Periodisk vanskeligheter med å slå av TCS

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Fjoesnissen
Medlemsnummer: N2812

Periodisk vanskeligheter med å slå av TCS

Legg inn av Fjoesnissen » 06 sep 2015, 21:15

Jeg har som sagt problemer med å få slått av TCS på min -00 9-5 Aut. Til tider vil den slå seg av og andre ganger ikke. Er helt tilfeldig når den vil og ikke. Fungerte helt fint i vinter, men har i det siste slitt med å få den til å funke. Jeg har vært på merkeforhandler og prøvd å få lest ut feilkode(r). Fikk da ikke opp noe, og kunne skru av TCS igjennom Tech-2, men ikke med knappen.

Prøvde å spørre på facebook for et kjapt svar, men det ga meg lite. Eneste var at jeg fikk beskjed om at instrumentpanelet burde starte å tulle samtidig og at ABS burde tulle/ få opp lamper på det. Ingenting av dette har skjedd. Alt det andre elektriske er 100%. Er det så lett at det er en ødelagt knapp?

Fjoesnissen

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Periodisk vanskeligheter med å slå av TCS

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 sep 2015, 11:11

Om du har en misstanke om at det er knappen som er problemet kan du jo kryssbytte med en annen knapp? Evt er det jo fram med multimeter og måle...

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Legg inn av Kato » 07 sep 2015, 13:33

Er det svakt lys i lampa i knappen når den ikke er trykket inn, er jord OK inn til knappen. Lyser lampa sterkere når knappen trykkes, er den delen av knappen OK, men tennes TCS-lampa da ikke, må knappen ut for ohm-måling. Når den trykkes inn skal det bli kontakt mellom pinne #2 (jord inn, BK ledning) og pinne #5 (jord ut til TC/ABS-modulen, PK ledning).

Er dette i orden sjekkes pinne #2 for 0 -1 ohm mot jord - et godt, uisolert punkt på chassis.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Fjoesnissen

Legg inn av Fjoesnissen » 22 sep 2015, 19:52

Okay, nå er det litt oppdatering her. Nå har også instrumentpanelet starta å tulle litt. Ser i mørket at lyset er litt "av og på" i styrke. Noen ganger lyser det så det er nesten blendende i mørke, og noen ganger er det veldig mye mørkere. Dette gjelder også sid og acc-panel. Kan se i mørket at lyset "flikker" litt selv mens jeg kjører/ har bilen stående på tomgang. Følger ikke turtallet på noen som helst måte. Tidligere i dag kunne jeg heller ikke sette gearkassa i sport eller winter-modus i noen av girene, men det fungerte greit nå som jeg var ute å kjørte. Ellers girer kassa silkemykt og kickdown funker som den skal. Er ikke noe forskjell i temperatur eller værtype mellom de to forskjellige kjøreturene. Instrumentpanelet har også starta å tulle litt. Her om dagen slo tankmåleren seg av og på under kjøring, men det er eneste tilfelle jeg har lagt merke til.

Når begynner jeg virkelig å lure på hva som skjer. Lukter dette dyre reparasjoner i nær fremtid nå?

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Legg inn av Kristian N2215 » 22 sep 2015, 20:28

Kan minne om dårlig jording når du har så mye snodige feil på en gang. Jeg ville nok ha sjekket over jordingspunktene.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Fjoesnissen

Legg inn av Fjoesnissen » 22 sep 2015, 20:42

Takk for kjapt svar, da har jeg litt mer å gå etter :) Finnes det noen oversikt over jordingspunktene, eller er det bare å begynne å leite?

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Legg inn av Kristian N2215 » 22 sep 2015, 22:29

Ikke sikker på om det finnes noen komplett oversikt, men hvis du har WIS så kan du lete deg frem. Et tips er å se etter punkter som er felles for de tingene som har rare feil.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Svar