Irriterende hakking ved gasspådrag Saab 95 2,3t
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 23 mai 2016, 20:04
- Navn: Jon R Hagebø
- Bil: 9-5 2.3 T 04`Vector Sport
Irriterende hakking ved gasspådrag Saab 95 2,3t
Hei!
Har Saab 9-5 Combi 2.3t 04 210000 km som jeg ikke blir klok på.
Motor er etter sigende nylig overhalt (201000 km) fra topplokk og ned.
Ved gasspådrag har den vist tendenser til"rykninger"uten at motorlampe har indikert,turbotrykket er tilsynelatende greit,har sjekket feil koder med OBD ingen feilkoder finnes.
Har byttet:
Olje,oljefilter,Bensinfilter;luftfilter,tennkassett(orginal),prøvde vekselvis bytte NGK BCPR6ES II og BCPR7ES II plugger( ingen forandring)nye 4mm silikonslanger fra avlastnigsventil og bak til magnetventilen på torpedo veggen,har også byttet de resterende 3 som går utfra magnetventilen til > innsug og bensinregulatorn,innsug,spjellhus,ny fremre magnetventil,Ny fabrikkoverhalt orginalturbo,testet avlastningsventil OK!,testet bakre magenventil/regulator OK,pustet og blåst i rør med avlastningventiler som tilsynelatende fungerer den veien de skal,demontert luftmengdemåler/rengjort,sjekket klemma rundt turboen OK,rengjort spjellhus,ny pakning insugrør/Av rør
Det hører med til historien at turboen havarerte ved 206000 km og derfor byttet til ny.
Rengjorde da alle slanger >intercooler> innsugsrør osv
Jeg har også fått et annet problem etter nye deler har blitt byttet:
Ved>tomgang indikerer turbonåla ved å bevege seg 2cm på gulskalaen og markere trykk til turbo allerede ved start av bilen
Nåla legger seg ikke helt ned, før jeg slakker av på gassen etter pådrag?
Vil det være en ide å prøve bytte bensinpumpen?
Er det noen som har forslag til videre feilsøking?
Har Saab 9-5 Combi 2.3t 04 210000 km som jeg ikke blir klok på.
Motor er etter sigende nylig overhalt (201000 km) fra topplokk og ned.
Ved gasspådrag har den vist tendenser til"rykninger"uten at motorlampe har indikert,turbotrykket er tilsynelatende greit,har sjekket feil koder med OBD ingen feilkoder finnes.
Har byttet:
Olje,oljefilter,Bensinfilter;luftfilter,tennkassett(orginal),prøvde vekselvis bytte NGK BCPR6ES II og BCPR7ES II plugger( ingen forandring)nye 4mm silikonslanger fra avlastnigsventil og bak til magnetventilen på torpedo veggen,har også byttet de resterende 3 som går utfra magnetventilen til > innsug og bensinregulatorn,innsug,spjellhus,ny fremre magnetventil,Ny fabrikkoverhalt orginalturbo,testet avlastningsventil OK!,testet bakre magenventil/regulator OK,pustet og blåst i rør med avlastningventiler som tilsynelatende fungerer den veien de skal,demontert luftmengdemåler/rengjort,sjekket klemma rundt turboen OK,rengjort spjellhus,ny pakning insugrør/Av rør
Det hører med til historien at turboen havarerte ved 206000 km og derfor byttet til ny.
Rengjorde da alle slanger >intercooler> innsugsrør osv
Jeg har også fått et annet problem etter nye deler har blitt byttet:
Ved>tomgang indikerer turbonåla ved å bevege seg 2cm på gulskalaen og markere trykk til turbo allerede ved start av bilen
Nåla legger seg ikke helt ned, før jeg slakker av på gassen etter pådrag?
Vil det være en ide å prøve bytte bensinpumpen?
Er det noen som har forslag til videre feilsøking?
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Irriterende hakking ved gasspådrag Saab 95 2,3t
http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx
(Se figur 4 og 5)
Ellers:
http://mgmotor.no/mekketips-9-5/magnetv ... trykk.aspx
Eller: Opplys om hvor du bor, er en del folk her som har Tech II, og som kan bruke den.
Eventuelt: Oppsøk merkeverksted.
(Se figur 4 og 5)
Ellers:
http://mgmotor.no/mekketips-9-5/magnetv ... trykk.aspx
Eller: Opplys om hvor du bor, er en del folk her som har Tech II, og som kan bruke den.
Eventuelt: Oppsøk merkeverksted.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 23 mai 2016, 20:04
- Navn: Jon R Hagebø
- Bil: 9-5 2.3 T 04`Vector Sport
Re: Irriterende hakking ved gasspådrag Saab 95 2,3t
Har utført sjekklista du henviser til
Uten at dette løste noe
Ang tech 2 bor jeg i Askim -Mysen området
Uten at dette løste noe
Ang tech 2 bor jeg i Askim -Mysen området
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Irriterende hakking ved gasspådrag Saab 95 2,3t
Hvis turbomåleren oppfører seg rart er det nok enten falskluft eller LMM, rykkete gange i seg selv kan være mye annet bl a slitent gasspjeld.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 23 mai 2016, 20:04
- Navn: Jon R Hagebø
- Bil: 9-5 2.3 T 04`Vector Sport
Re: Irriterende hakking ved gasspådrag Saab 95 2,3t
Finnes det noen måte å sjekke spjeldet påIngvar N629 skrev:Hvis turbomåleren oppfører seg rart er det nok enten falskluft eller LMM, rykkete gange i seg selv kan være mye annet bl a
slitent gasspjeld.
Lmm er gjort ren
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Irriterende hakking ved gasspådrag Saab 95 2,3t
Har du faktisk trykksatt systemet? Jeg har også gått gjennom lista, men fikk meg en overraskelse da jeg satte trykk på systemet og fant noe jeg hadde oversett.Crazycooler skrev:Har utført sjekklista du henviser til
Uten at dette løste noe
Ang tech 2 bor jeg i Askim -Mysen området
Brukte en blendekopp for avløpsrør fra Biltema og en bilventil for å blende av og trykksette ved LMM.
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 23 mai 2016, 20:04
- Navn: Jon R Hagebø
- Bil: 9-5 2.3 T 04`Vector Sport
Re: Irriterende hakking ved gasspådrag Saab 95 2,3t
Dette med turbonåla begynte etter jeg byttet pakning på AV rør inn på cobran.
Takk for tipset med trykksetting!
Har ikke trykktestet turbosystemet,bare sjekket at enveis ventilene fungerer riktig vei ved å blåse i slangen.
Takk for tipset med trykksetting!
Har ikke trykktestet turbosystemet,bare sjekket at enveis ventilene fungerer riktig vei ved å blåse i slangen.
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 23 mai 2016, 20:04
- Navn: Jon R Hagebø
- Bil: 9-5 2.3 T 04`Vector Sport
Re: Irriterende hakking ved gasspådrag Saab 95 2,3t
Nå har jeg bygga egen trykk test,(takk for tipset TiaZzz)og foretatt en trykktest på systemet,
og funnet massiv lekasje under innsugsmanifoilen på en av to tilkoblinger som går inn på svart plastboks på baksiden av motorblokka (veivhusventilasjon?)
hvilken funksjon har denne "boksen" iht turbosystemet?
og funnet massiv lekasje under innsugsmanifoilen på en av to tilkoblinger som går inn på svart plastboks på baksiden av motorblokka (veivhusventilasjon?)
hvilken funksjon har denne "boksen" iht turbosystemet?
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 23 mai 2016, 20:04
- Navn: Jon R Hagebø
- Bil: 9-5 2.3 T 04`Vector Sport
Re: Irriterende hakking ved gasspådrag Saab 95 2,3t
Til dere som har interesse!
Jeg har nå trykkluft testet flere ganger
Og tettet alle lekkasjer
Men bilen fusker fortsatt når den er god og varm /arbeidstemperatur
Da mener jeg det står igjen ett sjekkpunkt
Katalysatoren
Ved turbohavariet pøste den ca 3.5 l olje ut via eksosen
Dette har antageligvis ikke passert katalysatoren og ligger der og sperrer for luftstrøm ut fra turbo når varm.
Derfor aktivitet ved tomgang??
Jeg har nå trykkluft testet flere ganger
Og tettet alle lekkasjer
Men bilen fusker fortsatt når den er god og varm /arbeidstemperatur
Da mener jeg det står igjen ett sjekkpunkt
Katalysatoren
Ved turbohavariet pøste den ca 3.5 l olje ut via eksosen
Dette har antageligvis ikke passert katalysatoren og ligger der og sperrer for luftstrøm ut fra turbo når varm.
Derfor aktivitet ved tomgang??