motoren ble jo aldri så varm som den pleier(fordi isen drev og smeltet eller fordi føleren er ødelagt?) dessuten oppdaget jeg til min forferdelse at når jeg hadde kjørt i ca et minutt, virket det som motoren ville stoppe, hver gang jeg ga gass.. altså, med en gang jeg gir gass synker turtallet en del, og bilen bremser jo da, naturligvis.. etter ca 1sekund drar motoren omtrent som den skal.. håper jeg kan kjøre med bilen, for det blir jeg fint nødt til i morgen
Kj?ling og900
Moderator: Moderatorer
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Kjøling og900
eller egentlig ikke. det virker bare som om den ikke kan være annet enn vrang!
det gjelder min nå ganske velkjente 900i -88. jeg har ikke tømt i nok frostvæske(dum som jeg er!) derfor var vannet frøset i morges, og jeg så ikke dette før jeg var godt halvveis til skolen.. derfor snudde jeg ikke. motorenvarmen var vel så vidt oppe på maksimum til slutt. senere kjørte jeg hjem, og det gikk ganske greit, motoren holdt seg faktisk på en litt lavere temperatur(kanskje fordi jeg holdt mye høyere fart hjemover, og den fikk masse frisk luft inn?) så fylte jeg på vann og masse frostvæske. lot motoren svive litt, og oppdaget at motoren så ut til å ha en usedvanlig lav temperatur.. nåla steg maks en halv cm opp, da den hadde svevet 5-10minutter. senere kjørte jeg ut en tur, og jeg gikk ut fra at alt var i orden, men:
motoren ble jo aldri så varm som den pleier(fordi isen drev og smeltet eller fordi føleren er ødelagt?) dessuten oppdaget jeg til min forferdelse at når jeg hadde kjørt i ca et minutt, virket det som motoren ville stoppe, hver gang jeg ga gass.. altså, med en gang jeg gir gass synker turtallet en del, og bilen bremser jo da, naturligvis.. etter ca 1sekund drar motoren omtrent som den skal.. håper jeg kan kjøre med bilen, for det blir jeg fint nødt til i morgen
hva i all verden er galt med saaben min? noe galt med blandingen? eller har noe gått galt da motoren ble så varm? jeg vet ikke, men håper noen vet!
jeg trenger svar!
motoren ble jo aldri så varm som den pleier(fordi isen drev og smeltet eller fordi føleren er ødelagt?) dessuten oppdaget jeg til min forferdelse at når jeg hadde kjørt i ca et minutt, virket det som motoren ville stoppe, hver gang jeg ga gass.. altså, med en gang jeg gir gass synker turtallet en del, og bilen bremser jo da, naturligvis.. etter ca 1sekund drar motoren omtrent som den skal.. håper jeg kan kjøre med bilen, for det blir jeg fint nødt til i morgen
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9124
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Du får tine opp bilen ordentlig og lufte kjølesystemet.
Det er desverre ganske stor mulighet for at du har blåst topp-pakningen men vi får krysse fingrene for at det ikke har skjedd...
Uansett så vil du kunne oppleve at tempnåla står mye lavere en vanlig (selv om motoren koker) hvis det er luft i systemet... Da står tempføleren og måler i løse lufta uten å nå ned i kjøleveska...
Snakker desverre av erfaring
Det er desverre ganske stor mulighet for at du har blåst topp-pakningen men vi får krysse fingrene for at det ikke har skjedd...
Uansett så vil du kunne oppleve at tempnåla står mye lavere en vanlig (selv om motoren koker) hvis det er luft i systemet... Da står tempføleren og måler i løse lufta uten å nå ned i kjøleveska...
Snakker desverre av erfaring
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Ole-P-N154
- 2.0 bar

- Innlegg: 994
- Registrert: 05 mar 2003, 01:00
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
her kommer en foreløpig oppdatering:
i morges var bilen akkurat lik som i går. når jeg ga mer gass, føltes det som om noe drev og bremset. med en gang akselerte den ikke, men holdt den samme farten. bilen drog også dårligere enn tidligere
nå er jeg nettopp kommet hjem fra en kort skoledag, og jeg lot bilen stå å svive i 5 minutter, mens jeg selv gikk over alle kjølevæskeslanger og klemte på dem for å se om noe virket som det var frøset fortsatt. radiatoren og alle slangene var alle varme, så jeg tviler på at noe var frøset. også i dag har bilen holdt lav temperatur, og vannet var bare så vidt lunket
og varmeapparatet varmet lite. da bilen hadde stått her hjemme og svevet, mens jeg tittet på slangene, så jeg at motorvarmen hadde steget. så jeg tok en liten tur til, og bilen virket helt i orden!
og etter en kort stund sank temperaturen igjen, men bilen var fortsatt like god! så nå er jeg spent på å se hvordan den oppfører seg når motoren blir helt kald igjen.
Ole-P: du har helt rett!
i morges var bilen akkurat lik som i går. når jeg ga mer gass, føltes det som om noe drev og bremset. med en gang akselerte den ikke, men holdt den samme farten. bilen drog også dårligere enn tidligere
Ole-P: du har helt rett!
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9124
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Lenge siden jeg har hatt og900 nå men hvis jeg ikke husker feil så sitter det en lufteskrue ved termostathuset, mener den er kobberfarget.
La bilen stå å gå på plant underlag, så åpner du denne skruen og slipper ut lufta..
Kansje noen med og900 har en bedre beskrivelse av hvor lufteskruen sitter?
La bilen stå å gå på plant underlag, så åpner du denne skruen og slipper ut lufta..
Kansje noen med og900 har en bedre beskrivelse av hvor lufteskruen sitter?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- skilpaddaN287
- 2.0 bar

- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Høres egentlig ut som termostaten har tatt kvelden. Byttet nettopp på caben, den hadde samme symptomer. Kjøpte termostat hos SAAB for 164kr med pakning.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det stemmer det du seier. Meinar på det står nokre ord om dette i manualen (verdens minst leste bok) også.TT skrev:Lenge siden jeg har hatt og900 nå men hvis jeg ikke husker feil så sitter det en lufteskrue ved termostathuset, mener den er kobberfarget.
La bilen stå å gå på plant underlag, så åpner du denne skruen og slipper ut lufta..
Kansje noen med og900 har en bedre beskrivelse av hvor lufteskruen sitter?

