Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
saabsaab
- Innlegg: 20
- Registrert: 29 okt 2014, 21:56
- Medlemsnummer: 12994
- Bil: Saab 9-5 2.0t 2005
Legg inn
av saabsaab » 25 jan 2016, 21:12
Jeg har oppdaget fukt rundt (det jeg tror er) luftmassemåleren og koblingen under, se vedlagt bilder.
Er dette normalt?

Front mot høyre

Front opp. Batteriboksen sees i bakgrunnen. Det er vanskelig å se det men det er også fukt på koblingen under luftmassemåleren.
-
saabsaab
- Innlegg: 20
- Registrert: 29 okt 2014, 21:56
- Medlemsnummer: 12994
- Bil: Saab 9-5 2.0t 2005
Legg inn
av saabsaab » 13 feb 2016, 17:14
Jeg tok av sensoren (det er luftmassemåleren som er avbildet). Det viste seg at den ene o-ringen var ødelagt og den andre var nesten gått av. Disse må byttes...
Væsken som kommer ut et trolig olje... Kombinert med ulyd fra turboen gjør at jeg må ta en tur til verkstedet.
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 14 feb 2016, 02:45
Det er en trykksensor.
At den svetter litt er helt normalt.
Som du selv skriver så er o-ringen synderen. Enkelt å bytte o-ring.
Væsken er olje.

06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
saabsaab
- Innlegg: 20
- Registrert: 29 okt 2014, 21:56
- Medlemsnummer: 12994
- Bil: Saab 9-5 2.0t 2005
Legg inn
av saabsaab » 21 feb 2016, 21:09
Takker

-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 21 feb 2016, 22:26
Har aldri stilt spørsmål med kompteansen din før Helge, men nå må jeg bare spørre, for det kan være jeg som er på bærtur!

Framstillingen din av LMM til venstre er rett, men er det virkelig en trykksensor? For jeg har "lært" at det er en temperatursensor som er avbildet til høyre der

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 21 feb 2016, 22:39
På eldre biler er det en tempsensor der, de har en trykksensor i tillegg skrudd i brakett på baksiden av røret. På den som er avbildet er det bare én sensor, og den registrerer både trykk og temperatur.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 21 feb 2016, 22:41
Oki, takker for utfyllende info Ingvar ^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero