Grunnladetrykk og motor som ikke får nok luft.
Moderator: Moderatorer
Grunnladetrykk og motor som ikke får nok luft.
Bilen er en 2003 9-5 med 2,0.
Det er satt på fabrikkny TD-04 15T turbo.
Og det er lagt inn et program som gir ca 250 hk.
Bilen gikk utmerket i flere mnd.
Men plutselig begynte den å småfuske litt ved pådrag og bensinforbruket økte med ca 0,2 dl.
Den gikk også dårligere.
Det ble byttet bensinpumpe og bensinfilter uten at det hjalp.
Ved sjekk av mReq og mAir viser det seg at mAir ligger ca 200-300 under mReq.
Systemet ble trykksatt og vi fant ingen luftlekkasjer.
Luftmengdemåler og tennkassett ble forsøkt byttet uten at det hjalp.
Det ble lagt inn et originalprogram for å sjekke om det kunne være feil i programvare/ECU.
Det ble litt bedre. mReq og mAir følger hverandre, men i mellomregisteret virker det litt ustabilt.
Ved sjekk av grunnladetrykket så ligger dette på 0,25-0,3.
Når wastegate blir justert forandrer dette seg ikke.
Ved pådrag med originalprogramvare lader den nesten 1 bar!
Etter forsøk med å øke GLT lader den 1,2 bar.
Noen som har forslag?
Det er satt på fabrikkny TD-04 15T turbo.
Og det er lagt inn et program som gir ca 250 hk.
Bilen gikk utmerket i flere mnd.
Men plutselig begynte den å småfuske litt ved pådrag og bensinforbruket økte med ca 0,2 dl.
Den gikk også dårligere.
Det ble byttet bensinpumpe og bensinfilter uten at det hjalp.
Ved sjekk av mReq og mAir viser det seg at mAir ligger ca 200-300 under mReq.
Systemet ble trykksatt og vi fant ingen luftlekkasjer.
Luftmengdemåler og tennkassett ble forsøkt byttet uten at det hjalp.
Det ble lagt inn et originalprogram for å sjekke om det kunne være feil i programvare/ECU.
Det ble litt bedre. mReq og mAir følger hverandre, men i mellomregisteret virker det litt ustabilt.
Ved sjekk av grunnladetrykket så ligger dette på 0,25-0,3.
Når wastegate blir justert forandrer dette seg ikke.
Ved pådrag med originalprogramvare lader den nesten 1 bar!
Etter forsøk med å øke GLT lader den 1,2 bar.
Noen som har forslag?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Grunnladetrykk og motor som ikke får nok luft.
Hva lurer du på? Du har jo funnet feilen, skriver du...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Grunnladetrykk og motor som ikke får nok luft.
Har jeg?
Utdyp.....
GLT skal vel ikke være 0,25-0,3?
Og den skal ikke lade 1-1,2 bar på originalprogram?
Utdyp.....
GLT skal vel ikke være 0,25-0,3?
Og den skal ikke lade 1-1,2 bar på originalprogram?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Grunnladetrykk og motor som ikke får nok luft.
Har du målt glt til 0,25 bar (målt på korrekt vis for T7) så kan det da ikke være stort å lure på? Eller er det jeg som ikke har forstått problemstillingen?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Grunnladetrykk og motor som ikke får nok luft.
Jeg har målt det ved å ta av kontakten på magnetventilen og lest ut trykket i open sid.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Grunnladetrykk og motor som ikke får nok luft.
Ok, det trenger jo ikke å stemme. Hva var aktuell luftmasse og har du evt programmert Trionic til å akseptere høyere luftmasse enn std ved detektert feil på ladeluftreguleringen? Sjansen for at spjeldet struper og lurer deg er stor.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Grunnladetrykk og motor som ikke får nok luft.
Jeg har ikke sjekket programmet. Eller laget det.
Men det lå på 1150 i open sid. mAir lå på max 950. Men stort sett på rundt 850.
Ved bytte til originalprogram lader den 1 bar og ligger på 900++.
Jeg husker ikke det nøyaktige tallet. Men den var aldri over 1000.
Ladeteykket lå på ca 0,9. Men noen ganger var det opp på 1,0.
Etter justering av wastegate lå det på 1,2 med originalprogram.
Hva luftmassen lå på da vet jeg ikke siden det var noe eier gjorde selv.
Men det lå på 1150 i open sid. mAir lå på max 950. Men stort sett på rundt 850.
Ved bytte til originalprogram lader den 1 bar og ligger på 900++.
Jeg husker ikke det nøyaktige tallet. Men den var aldri over 1000.
Ladeteykket lå på ca 0,9. Men noen ganger var det opp på 1,0.
Etter justering av wastegate lå det på 1,2 med originalprogram.
Hva luftmassen lå på da vet jeg ikke siden det var noe eier gjorde selv.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Grunnladetrykk og motor som ikke får nok luft.
Det blir for vagt til å kunne si stort, men regner med EVAP er sjekket og i orden, begge to? Sjekk adapsjonsverdier på fuel og boostregulering, og sjekk at bypassventilen holder tett. Sjekk glt som det skal sjekkes med trykklokke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Grunnladetrykk og motor som ikke får nok luft.
Status på dette? høres veldig ut som samme problem som jeg har
Re: Grunnladetrykk og motor som ikke får nok luft.
Kranglete spjeldhus.
Satte på et nytt og bilen har oppført seg eksemplarisk.
Satte på et nytt og bilen har oppført seg eksemplarisk.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.