årsaken til det du erfarer ligger i - eller utenfor ACC-panelet er ikke godt å si, selv ikke etter det du nå beskriver. Jeg har sett litt på jord- og spenningstilførsel, men pga. andre "abonnenter" på begge disse, ser jeg ikke noe som kan svikte bare for ACC her - utenom i selve pluggen til den. Slik du har fått liv i den under turen, har ledninger, plugg og selve panelet blitt rørt ved og kunne indikere at problemet ligger tett ved - / i panelet, men sikker er jeg ikke. Skifte det ville eliminere én mulighet, men det er kanskje én sak du bør prøve først. Når det svikter igjen, drar du sikring #20 i instrumentpanelet. Dette er (hoved-)tilførsel til ACC-panelet (og innerbelysning og tåkebaklys), og er resultatet at ACC kommer opp igjen etterpå, kan dette være en indikasjom på at der ER selve panelet som svikter, ettersom du da ikke har rørt ved noe annet.
Et annet forsøk, om det ikke allerede er prøvd, er (lett) dunking på selve panelet når det blir mørkt. Dette vil "pirke" i ev. sviktende loddinger eller kontaktfeil, og kanskje få et glimt av liv i det. Noe annet å tenke på er om du ser en sammenheng mellom varme i kupéen eller hvor lenge ACC har vært i funksjon før den kutter ut.
Magnetventilen ser slik ut (selv om bildet viser den brukt på annen plass): https://www.maptunparts.no/turbo-system ... 98-10.html
Om årsaken til det du erfarer ligger i - eller utenfor ACC-panelet er ikke godt å si, selv ikke etter det du nå beskriver. Jeg har sett litt på jord- og spenningstilførsel, men pga. andre "abonnenter" på begge disse, ser jeg ikke noe som kan svikte bare for ACC her - utenom i selve pluggen til den. Slik du har fått liv i den under turen, har ledninger, plugg og selve panelet blitt rørt ved og kunne indikere at problemet ligger tett ved - / i panelet, men sikker er jeg ikke. Skifte det ville eliminere én mulighet, men det er kanskje én sak du bør prøve først. Når det svikter igjen, drar du sikring #20 i instrumentpanelet. Dette er (hoved-)tilførsel til ACC-panelet (og innerbelysning og tåkebaklys), og er resultatet at ACC kommer opp igjen etterpå, kan dette være en indikasjom på at der ER selve panelet som svikter, ettersom du da ikke har rørt ved noe annet.
Et annet forsøk, om det ikke allerede er prøvd, er (lett) dunking på selve panelet når det blir mørkt. Dette vil "pirke" i ev. sviktende loddinger eller kontaktfeil, og kanskje få et glimt av liv i det. Noe annet å tenke på er om du ser en sammenheng mellom varme i kupéen eller hvor lenge ACC har vært i funksjon før den kutter ut.
Magnetventilen ser slik ut (selv om bildet viser den brukt på annen plass): https://www.maptunparts.no/turbo-system ... 98-10.html
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Kato skrev:Jeg tror ikke at en ev. feil med solenoiden er den eneste i ditt tilfelle, ettersom den kan sette kode #18 / DTC B2375 ved kortslutning eller kretsfeil, og vel ikke kan forårsake kutt i strømtilførsel til / i ACC.
Om årsaken til det du erfarer ligger i - eller utenfor ACC-panelet er ikke godt å si, selv ikke etter det du nå beskriver. Jeg har sett litt på jord- og spenningstilførsel, men pga. andre "abonnenter" på begge disse, ser jeg ikke noe som kan svikte bare for ACC her - utenom i selve pluggen til den. Slik du har fått liv i den under turen, har ledninger, plugg og selve panelet blitt rørt ved og kunne indikere at problemet ligger tett ved - / i panelet, men sikker er jeg ikke. Skifte det ville eliminere én mulighet, men det er kanskje én sak du bør prøve først. Når det svikter igjen, drar du sikring #20 i instrumentpanelet. Dette er (hoved-)tilførsel til ACC-panelet (og innerbelysning og tåkebaklys), og er resultatet at ACC kommer opp igjen etterpå, kan dette være en indikasjom på at der ER selve panelet som svikter, ettersom du da ikke har rørt ved noe annet.
Et annet forsøk, om det ikke allerede er prøvd, er (lett) dunking på selve panelet når det blir mørkt. Dette vil "pirke" i ev. sviktende loddinger eller kontaktfeil, og kanskje få et glimt av liv i det. Noe annet å tenke på er om du ser en sammenheng mellom varme i kupéen eller hvor lenge ACC har vært i funksjon før den kutter ut.
Magnetventilen ser slik ut (selv om bildet viser den brukt på annen plass): https://www.maptunparts.no/turbo-system ... 98-10.html
Takk for et flott innlegg Kato . Jeg skal gjøre det forsøket med sikringen når dette skjer igjen. Hvor lenge AC har vært i funksjon før det kutter ut er varierende. Om jeg kjører 5 km eller 5 mil gjør ingen forskjell. Det er "neste gang" jeg starter opp at ACC ikke virker (som regel).
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Ikke alle 9-5 som har denne ventilen, så er ikke sikkert du har den...JonnyHZ skrev:
Trope: er denne saken godt gjemt? Kan ikke finne noe med denne beskrivelsen.
ventilen som vannslangene er koblet til ser slik ut : http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 66947.html
så hvis du har den, skal den ikke være så vanskelig å finne..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
Re: Varmeapparat på og av - Saab 9-5 2001 modell
Dette skulle vært skrevet for en tid siden, men fikk tak i en ny (gammel) enhet på hugger'n. Kostet meg 600,- med 3 mnd garanti.
Takk til alle som ville hjelpe til
Takk til alle som ville hjelpe til