Saab 9-5 2.3t 03' Starter ikke

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
djgabizz
Innlegg: 3
Registrert: 09 jan 2016, 16:00
Navn: Gabriel Oprea

Saab 9-5 2.3t 03' Starter ikke

Legg inn av djgabizz » 09 jan 2016, 16:54

Hei. Har en Saab 9-5 B235R som på 30 Desember 2015 ikke ville starte lengre. Startmotor tar tak og motor går rundt. Motor har god kompresjon og høres frisk ut når den går rundt på startmotor.
Bilen gikk perfekt fram til den ene dagen den nektet å starte. Det var en fuktig dag med 3 grader vel og merke.
Det skal også sies at bilen var noe treg til å starte opp når den var kald når den fungerte. Dette var/er ikke et batteriproblem da batteriet er helt nytt (Varta 74Ah).
Har testet flere DIC'er som jeg vet var gode, byttet CPS, skannet for feilkoder der det dukker opp en p1640 kode. Googlet litt rundt og ble bedt om å se på sikkringer. Alle er fine. Testet dem alle. Siste jeg ikke har gjort er å gå over relè'er. I følge Auto Elite Ski (Saab Forhandler) så hadde jeg ikke fått opp noe lys på instrumentene.
Snakket med SpeedParts. Dem sa jeg skulle gå over et rør som går til en T som ofte kan sprekke til bensinpumpa. Alt er i orden der også.
Bilen får pittelitt gnist får du prøver å starte den, så nekter den å prøve noe mer. Da går bare startmotoren. Lukter også veldig rikt av den lille eksosen som kommer ut av eksosanlegget når man prøver å få start.

Ingen hittil har kommet med noe skikkelig svar på hva som kan være feilen.

Takk! :)
Gabriel
Ski, Akershus.
Saab 9-5 2.3t 2003 m/xeon, skin, 5t automat med manuell gir.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Saab 9-5 2.3t 03' Starter ikke

Legg inn av Helge » 09 jan 2016, 19:17

Går bensinpumpen?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2.3t 03' Starter ikke

Legg inn av Ingvar N629 » 09 jan 2016, 20:08

Sjekk bensintrykket, nippel på railen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

djgabizz
Innlegg: 3
Registrert: 09 jan 2016, 16:00
Navn: Gabriel Oprea

Re: Saab 9-5 2.3t 03' Starter ikke

Legg inn av djgabizz » 09 jan 2016, 23:35

Helge skrev:Går bensinpumpen?
Ja. Hører pumpa.

djgabizz
Innlegg: 3
Registrert: 09 jan 2016, 16:00
Navn: Gabriel Oprea

Re: Saab 9-5 2.3t 03' Starter ikke

Legg inn av djgabizz » 09 jan 2016, 23:38

Ingvar N629 skrev:Sjekk bensintrykket, nippel på railen.
Dette har jeg ikke sjekket. Men har forsøkt å trykke på den lille pinnen i nippelen. Da tyter det ut bensin. HAr ikke forsøkt mens pumpa går da. Hva skal trykke da evt ligge på?

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Saab 9-5 2.3t 03' Starter ikke

Legg inn av Helge » 10 jan 2016, 22:43

Sett på tenning og la pumpen bygge opp trykk.
Slå av tenning og trykk inn ventilen. Det skal sprute høyt og mye.
Hvis det bare renner ut vil jeg tippe at bensinfilteret ditt er tett.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 942
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 9-5 2.3t 03' Starter ikke

Legg inn av Kato » 11 jan 2016, 11:42

djgabizz skrev: - skannet for feilkoder der det dukker opp en p1640 kode. Googlet litt rundt og ble bedt om å se på sikkringer. Alle er fine. Testet dem alle. Siste jeg ikke har gjort er å gå over relè'er.
Denne DTC settes i følge WIS i tilfelle det mangler spenning (inn) til "hovedreléet" på pinne #1 (30).

Du skriver "dukker opp", og er dette en repeterende kode (blir slettet manuelt og så settes igjen umiddelbart ved tenning til "PÅ"), er det kanskje en tanke å sjekke litt rundt dette også, i tilfelle det ikke bare var en "gammel" kode som "henger/hang" igjen. Dette ettersom spenningen fra dette reléet bl.a. brukes som spennings-/strømforsyning av DIC, av Trionic (internt) for mating av spjeldmotor, spenningsforsyning til LMM etc.

Reléet er "E" i elsentralen i instrumentpanelet (IPEC), og kan som en rask test byttes om med reléet for tanklokket, "F" (sjekk for sikkerhets skyld delenummer før ev. bytte). Er dette OK, sjekkes spenningen i hvert av punktene på sikring #14 i IPEC mot jord/chassis, helst når startmotor kjøres, da DIC øker strømtrekket.
djgabizz skrev: - Hva skal trykke da evt ligge på?
Det skal være 3,0 Bar, og 2,3 Bar "resttrykk" etter 20 minutter.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Brukeravatar
Mickey1500
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 14 des 2015, 07:46
Navn: André
Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
Sted: Oslo

Re: Saab 9-5 2.3t 03' Starter ikke

Legg inn av Mickey1500 » 11 jan 2016, 12:12

Og det er ikke veivakselsensoren?
Kjøpt min første Saab :shock:

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Saab 9-5 2.3t 03' Starter ikke

Legg inn av Paradigm N558 » 11 jan 2016, 19:38

Mickey1500 skrev:Og det er ikke veivakselsensoren?
Tror det er det han mener med CPS (Cam Posision Sensor?)
Om ikke, se om turtallsnåla bevegere seg når du prøver å starte, ligger den i ro, er veivakselgiver/veivakselsensor/VAG (kjært barn har mange navn) som kan være synderen.
Så, kan det være selve ECUen. Det er svært uvanlig at denne ryker, og sist men ikke minst, så ryktes det at et eller annet brudd i instrumentpanelet kan gi motorstopp.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Svar