1999 modell 9-3 2.0 turbo
Moderator: Moderatorer
1999 modell 9-3 2.0 turbo
Hei! Har overtatt denne bilen fra svigers, og kjøpt defavarmer hos bilxtra, som jeg tenkte montere i mårra. I momteringsanvisningen står det at jeg skal ta ut frostpluggen, men der hvor jeg tror den skal være sitter det någåt annat. Tar gjerne imot et godt råd.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: 1999 modell 9-3 2.0 turbo
Sitter på fronten av motoren nedenfor det malte toppdekslet.
Det er vanskelig å se frostpluggene bak turbo-installasjonen.
Kan være lettere å kjenne med fingrene enn å se dem.
Bruk et (tannlege) speil.
Hvis du ser på en motor uten turbo er det lett å se frostpluggene.
Det er vanskelig å se frostpluggene bak turbo-installasjonen.
Kan være lettere å kjenne med fingrene enn å se dem.
Bruk et (tannlege) speil.
Hvis du ser på en motor uten turbo er det lett å se frostpluggene.
Re: 1999 modell 9-3 2.0 turbo
Hjertelig. Får ta med meg noen biter av speilet på badet som jeg knuste heromdagen, (Likte ikke d eg såg) og komme meg i garasjen. Det du skriver må bety at monteringsanvisningen og tegningen fra Defa er feil, eller kanskje det gjelder for uten turbo.
Sent fra min HUAWEI P7-L10 via Tapatalk
Sent fra min HUAWEI P7-L10 via Tapatalk
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: 1999 modell 9-3 2.0 turbo
Når jeg ser hos Defa så mener jeg at dette er monteringsanvisningen:
http://www.defa.com/file/358125119817/411379.pdf
Edit: Tegningen antyder at høyre frostplugg sett forfra skal brukes, men det står at nr 3 fra venstre er rette hull å bruke for alle motorene.
Så skal du også demontere saker og ting, men det er jo litt dårlig plass.
Det er kanskje best å slå ut frostpluggen nedenfra, slik verkstedet mitt gjorde, jeg stod og så på.
Det virker enkelt, men krever litt håndlag fordi det er litt trangt.
Så skal du også passe på at varmeelementet kommer rett inn og at du ikke ødelegger sveisingen.
Jeg synes det var noe ordentlig kløn, mistet motet og betalte heller 500 Kr pluss mva for noen år siden for å få et lite verksted til å ta ansvaret for denne delen av jobben.
http://www.defa.com/file/358125119817/411379.pdf
Edit: Tegningen antyder at høyre frostplugg sett forfra skal brukes, men det står at nr 3 fra venstre er rette hull å bruke for alle motorene.
Så skal du også demontere saker og ting, men det er jo litt dårlig plass.
Det er kanskje best å slå ut frostpluggen nedenfra, slik verkstedet mitt gjorde, jeg stod og så på.
Det virker enkelt, men krever litt håndlag fordi det er litt trangt.
Så skal du også passe på at varmeelementet kommer rett inn og at du ikke ødelegger sveisingen.
Jeg synes det var noe ordentlig kløn, mistet motet og betalte heller 500 Kr pluss mva for noen år siden for å få et lite verksted til å ta ansvaret for denne delen av jobben.
Re: 1999 modell 9-3 2.0 turbo
Ja, sannelig er det trangt. Så på det flere ganger i weekenden. Madam reiste bort med bilen, skal se flere ganger på det om 2 uker. (-:
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: 1999 modell 9-3 2.0 turbo
Skrev litt fort. Med sveisingen mener jeg varmelementet som er sveiset inn kolben.
Det er liksom ikke bare å dundre til heller for å slå sulamitten inn i hullet.
Når du først er må tappe og bytte kjølevæsken så foreslår jeg at du kontrollerer dobbelt-slangene nr 5 på dette bildet:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... tem/slang/
med nærbilde her:
https://www.maptunparts.no/varme-og-ven ... 94-02.html
Dette er de eneste slangene jeg har måttet bytte noen gang på en av mine 900/9-3 Saab'er og de ble lekk ved ca 200.000 km. Formen er ganske avansert, men enn bildet viser. Og ikke minst, tverrsnittet er ulik på hver ende!
Det er liksom ikke bare å dundre til heller for å slå sulamitten inn i hullet.
Når du først er må tappe og bytte kjølevæsken så foreslår jeg at du kontrollerer dobbelt-slangene nr 5 på dette bildet:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... tem/slang/
med nærbilde her:
https://www.maptunparts.no/varme-og-ven ... 94-02.html
Dette er de eneste slangene jeg har måttet bytte noen gang på en av mine 900/9-3 Saab'er og de ble lekk ved ca 200.000 km. Formen er ganske avansert, men enn bildet viser. Og ikke minst, tverrsnittet er ulik på hver ende!
Re: 1999 modell 9-3 2.0 turbo
Takk. Det ser for trangt ut. Jeg gjør som du og bruker verksted
Sent fra min HUAWEI P7-L10 via Tapatalk
Sent fra min HUAWEI P7-L10 via Tapatalk