Høyt bensinforbruk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Høyt bensinforbruk

Legg inn av HugoC » 02 sep 2015, 18:59

Min 2010 9-5, 2.0t biopower, 5 trinn manuell bruker rått med bensin. Får den nå ikke under 1.2 på langkjøring og ikke under 1,6 på bykjøring. Hva kan være galt? 36000 km, ja trettisekstusen og full servicehistorikk. Ikke tett luftfilter!
mvh
Hugo Christensen

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Høyt bensinforbruk

Legg inn av Ingvar N629 » 02 sep 2015, 20:06

Sjekk falskluft først. Skal ikke så mye til før den kalkulerer helt feil drivstoff på tanken, pluss vanlig adapsjon og lambdakorreksjon. Blir nok mye tørste BioPower rundt om etterhvert som disse blir eldre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Re: Høyt bensinforbruk

Legg inn av HugoC » 02 sep 2015, 21:45

OK. Takk for svar. Og for meg betyr dette at bilen må innom verksted. Ok det, men den har gått kun 36´ og slike saker burde ikke være et problem?? Kan jeg sjekke noe av dette selv, falskluft f.eks? Og hvorfor skulle en BioPower bli ekstra tørs - etterhvert?
mvh
Hugo Christensen

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Høyt bensinforbruk

Legg inn av Ingvar N629 » 03 sep 2015, 07:12

Det kan være en slange som ikke sitter på plass, noen kan ha kommet borti den slik at den har løsnet, det har ikke så mye med kjørelengde å gjøre. Du kan langt på vei sjekke dette selv, bruk denne linken til hjelp: http://www.mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx
Sjekk også den store hvite enveisventilen til veivhusventilasjonen, sitter over fuelrailen, festet med clips til ventilkåpa. Denne kan knekke i overgangen til røret.

På litt eldre biler er det vanlig at vakuumslanger morkner, og lekkasjer oppstår.

Grunnen til at en BioPower vil kunne bruke mye bensin ved en slik feil, er virkemåten til systemet. BioPower avgjør hvilket drivstoff som er på tanken ved å finne ut hvilket støkiometriforhold som gjelder for det aktuelle drivstoffet som er på tanken. Dette er en sjekk som blir gjort når tankmåleren viser at det har blitt fylt drivstoff. Grunnlaget for denne sjekken er data fra lambdasonden og luftmassemåleren, samt kalkulert innsprøytningsmengde. Regnestykket da er karbonbalansen, hydrokarboner i drivstoffet og oksygen fra lufta som måles inn av luftmassemåler skal stemme med det som måles av lambdasonden som indikerer ved hvilken blanding det er støkiometri. Siden støkiometriforholdet for E85 er lavere enn for bensin (30%) kreves det 30% mer drivstoff for å oppnå støkiometri når man har E85 på tanken, enn når man har bensin på tanken.
Hvis du da har en falskluftlekkasje vil det si at motoren får inn luft som IKKE har passert LMM. Lufta er ikke målt inn, men måles på vei ut av lambdasonden. Når du fyller drivstoff, gjøres en beregning av drivstofftypen. Hvis du da fyller bensin, men har en lekkasje på luftsiden, så vil lambdasondens måling av eksosen fortelle styreenheten at det må tilsettes mer drivstoff, dvs at det er etanol i drivstoffet, selv om du har fylt bensin. Er lekkasjen stor nok så beregnes 100% E85 på tanken, selv om det er ren bensin. Vips, så har du 30% forhøyet forbruk, noe som er kjedelig for deg som betaler, men det er heller ikke bra for motoren. Hvis lekkasjen av luft er så stor at det forsatt mangler drivstoff for å få regnskapet til å gå opp, så har styreenheten enda en mulighet, nemlig "long term fuel trim" som kan være maksimalt 25%. Kommer du dit så vil motorlampa tennes, og du vil merke det på kjørbarheten på bilen. Den blir ukjørbar på lav last.

På en bensinbil vil en falskluftlekkasje kunne gi maksimalt 25% adapsjon, det vil merkes på motoren hvis man vet hvordan det skal være, men ikke mer enn at man som bilens faste sjåfør blir vant til det og ignorerer det. Men motorlampa vil tennes, og eieren vil (forhåpentligvis) ta en titt under panseret eller spørre en voksen om hjelp. På en BioPower vil feilen kunne være mye større før man får varsel.

Denne sårbarheten kunne man unngått ved å benytte en sensor i tanken som hele tiden viser hva som finnes der, men da har man samtidig innført en ny feilkilde. Slik sett er det nok en god løsning de har valgt på disse bilene, men det krever mer av brukeren - for verkstedene sjekker det ikke, og den jevne mekaniker - om noen - kan ikke forklare deg fullt ut hvordan dette systemet fungerer, og viktigheten av at det ikke finnes en eneste liten falskluftlekkasje på en Saab med BioPower-system.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Re: Høyt bensinforbruk

Legg inn av HugoC » 03 sep 2015, 15:51

Takk for glimrende svar.
mvh
Hugo Christensen

Svar