Jeg får opp feilkode 1341 til stadig på 2004mod 1,8t motor. Er det noen som vet årsaken til dette ? merker ingenting på bilen ellers.
Får opp feil kode 1341
Moderator: Moderatorer
Får opp feil kode 1341
Hei og God Jul
Jeg får opp feilkode 1341 til stadig på 2004mod 1,8t motor. Er det noen som vet årsaken til dette ? merker ingenting på bilen ellers.
Jeg får opp feilkode 1341 til stadig på 2004mod 1,8t motor. Er det noen som vet årsaken til dette ? merker ingenting på bilen ellers.
- Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Får opp feil kode 1341
Feil i signal til tennspole på sylinder 1. Dvs du kan ha feil i ledningsnettet som går fram eller det kan vere sjølve tennspolen som er kaputt.
- Kato
- 2.0 bar

- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Får opp feil kode 1341
God Jul!
Jeg kjenner ikke årsaken til dette, men går ut ifra at dette gjelder en 9-3 med Z 18 XE motoren, og har da SIMTEC motorstyring. Det som da blir litt rart, er at denne feilkoden er i WIS ikke listet for denne, men derimot for Trionic.
For Trionic indikerer en slik satt kode (DTC) feil med tennspolen til sylinder #1, ledningsnettet mellom denne og Combustion Detection Module (CDM), feil i denne eller med ledninger til Trionic 8 (og selve Trionic?). Ettersom motoren som denne posten gjelder for, ikke har gjeldende DTC P1341 eller separate tennspoler, men en "kassett", kunne man kanskje likevel anta at denne koden settes for noe som har med sylinder #1 å gjøre.
DTC kan da tenkes satt av selve "kassetten", ledningsnettet mellom denne og motorstyringen - eller tennplugg? Dette siste er kanskje det første å ta tak i for å unngå å skifte en "kassett" i utide. I tilfelle pluggene er antatt å være innenfor "livsløpet" / skiftet iht. anbefalte intervall, kan likevel forsøk med én ny plugg på sylinder #1 være verdt et forsøk, alternativt bytte mellom denne pluggen og feks. #2 for å se om DTC P1342 ev. kommer opp.
Jeg kjenner ikke årsaken til dette, men går ut ifra at dette gjelder en 9-3 med Z 18 XE motoren, og har da SIMTEC motorstyring. Det som da blir litt rart, er at denne feilkoden er i WIS ikke listet for denne, men derimot for Trionic.
For Trionic indikerer en slik satt kode (DTC) feil med tennspolen til sylinder #1, ledningsnettet mellom denne og Combustion Detection Module (CDM), feil i denne eller med ledninger til Trionic 8 (og selve Trionic?). Ettersom motoren som denne posten gjelder for, ikke har gjeldende DTC P1341 eller separate tennspoler, men en "kassett", kunne man kanskje likevel anta at denne koden settes for noe som har med sylinder #1 å gjøre.
DTC kan da tenkes satt av selve "kassetten", ledningsnettet mellom denne og motorstyringen - eller tennplugg? Dette siste er kanskje det første å ta tak i for å unngå å skifte en "kassett" i utide. I tilfelle pluggene er antatt å være innenfor "livsløpet" / skiftet iht. anbefalte intervall, kan likevel forsøk med én ny plugg på sylinder #1 være verdt et forsøk, alternativt bytte mellom denne pluggen og feks. #2 for å se om DTC P1342 ev. kommer opp.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Får opp feil kode 1341
Det står 1.8t so då snakkar vi Trionic8Kato skrev:God Jul!
Jeg kjenner ikke årsaken til dette, men går ut ifra at dette gjelder en 9-3 med Z 18 XE motoren, og har da SIMTEC motorstyring. Det som da blir litt rart, er at denne feilkoden er i WIS ikke listet for denne, men derimot for Trionic.
Re: Får opp feil kode 1341
Hei takker for svar.
Både coil,plugger og veivaksesensor er nylig byttet da det tidligere kom opp en feilmelding på denne også. Dette er nå borte men 1341 kommer opp igjen selv etter at feilkoden har blir slettet. Så da gjenstår det kanskje bare ledningsnettet igjen ??
Både coil,plugger og veivaksesensor er nylig byttet da det tidligere kom opp en feilmelding på denne også. Dette er nå borte men 1341 kommer opp igjen selv etter at feilkoden har blir slettet. Så da gjenstår det kanskje bare ledningsnettet igjen ??
- Kato
- 2.0 bar

- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Får opp feil kode 1341
Jeg tar fortsatt forbehold om at jeg ikke er sikker på motortypen her (dette kommer av at du ikke nevnte 9-3 i beskrivelsen av bilen, og skal en gi et noenlunde kvalitetssikret svar bør en være sikker på hva en svarer på). Men siden du nå nevner "coil" er det vel turbomotoren. I tilfelle du vil måle opp de fire ledningene mellom spolen og CDM, kan oversikt listes, men problemet kan vel også ligge i denne enheten - eller på inngangen til motorstyringsmodulen.
Har du prøvd å kryssbytte spolene på sylinder #1 og #2, slik bare for sikkerhets skyld?
Har du prøvd å kryssbytte spolene på sylinder #1 og #2, slik bare for sikkerhets skyld?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
Re: Får opp feil kode 1341
Hei
Det er en turbo motor og jeg har prøvd 2 nye coiler uten at det hjelpte noe.
Det er en turbo motor og jeg har prøvd 2 nye coiler uten at det hjelpte noe.
- Kato
- 2.0 bar

- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Får opp feil kode 1341
Hei.
Siden du mener bilen går som den skal, og siden ikke feilkoder for mistenning etc. settes opp, er det vel mest sannsynlig at feilen ligger i ledningen mellom spolen og CDM, siden det er denne som fører ioniseringssignalet/-strømmen som feilkoden indikerer feil med - eller selve enheten.
Denne ledningen går fra pinne #4 (GY ledning) på spolen til pinne #16 på CDM, og bør være <1 ohm fra plugg til plugg. Dette ser ut til å være en skjermet kabel, så her skal det være god forbindelse fra skjermen til jord (chassis), ellers kan det induseres støysignaler inn -/ut på/fra denne ledningen.
Andre ledninger i pluggen til spolen er: Pinne #1 (RD), B+, til hovedrelé R4, sokkel #87, i liten elsentral (727) i motorrommet. Pinne #2 (BK), jord/chassis og pinne #3, (OG/WH), triggerspenning fra Trionic, men går også til pinne #9 på CDM. Disse tre siste ledningene bør også måles til <1 ohm, men burde være OK siden du ikke merker noe på bilen ellers.
Siden du mener bilen går som den skal, og siden ikke feilkoder for mistenning etc. settes opp, er det vel mest sannsynlig at feilen ligger i ledningen mellom spolen og CDM, siden det er denne som fører ioniseringssignalet/-strømmen som feilkoden indikerer feil med - eller selve enheten.
Denne ledningen går fra pinne #4 (GY ledning) på spolen til pinne #16 på CDM, og bør være <1 ohm fra plugg til plugg. Dette ser ut til å være en skjermet kabel, så her skal det være god forbindelse fra skjermen til jord (chassis), ellers kan det induseres støysignaler inn -/ut på/fra denne ledningen.
Andre ledninger i pluggen til spolen er: Pinne #1 (RD), B+, til hovedrelé R4, sokkel #87, i liten elsentral (727) i motorrommet. Pinne #2 (BK), jord/chassis og pinne #3, (OG/WH), triggerspenning fra Trionic, men går også til pinne #9 på CDM. Disse tre siste ledningene bør også måles til <1 ohm, men burde være OK siden du ikke merker noe på bilen ellers.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
Re: Får opp feil kode 1341
Hei
Tusen takk for utfyllende svar
Er ute på tur nå men jeg skal få sjekket dette opp når bilen igjen står i garasjen etter nyttåret.
Tusen takk for utfyllende svar
