95 SE 2001 modell
Moderator: Moderatorer
- Trondgr
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 74
- Registrert: 26 feb 2005, 01:00
- Bil: Saab 95, 1,9 TID, 2006 modell
- Sted: Mo I Rana
95 SE 2001 modell
Vurderer å kjøpe en Saab 95 SE estate, 2001 modell.
Bilen er kjørt ca 53 000 km. Selges via Saab-forhandler. Bilen synes å være i perfekt stand.
Er det noen kjente svakheter med denne modellen?
Sagt på en annen måte, har jeg noe vedlikehold i vente ??
Kjører Saab 93i i dag.
Bilen er kjørt ca 53 000 km. Selges via Saab-forhandler. Bilen synes å være i perfekt stand.
Er det noen kjente svakheter med denne modellen?
Sagt på en annen måte, har jeg noe vedlikehold i vente ??
Kjører Saab 93i i dag.
- Kongpetrus
- 2.0 bar
- Innlegg: 846
- Registrert: 20 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 300
- Navn: Petter Danielsen
- Bil: Viggen fakecab
- Sted: Oslo
Først: Velkommen på forumet
Sjekk dennelinken. 9-5`en er i media om dagen
http://saabturboclub.net/modules.php?na ... otorhavari
Sørg for at dette blir ivaretatt så skal det ikke være noe nevneverdige overraskelser....
Sjekk dennelinken. 9-5`en er i media om dagen
http://saabturboclub.net/modules.php?na ... otorhavari
Sørg for at dette blir ivaretatt så skal det ikke være noe nevneverdige overraskelser....
Jeg hadde MY2000 9-5SE estate tidligere og var godt fornøyd.
Her er noen punkter å sjekke:
- Se etter rust under dørpakninger både på karrosseri og dører. Jeg fant rust under pakningnene i begge dørene på karrosseriet bak som forhandleren fikset på garantien.
- Hvis bilen har automat nærmer det seg tid for nye bremseklosser framme.
Ellers kommer jeg ikke på noe.
Her er noen punkter å sjekke:
- Se etter rust under dørpakninger både på karrosseri og dører. Jeg fant rust under pakningnene i begge dørene på karrosseriet bak som forhandleren fikset på garantien.
- Hvis bilen har automat nærmer det seg tid for nye bremseklosser framme.
Ellers kommer jeg ikke på noe.
TorB,
N399, 9-3 SS Aero
N399, 9-3 SS Aero
- Eirik N310
- 2.0 bar
- Innlegg: 577
- Registrert: 28 mar 2004, 01:00
- Sted: Lørenskog
- Orjan N235
- 2.0 bar
- Innlegg: 533
- Registrert: 16 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N235
- Sted: Klæbu/Trondheim
Grattis med ny bil.
Gjennom forhandler har du vel 3 mnd. garanti. Du kan jo sjekke om du har fukt i bakdoerene, fjern doertrekket. Det har jeg, grunnet feil i dreneringen fra vinduet. Skal faa fikset dette hos forhandler.
Orjan
Gjennom forhandler har du vel 3 mnd. garanti. Du kan jo sjekke om du har fukt i bakdoerene, fjern doertrekket. Det har jeg, grunnet feil i dreneringen fra vinduet. Skal faa fikset dette hos forhandler.
Orjan
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
Gratulerer fra meg også.
Kom på noen ting til:
Regner med at bilen har klimatronic.
Sjekk at lufta fordeles skikkelig i bilen både på auto og n år du velger manuelt. Det er et avansert system med spjeld drevet av steppmotorer (samme el-motor prinsipp som driver disker i PC)
På min 9-5 hadde ett eller to spjeld løsnet fra akslingen slik at de ikke åpnet. Det ble dermed ingen varme bak i bilen.
Start også Air conditioningen og kjenn at kjølekompressoren virker som den skal (du må vel innendørs for å teste, sett temperaturen på low og kjenn sibirkulden komme). På min bil startet ikke kompressoren da sommeren kom (kjøpte bilen i januar 2001), men det måtte bare et sikringsbytte til for å få gang på systemet for meg, men det er greit å få avdekket et dårlig fungerende system med f.eks. mangel på kjølemedie mens garantien gjelder.
Hvis klima systemet virker som det skal er det jo en fornøyelse. 9-5'en har et svinaktig bra anlegg som holder temperaturen riktig enten det er kaldt eller varmt. Dugg er heller ikke noe problem.
Det er visst ganske dyrt å fikse hvis ikke garantien dekker det, siden mye av dashbordet må vekk for å komme til.
Sjekk også at alle pixler i displayene til kjørecomputer og klima er i live.
Dette er nok typiske sjekkpunkter for bruktbil med det utstyrsnivået som en 9-5SE har, så du har kanskje sjekket dette allerede.
Kom på noen ting til:
Regner med at bilen har klimatronic.
Sjekk at lufta fordeles skikkelig i bilen både på auto og n år du velger manuelt. Det er et avansert system med spjeld drevet av steppmotorer (samme el-motor prinsipp som driver disker i PC)
På min 9-5 hadde ett eller to spjeld løsnet fra akslingen slik at de ikke åpnet. Det ble dermed ingen varme bak i bilen.
Start også Air conditioningen og kjenn at kjølekompressoren virker som den skal (du må vel innendørs for å teste, sett temperaturen på low og kjenn sibirkulden komme). På min bil startet ikke kompressoren da sommeren kom (kjøpte bilen i januar 2001), men det måtte bare et sikringsbytte til for å få gang på systemet for meg, men det er greit å få avdekket et dårlig fungerende system med f.eks. mangel på kjølemedie mens garantien gjelder.
Hvis klima systemet virker som det skal er det jo en fornøyelse. 9-5'en har et svinaktig bra anlegg som holder temperaturen riktig enten det er kaldt eller varmt. Dugg er heller ikke noe problem.
Det er visst ganske dyrt å fikse hvis ikke garantien dekker det, siden mye av dashbordet må vekk for å komme til.
Sjekk også at alle pixler i displayene til kjørecomputer og klima er i live.
Dette er nok typiske sjekkpunkter for bruktbil med det utstyrsnivået som en 9-5SE har, så du har kanskje sjekket dette allerede.
TorB,
N399, 9-3 SS Aero
N399, 9-3 SS Aero
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
- Orjan N235
- 2.0 bar
- Innlegg: 533
- Registrert: 16 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N235
- Sted: Klæbu/Trondheim
Hei Kongerud,Kongerud skrev:Veldig utafor tema, men et kort spørsmål til Orjan;
Hvorfor skriver du ikke æ, ø og å? Ikke for at det har noen betydning, men jeg er sånn at jeg liker å vite ting....
Jeg skriver ikke ae, oe og aa (æ, ø og å) av den simple grunn av at da er jeg paa jobb, og her har vi ingen norske tastatur. Det er ombord paa baat (Ocean Explorer se nederst paa http://www.pgs.com/business/geophysical ... ion/fleet/). Jeg gidder simpelten ikke aa cut 'n paste fra Word eller andre innlegg for æ, ø og å (naa gjorde jeg det). Regner med folk forstaar det likevel.
Jeg fant et norsk et her om dagen, men den maskinen bruker jeg sjelden. Tilslutt blir jeg saa vant til ae, oe og aa at jeg noen ganger skriver det hjemme og. Jeg jobber sammen med mange nasjonaliteter saa kommunikasjonen gaar stort sett paa engelsk. Blir litt miljoeskadd, det har hendt seg jeg starter en setning paa engelsk naar jeg snakker til kjerring eller unger naar jeg kommer hjem.
Hvis du legger merke til det er nok de fleste av mine innlegg med ae, oe og aa. Har best tid til Saabforum o.l. paa baaten. Skal love deg jeg er mer opptatt og mer aa gjoere hjemme med to unger, kjerring og hus med div. oppussingsprosjekter enn 12t skift 7 dager i uka i 5 uker.
Saa da vet du (og alle andre som sikkert lurte paa det samme) hvorfor, samt naar jeg er paa jobb og ikke ogsaa.
Ha ei god paaske, hilsen
Oerjan
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
- Trondgr
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 74
- Registrert: 26 feb 2005, 01:00
- Bil: Saab 95, 1,9 TID, 2006 modell
- Sted: Mo I Rana
Hvor mye elendighet kan det oppstå med denne bilen.
Girkassa ødelagt og reparert før jeg kjøpte den.
I min eietid:
Opphengskule(r)
Lambdasonde
Tannstang
Masse strømproblemer
Byttet batteri
Elektronikkort (hovedkort eller lignende)
DVD-anlegget tappet batteriet, oppstod etter batteri og kortbyttet.
Simmering
Veivhus ett eller annet
Broforinger
Rattakselledd
88000 km.............what's next.....?
Noen som har verre erfaringer?
Girkassa ødelagt og reparert før jeg kjøpte den.
I min eietid:
Opphengskule(r)
Lambdasonde
Tannstang
Masse strømproblemer
Byttet batteri
Elektronikkort (hovedkort eller lignende)
DVD-anlegget tappet batteriet, oppstod etter batteri og kortbyttet.
Simmering
Veivhus ett eller annet
Broforinger
Rattakselledd
88000 km.............what's next.....?
Noen som har verre erfaringer?
Ang fukt i bakdør
Ørjan, du skrev at du hadde fukt i en bakdør.
Jeg oppdaget det samme på en av bakdørene mine, er dette noe man kan fikse selv?
Er det dren i underkant av døra som er feil, eller ligger det andre steder?
Jeg oppdaget det samme på en av bakdørene mine, er dette noe man kan fikse selv?
Er det dren i underkant av døra som er feil, eller ligger det andre steder?
- Orjan N235
- 2.0 bar
- Innlegg: 533
- Registrert: 16 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N235
- Sted: Klæbu/Trondheim
Re: Ang fukt i bakdør
Hei eve, jeg gikk til saabforhandler og klagde paa feil i dreneringen. De tok seg av saken. Fikset dreneringen samt byttet dekslene paa bakdorene gratis. Disse dekslene kan vaere dyre saker. Sjekket pris paa deksler med skinn, de var 11 000,- STK!!!.eve skrev:Ørjan, du skrev at du hadde fukt i en bakdør.
Jeg oppdaget det samme på en av bakdørene mine, er dette noe man kan fikse selv?
Er det dren i underkant av døra som er feil, eller ligger det andre steder?
De som vet hvordan dette skal vaere kan sikkert fikse dette selv. Savidt jeg vet/husker saa var det dren i underkant av doera som ikke funket som den skulle...
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt