SAAB 9-5 2.0t med underlig turbogange: LØST

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 165
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

SAAB 9-5 2.0t med underlig turbogange: LØST

Legg inn av Landmann » 23 sep 2015, 13:37

Mitt første innlegg - og min andre SAAB :D

Problemet fortoner seg slik:
- ved jamnt økende gasspådrag så koster motoren på og bilen går som en Turbo-SAAB.
- dersom jeg trår raskt på pedalen så nøler motoren før turboen slår inn. I nølingen så "jokker" bilen voldsomt - som om den ikke får bestemt seg.
- dersom jeg har dratt på med jamn gass for så å gå av gass og deretter gi gass igjen så nøler og "jokker motoren".

Hvor skal jeg begynne å lete?
Sist redigert av Landmann den 24 sep 2015, 19:55, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: SAAB 9-5 2.0t med underlig turbogange

Legg inn av Ingvar N629 » 23 sep 2015, 13:59

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 165
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: SAAB 9-5 2.0t med underlig turbogange

Legg inn av Landmann » 23 sep 2015, 14:20

Takk Ingvar N629: jeg har skumlest og skal lese nøye og feilsøke etter den smørbrødlisten :) Nå ble jeg gla.

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 165
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: SAAB 9-5 2.0t med underlig turbogange: LØST

Legg inn av Landmann » 24 sep 2015, 20:06

Case closed :) bilen er testet og den fungerer turbosnoooopt.

Jeg fulgte den nevnte smørbrødlista og fant følgende feil:
1. O-ringen rundt aluminiumsrøret var steinhard og det var kanonlett å trekke røret ut av innsugsrøret. Jeg byttet den ut med ny ring og vips var det treig og tett.
2. Noen må ha fetla det til ved montering av innsugsrør inn i turbo'en. Store deler av o-ringen (50 mm i indre diameter) var borte og dermed var det duket for falskluft. At klemringen var ødelagt og kun hang og slang hører og med.
3. Det nevnte plast-t-stykket var i orden, men gummislangen (med to ulike diametere) var sprukket - og som den nissen jeg er så fikk Sicaflex duge :)
4. En tyyyyn slange som gikk fra en "klokke" ved radiator-området og over til noe lurt ved torpedoveggen var morknet. (De rette betegnelsene får jeg lære meg ;) )

Så dett var dett:
- lesing av smørbrødliste
- noen timers skruing
- kr 255 i pakning og klemring og SAAB'n går slik den skal :)


Nå så jeg :) Problemene jf lista var fra fig 5, 6 og 11. Jeg hadde ikke nok 4 mm slanger - så det blir helgejobben.

Svar