Hei.
Har fått tak på en F40 6 trins diesel ifra ng9-3 som jeg har tenkt å sette i viggen. Selv med noe husmor trim, blir vel diesel utvekslingen noe drøy!
Noen som har tips til annen utveksling og eventuelt hvordan få tak i den? Må jeg gå til innkjøp av en kasse til, eller om det går å skaffe løst?
Har forstått det slik at kasse er bolt on på B235. Noen som kan gi meg litt mer info i forhold til svinghjul og drivaksler?
Har fått med et dobbelmassa svinghjul, kan det brukes? Har forstått det slik at høyre drivaksel og mellomaksel ifra viggen passer.
Må bare ha en kortere venstre aksel. Noen som har noe spec på hvor mye kortere den bør være og eventuelt type materiale?
Siden stefar driver denne butikken http://www.dvi.no tenkte jeg at han muligens kunne klare å lage et nytt og litt kortere skaft!
Mvh
Kjell
Montering av F40 kasse i viggen.
Moderator: Moderatorer
- Kjell N1179
- 1,5 bar
- Innlegg: 472
- Registrert: 08 okt 2007, 21:35
- Medlemsnummer: N1179
- Navn: Kjell Gullerud
- Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
- Sted: Sande
Montering av F40 kasse i viggen.
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Montering av F40 kasse i viggen.
Hei Kjell,
Har sett litt på det, og etter det jeg kan se på mål, delenr og div tråder på STCS så trenger du:
9-5 svinghjul og trykkplate
Lamellen er jeg usikker på. 9-5 Aero clutch passer i 5-trinns ng9-3, men jeg tror ikke 5- og 6-trinns ng9-3 har samme splines, dvs jeg tror du må ha lamell fra en ng9-3 med 6-trinnskasse.
Girspak og wirer fra en ng9-3
Drivknutene fra Viggen passer
Mellomaksel fra 9-5
Høyre drivaksel fra Viggen passer.
Venstre drivaksel må gjøres kortere. For å beholde drivakselen fra Viggen som du har, så kanskje du kunne korte en 9-5 drivaksling isteden? Den må kortes inn mere.
Girkassefester må lages. Mulig du må gjøre noe med subframen eller rammevangen for å få plass?
Det er en 2003-2004 kasse fra 2,2tid du har fått fatt i, ikke sant? Nyere kasse passer ikke, med mindre du skifter sprengkåpe/clutchhus.
Og så må du jo ha en sånn:
https://shop.quaife.co.uk/saab-gm-f40-q ... fferential
Har sett litt på det, og etter det jeg kan se på mål, delenr og div tråder på STCS så trenger du:
9-5 svinghjul og trykkplate
Lamellen er jeg usikker på. 9-5 Aero clutch passer i 5-trinns ng9-3, men jeg tror ikke 5- og 6-trinns ng9-3 har samme splines, dvs jeg tror du må ha lamell fra en ng9-3 med 6-trinnskasse.
Girspak og wirer fra en ng9-3
Drivknutene fra Viggen passer
Mellomaksel fra 9-5
Høyre drivaksel fra Viggen passer.
Venstre drivaksel må gjøres kortere. For å beholde drivakselen fra Viggen som du har, så kanskje du kunne korte en 9-5 drivaksling isteden? Den må kortes inn mere.
Girkassefester må lages. Mulig du må gjøre noe med subframen eller rammevangen for å få plass?
Det er en 2003-2004 kasse fra 2,2tid du har fått fatt i, ikke sant? Nyere kasse passer ikke, med mindre du skifter sprengkåpe/clutchhus.
Og så må du jo ha en sånn:
https://shop.quaife.co.uk/saab-gm-f40-q ... fferential
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Kjell N1179
- 1,5 bar
- Innlegg: 472
- Registrert: 08 okt 2007, 21:35
- Medlemsnummer: N1179
- Navn: Kjell Gullerud
- Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
- Sted: Sande
Re: Montering av F40 kasse i viggen.
Takk for svar Ingvar.
Ja, er en kasse ifra 2,2tid jeg har fått tak på. Må bare få tak på en annen utveksling i å med at denne er noe drøy. Noen som vet om jeg kan hente utveksling ifra alle type bensinkasser ifra 9-3 M03-??
Tror jeg har fått tak på aksler ifra 9-5. Eneste som hadde vært kult å vist er nøyaktig lengde på venstre akselskaft?
Og ja Ingavar, fant den diffen. Skal få satt den i bestilling. Må vel få montert den sammen med en annen utveksling!
Ja, er en kasse ifra 2,2tid jeg har fått tak på. Må bare få tak på en annen utveksling i å med at denne er noe drøy. Noen som vet om jeg kan hente utveksling ifra alle type bensinkasser ifra 9-3 M03-??
Tror jeg har fått tak på aksler ifra 9-5. Eneste som hadde vært kult å vist er nøyaktig lengde på venstre akselskaft?
Og ja Ingavar, fant den diffen. Skal få satt den i bestilling. Må vel få montert den sammen med en annen utveksling!
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Montering av F40 kasse i viggen.
Du kan vel bruke utveksling fra F40 for bensin iallfall.
Lengde på venstre aksel vil jeg tippe er enkel å finne ut av, du skal ha samme sporvidde og samme høyre drivaksel som før. Dvs Viggen diffhus + Viggen mellomaksel + Viggen venstre drivaksel - 9-5 mellomaksel - F40 diffhus = lengden på venstre custom drivaksel. Eller?
Lengde på venstre aksel vil jeg tippe er enkel å finne ut av, du skal ha samme sporvidde og samme høyre drivaksel som før. Dvs Viggen diffhus + Viggen mellomaksel + Viggen venstre drivaksel - 9-5 mellomaksel - F40 diffhus = lengden på venstre custom drivaksel. Eller?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan