HELT død 9-5
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 8
- Registrert: 17 sep 2014, 23:40
- Medlemsnummer: N2812
HELT død 9-5
9-5n ville ikke starte istad da jeg skulle fra butikken. Motoren var varm. Var ikke noe liv i bilen. Instrumentpanelet var dødt. Ingen lys i instrumentpanel ved nødlink/ fjernlys, eller lys ved å sette på tenning selv om det lyste ute. Sid var helt død, ac var død, radio var død. Bensinpumpe var død. Startmotor slår ikke inn, men ett rele klikker når man vrir på starteren. Vet ikke hvilket. Alle lys utvendig fungerer. Låsen fungerer.
Har prøvd:
Startkabler, sjekka jordingspunkter, prøvd ny ecu, kobla fra batteri 10 min, bytte gir, sjekka sikringer
Bilen er en 9-5 2000 2.0t automat
Har prøvd:
Startkabler, sjekka jordingspunkter, prøvd ny ecu, kobla fra batteri 10 min, bytte gir, sjekka sikringer
Bilen er en 9-5 2000 2.0t automat
- TurboTrykk
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 des 2013, 02:17
- Medlemsnummer: N2716
- Navn: Chris
- Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
- Sted: Bergen
Re: HELT død 9-5
Defekt batteri?
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
-
- Innlegg: 8
- Registrert: 17 sep 2014, 23:40
- Medlemsnummer: N2812
Re: HELT død 9-5
Skulle jo i hvert fall blitt lys i instrumentpanel, sid, ac og radio da vi kobla bilen til en annen som sto å gikk med startkabler.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: HELT død 9-5
Har du sjekka maxi-sikringane bak batteriet, berre for å utelukke det heilt enkle? Ellers er det jo å leite fram multimeter å sjekke kor longt du har spenning, slik at du kan sirkle inn vidare arbeid.
-
- Innlegg: 8
- Registrert: 17 sep 2014, 23:40
- Medlemsnummer: N2812
Re: HELT død 9-5
Har sjekka alle sikringer i hele bilen. Skal prøve å bytte alle releer i boksen ved maxisikringene.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: HELT død 9-5
Har du mulighet for å trekke relé "K" i sentralen i instrumentpanelet og høre om "reléklikkingen" da er borte når du vrir tenningsnøkkelen til "START"? Dette er startreléet og er det et annet som gir lyd fra seg, er én mulighet at det kanskje er "immobiliseringen" som ikke blir deaktivert, og en annen at det kan være kontakten i girvelgeren som svikter.
Immobilisering kan også oppheves ved å sette tenningsnøkkel i, vri den til "ON" og så trykke en av knappene på fjernkontrollen. Kan jo også prøves og så se om du da får start.
Sjekk spenning i hvert av punktene på sikring #4 i "MAXI-sentralen. Er det spenning der, sjekkes spenning, med tenningsnøkkel i "ON", i hvert av punktene på én eller flere av sikringene "B", #21, #26, #27, #28 eller #29 i sentralen i instrumentpanelet (IPEC). Er det spenning ut fra #4 og ikke på en av sikringene i IPEC ligger feilen i tenningsnøkkelkontakten.
Immobilisering kan også oppheves ved å sette tenningsnøkkel i, vri den til "ON" og så trykke en av knappene på fjernkontrollen. Kan jo også prøves og så se om du da får start.
Sjekk spenning i hvert av punktene på sikring #4 i "MAXI-sentralen. Er det spenning der, sjekkes spenning, med tenningsnøkkel i "ON", i hvert av punktene på én eller flere av sikringene "B", #21, #26, #27, #28 eller #29 i sentralen i instrumentpanelet (IPEC). Er det spenning ut fra #4 og ikke på en av sikringene i IPEC ligger feilen i tenningsnøkkelkontakten.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: HELT død 9-5
Du har sjekka maxi-sikringane ved batteriet også?Fjoesnissen skrev:Har sjekka alle sikringer i hele bilen. Skal prøve å bytte alle releer i boksen ved maxisikringene.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: HELT død 9-5
Og mål over batteriet også. har du defekte celler i batteriet, kan du selv med startkabler ende opp med at du ikke får start.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Innlegg: 8
- Registrert: 17 sep 2014, 23:40
- Medlemsnummer: N2812
Re: HELT død 9-5
Høres ut som det første som prøves på mandag! Må ha litt pause fra bilen som ikke funker. Kjenner jeg starter å gå leiKato skrev:Har du mulighet for å trekke relé "K" i sentralen i instrumentpanelet og høre om "reléklikkingen" da er borte når du vrir tenningsnøkkelen til "START"? Dette er startreléet og er det et annet som gir lyd fra seg, er én mulighet at det kanskje er "immobiliseringen" som ikke blir deaktivert, og en annen at det kan være kontakten i girvelgeren som svikter.
Immobilisering kan også oppheves ved å sette tenningsnøkkel i, vri den til "ON" og så trykke en av knappene på fjernkontrollen. Kan jo også prøves og så se om du da får start.
Sjekk spenning i hvert av punktene på sikring #4 i "MAXI-sentralen. Er det spenning der, sjekkes spenning, med tenningsnøkkel i "ON", i hvert av punktene på én eller flere av sikringene "B", #21, #26, #27, #28 eller #29 i sentralen i instrumentpanelet (IPEC). Er det spenning ut fra #4 og ikke på en av sikringene i IPEC ligger feilen i tenningsnøkkelkontakten.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: HELT død 9-5
Ta spenningssjekken først. Den er jo enkel å foreta om du har et multimeter for hånd, og "+15V" som denne kursen er, brukes bl.a. til å "vekke" SID, ACC, radio etc.
Lykke til
Lykke til
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
-
- Innlegg: 8
- Registrert: 17 sep 2014, 23:40
- Medlemsnummer: N2812
Re: HELT død 9-5
Fikk liv i den av en eller annen grunn. Satte på batterilader, selv om vi hadde hatt på kabler fra en annen bil i ca 5 min tidligere. Tok av kabelskoene fra batteriet og kobla dem til en booster. Satte på boost funksjon på kabelskoene bare for å se om det hadde noen effekt. Fortsatt ikke noe liv.
Satte så på batteriet og tenkte at det kunne jo ikke skade å sette i batteriet og koble på laderen på det. Satte det på, slo på lader, gikk å satte på tenninga, og vips så var det liv i den. Hadde på lader maks 25 sek før jeg tok den av, og så starta jeg bilen. Gir dette noen form for mening? Fikk starta i går, 26.01, og i dag har alt fungert som det skal til og fra jobb.
Satte så på batteriet og tenkte at det kunne jo ikke skade å sette i batteriet og koble på laderen på det. Satte det på, slo på lader, gikk å satte på tenninga, og vips så var det liv i den. Hadde på lader maks 25 sek før jeg tok den av, og så starta jeg bilen. Gir dette noen form for mening? Fikk starta i går, 26.01, og i dag har alt fungert som det skal til og fra jobb.
Re: HELT død 9-5
Batteriet ditt kan være gåent. Skjer det igjen så prøv med et nytt batteri.
Du skal ikke miste så mye spenning før bilen nekter å starte.
Du skal ikke miste så mye spenning før bilen nekter å starte.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.