Smart å bruke '89 i16 som delebil for en '84 900 Turbo 8?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
luftskip
Innlegg: 8
Registrert: 24 aug 2015, 15:05
Navn: Adam T - Oslo

Smart å bruke '89 i16 som delebil for en '84 900 Turbo 8?

Legg inn av luftskip » 29 sep 2015, 11:09

Halloen!
Jeg er ny her på forumet og relativt ny Turbo 8-eier. Har et fryktelig shabby eksemplar stående klar til å bli mekka finere over vinteren, og det vil kreve en hel haug med jobb. Spesielt sveising og overhaling av interiøret skal til. Motoren er i god stand, men når den først skal ut av bilen uansett så vil jeg benytte anledningen til å gi den en skikkelig omgang også.

Jeg har altså nå funnet meg en veldig fin yngre delebil. Den har samme farge inni og utenpå som T8'en, men er altså en '89 i16. Den er perfekt donor av det meste av interiør, samt nye dører (og panser, eller? Er usikker på om skrå-front panseret passser på en flat-front). Det jeg derimot også lurte på, er hvor mye nytte jeg kan få ut av delene i motoren. Hvor mye av denne motoren får jeg brukt inni den gamle T8'en?

Ideelt sett skulle jeg gjerne smelt hele 16-motoren inn i åttern, men det er sikkert ikke så enkelt. Men jeg har sett en del ombygde slike til salgs, så det må jo gå an. Hvor vanskelig er det? For det første går jeg ut i fra at motoren og de ulike komponente får plass i '84erns motorrom. Men så er det det med den eldre åtterturboen. Hvor mye må byttes? Kompresjonen må sikkert endres på, kanskje hele turboen må erstattes, og så kommer medvirkende deler i tillegg. Dersom det ikke lar seg gjøre med hele '16-motoren, lurer jeg på om bare girkassa kan passe inn på den gamle motorn...

Har prøvd å søke litt etter guider på nettet, men finner ingenting tydelig. Noen her inne som har tips eller?

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Smart å bruke '89 i16 som delebil for en '84 900 Turbo 8?

Legg inn av ut218 » 29 sep 2015, 11:24

Hvis du egentlig ønsker en t16 og har en fin 89 modell, så er det mye bedre å fikse 89 modellen. Et godt utgangspunkt er jo å foretrekke. Hvis du vil ha gammel front, så er det enkelt å bygge om 89 modellen til 84 look og vice versa. Bare min mening. T8 er jo en kanon bil, men ville kjøpt originalt interiør og holdt den original. Det enkle er ofte det beste.
2002 9-5 Aero automat

luftskip
Innlegg: 8
Registrert: 24 aug 2015, 15:05
Navn: Adam T - Oslo

Re: Smart å bruke '89 i16 som delebil for en '84 900 Turbo 8?

Legg inn av luftskip » 29 sep 2015, 12:03

Det er klart at det ville vært mer fornuftig å begynne på '89ern istedet, men den vil i så fall komme fra Sverige og da kommer importavgifta med. Å bruke den som delebil vil spare meg den kostnaden, pluss at det vel er turbo jeg vil ha. Dersom det ikke lar seg gjøre å bytte, vil jeg holde meg til å overhale åttermotoren, men det vil jo gjøre i16-delebilen litt mindre verdt å anskaffe.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Smart å bruke '89 i16 som delebil for en '84 900 Turbo 8?

Legg inn av Ingvar N629 » 29 sep 2015, 12:48

Du kan bruke girkassa og toppen fra 16i motoren, men det hjelper deg egentlig ikke så mye å bare flytte over toppen. Du trenger en komplett T16 motor, med ledningsnett og elektronikk. Å bygge om en T8 til en T16 krever mye:
16 ventilars topplock
grenrör
insug
LH 2.2, LH 2.4 alt lucas insprutningssystem med samtliga komponenter
Kamkedja med glidskenor
Kamkedjedrev (sitter på vevaxeln)
Motorfäste höger sida skiljer.
Styrservon. oljeslangar och behållare skiljer sej. T8 får ej plats på T16.
Topplockspackning

I tillegg er ikke kompresjonen lik, det skiller på stemplene.
Med andre ord, skaff en T16 delebil og flytt over.

Se også her for en noe utdatert, men forsåvidt helt grei infoside om turbotrim av 900 turbo:
http://popeye.rty.nu
Hvis man vil trimme en T16 i dag benytter man gjerne Trionic T5 styresystem fra ng900 turbo eller 9000, dette er et ganske avansert og fullt mappbart styresystem som er ganske enkelt å koble opp.

Girkassene på de to bilene du nevner har neppe samme utveksling, se her for mer info:
http://900aero.com
Denne siden inneholder også mye annen kjekk info om motortrim til og900.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

luftskip
Innlegg: 8
Registrert: 24 aug 2015, 15:05
Navn: Adam T - Oslo

Re: Smart å bruke '89 i16 som delebil for en '84 900 Turbo 8?

Legg inn av luftskip » 29 sep 2015, 19:28

Tusen takk for utfyllende info!

Det virker som motorbyttet altså ikke blir noe av før jeg finner et bedre motoremne - men det får bli en annen dag, en annen bil. Får akseptere T8'en som den er og holde meg til det. Betraktelig vanskeligere å finne deler til, men dog, det er jo også selve sjarmen.

Nå vurderer jeg altså bare om jeg skal hente inn denne delebilen, da. Den har samme farge på interiør og lakk, og den er i mye bedre stand rustmessig. Vil nok koste, med moms og henteutgifter, cirka 10.000 kr.

Det jeg får da, er nye for-og-bakseter, nye fordører, nytt dørinteriør, nytt dashbord, evt nytt panser og en mengde mindre detaljer. Verdt det eller?

Legger også til at delebilen er 3-dørs, men nye bakdører har jeg allerede skaffa. Bør ikke by på noe uforventet?

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Smart å bruke '89 i16 som delebil for en '84 900 Turbo 8?

Legg inn av Atzz » 29 sep 2015, 19:39

Dørene er ikke like på 3 og 5 dørs. Dører fra bil med 2 og 3 dører går om hverandre og dører fra bil med 4 og 5 dører går om hverandre.

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Re: Smart å bruke '89 i16 som delebil for en '84 900 Turbo 8?

Legg inn av skilpaddaN287 » 29 sep 2015, 19:45

Må bare nevne at baksetet ikke er helt likt. Sitteputa har avrundede hjørner på 5 dørs og rette hjørner på 3 dørs. Men det er bare kosmetisk. Setet passer.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

luftskip
Innlegg: 8
Registrert: 24 aug 2015, 15:05
Navn: Adam T - Oslo

Re: Smart å bruke '89 i16 som delebil for en '84 900 Turbo 8?

Legg inn av luftskip » 29 sep 2015, 20:08

Atzz skrev:Dørene er ikke like på 3 og 5 dørs. Dører fra bil med 2 og 3 dører går om hverandre og dører fra bil med 4 og 5 dører går om hverandre.
Shit, så da lar det seg ikke gjøre å bytte de eller? Har sett litt på bilder nå og det ser faktisk litt mørkt ut, ja. Da begynner jeg å tvile på om jeg ikke bare skal sitte og vente på at det dukker opp en annen delebil med riktig farge inne & ute pluss riktig mengde dører...og forhåpentligvis bedre motor, da.

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Smart å bruke '89 i16 som delebil for en '84 900 Turbo 8?

Legg inn av Morten S. » 30 sep 2015, 15:03

Hvilken farge har du på interiøret i dag?
"Alt" fra totakt til turbo

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Smart å bruke '89 i16 som delebil for en '84 900 Turbo 8?

Legg inn av ut218 » 30 sep 2015, 21:52

Finnes en del komplette interiør på bildelsbasen.se. Kan jo være en ide, å sjekke ut det også. 3 dørs t8 er jo kult. Synes t8 motoren ser penere ut også. Dessuten går den jo rimelig bra. Det finnes folk som kan bosch ci også, så ting er jo ikke håpløst. Du finner nok ut av det. Fiks litt av gangen. Gjerne rust først, Så kan du glede deg over bilen, mens du tar de andre delene etterhvert. Anbefaler stab stag til gammel 900. Gir en voldsom forbedring av kjøreegenskaper.
2002 9-5 Aero automat

luftskip
Innlegg: 8
Registrert: 24 aug 2015, 15:05
Navn: Adam T - Oslo

Re: Smart å bruke '89 i16 som delebil for en '84 900 Turbo 8?

Legg inn av luftskip » 03 okt 2015, 21:18

Interiøret er rød velur i seter og gølv. Bilen min er 5-dørs med flat nese.

Altså er det mye verdi i å beholde den som den er, egentlig. Du sier noe, ut218, denne vil nok forbli en T8 turbo, det er jo tydelig at det er en stadig sjeldnere motor, men med tanke på delebil så blir jeg nok gående og drømme etter å finne en helt identisk en... Skal man ta restaureringen til det ytterste, blir det uansett lite quick-fixes og transplantasjoner, egentlig bør man gå over hele driten og sveise absolutt alt og lakkere. Tror ikke jeg har ressursene til noe så stort akkurat nå, men jeg begynner med å få denne gjennom EU-kontrollen før vinteren vil gå med på å sveise, pusse og trekke om litt ledninger.

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Smart å bruke '89 i16 som delebil for en '84 900 Turbo 8?

Legg inn av Morten S. » 05 okt 2015, 19:20

Jeg har ett strøkent rødt velourinteriør fra 5 dørs liggende. Mener det er med dørpaneler og muligens gulvteppet.
Befinner seg i Sandefjord.
"Alt" fra totakt til turbo

luftskip
Innlegg: 8
Registrert: 24 aug 2015, 15:05
Navn: Adam T - Oslo

Re: Smart å bruke '89 i16 som delebil for en '84 900 Turbo 8?

Legg inn av luftskip » 06 okt 2015, 20:22

Stilig, Morten! Dette skal jeg tenke på i neste runde, når EU-kontrollen og rusten er unnagjort. Får jommen få på plass den derre prosjekt-tråden snart.

Svar