Turtall vil ikke gå ned under kjøring
Moderator: Moderatorer
Re: Turtall vil ikke gå ned under kjøring
Ok.
Jeg turte ikke kjøre bilen når jeg så slangen var knekt.
Vil det gjøre noen skade å kjøre bilen slik den er nå,et par km for å få den hjem?
Er parkert på et ikke så trygt sted..
Og hvor kan jeg få tak i en slik enveisventil? Ikke biltema,der har jeg sjekket og de har ikke.
På nett finner jeg Skruvat,men det er hele slangesettet.
Jeg turte ikke kjøre bilen når jeg så slangen var knekt.
Vil det gjøre noen skade å kjøre bilen slik den er nå,et par km for å få den hjem?
Er parkert på et ikke så trygt sted..
Og hvor kan jeg få tak i en slik enveisventil? Ikke biltema,der har jeg sjekket og de har ikke.
På nett finner jeg Skruvat,men det er hele slangesettet.
Sist redigert av Ksu74 den 09 aug 2016, 08:28, redigert 2 ganger totalt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Ring nærmeste Saabforhandler. De sender, iallfall gjør de det her jeg bor. Og ja, ventil og rør er én del.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Ja du må kjøpe hele settet, det er kritisk for både motor og bremsefunksjon at dette er skikkelig tett. og det er ikke lett å skjøte slike plastrør.
Ikke noe hokus pokus å bytte dette selv, så sant du ikke har ti tommeltotter. Dytt ned rød ring og dra ut røret der det er slike låser, i bremsekraftforsterkeren kan det sitte litt og det er lurt å slippe ut vakuumet først. Kan være lurt å dytte inn ny nippel med en forlenger e.l.
Og ja, du kan flytte bilen om du kjører forsiktig.
Ikke noe hokus pokus å bytte dette selv, så sant du ikke har ti tommeltotter. Dytt ned rød ring og dra ut røret der det er slike låser, i bremsekraftforsterkeren kan det sitte litt og det er lurt å slippe ut vakuumet først. Kan være lurt å dytte inn ny nippel med en forlenger e.l.
Takker for hjelp.Ingvar N629 skrev:Ja du må kjøpe hele settet, det er kritisk for både motor og bremsefunksjon at dette er skikkelig tett. og det er ikke lett å skjøte slike plastrør.
Da er settet bestilt, og jeg tenker på å prøve bytte dette selv først.
Ser ut som det kun er et sted der er en rød ring, resten ser ut som det kun er å dra ut..
Et dumt (og forhåpentligvis siste) spørsmål før jeg prøver, hvordan slipper jeg ut vakuumet?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Tråkk på bremsepedalen et par ganger.
Takker for all hjelp så langt.
Trodde jeg var i mål,men til min overraskelse fant jeg enda en slange som var knekt.Var knapt synlig at den var brukket men oppdaget det ved å se noe søl under den.

Da lurer jeg atter en gang på hva i all verden dette er,hvilket navn det er på denne..
EDIT: Om jeg har sett rett er dette slange til veivhusventilasjon,eller tar jeg helt feil?
I så fall,jeg rekker ned til festet med hånden,men er dette noe jeg kan skifte selv ved å stikke hånden nedi der?
Hvordan er det festet?
Trodde jeg var i mål,men til min overraskelse fant jeg enda en slange som var knekt.Var knapt synlig at den var brukket men oppdaget det ved å se noe søl under den.
Da lurer jeg atter en gang på hva i all verden dette er,hvilket navn det er på denne..
EDIT: Om jeg har sett rett er dette slange til veivhusventilasjon,eller tar jeg helt feil?
I så fall,jeg rekker ned til festet med hånden,men er dette noe jeg kan skifte selv ved å stikke hånden nedi der?
Hvordan er det festet?
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Det er til veivhusventilasjonen ja.
Den fikser du lett selv, men siden den er knekt, kan det tyde på at du har gammel versjon av veivhusventilasjonen..
Så kjøp nytt komplett sett, koster ikke mange kronene, og tar ikke mer enn et par timer å montere, så bevarer du motoren bedre for framtiden og!
Bare søk etter veivhusventilasjon her på forumet, finnes både bilder og forklaringer.
Den fikser du lett selv, men siden den er knekt, kan det tyde på at du har gammel versjon av veivhusventilasjonen..
Så kjøp nytt komplett sett, koster ikke mange kronene, og tar ikke mer enn et par timer å montere, så bevarer du motoren bedre for framtiden og!
Bare søk etter veivhusventilasjon her på forumet, finnes både bilder og forklaringer.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Takk.Paradigm N558 skrev:Det er til veivhusventilasjonen ja.
Jeg fant ut at det måtte være denne så jeg snakket med nærmeste bilverksted som har peiling på Saab,eller i det minste deler.
De mente det er denne jeg må ha: https://www.skruvat.no/Slange-veivhuslu ... 89033.aspx#
Men om jeg har gammel versjon eller ny,skal ikke denne slangen passe uansett?
Ut i fra hva jeg kan se i motorrommet ser den i alle fall slik ut som den på skruvats sider.
Og hvordan er den festet der nede hvor jeg ikke kan se?
Bare å skru med fingrene?
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Se i denne tråden:
viewtopic.php?f=12&t=45751&p=305206
viewtopic.php?f=12&t=45751&p=305206
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2018 Suzuki SV650 X
Hei.
Takker for hjelp jeg har fått hittil.
Har i dag fått slangen jeg ventet på.
Kan ikke se å finne hvordan å skifte den.
Ser ut som en lett sak, om man kan skifte uten å ha bilen på bukk?
Er det ikke bare å koble til om man føler seg fram på baksiden nedi der?
Men før jeg begynner på dette, er det noe jeg bør gjøre eller være obs på? Siden jeg så det kom litt olje ut av slangen der den var knekt..
Takker for hjelp jeg har fått hittil.
Har i dag fått slangen jeg ventet på.
Kan ikke se å finne hvordan å skifte den.
Ser ut som en lett sak, om man kan skifte uten å ha bilen på bukk?
Er det ikke bare å koble til om man føler seg fram på baksiden nedi der?
Men før jeg begynner på dette, er det noe jeg bør gjøre eller være obs på? Siden jeg så det kom litt olje ut av slangen der den var knekt..
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Ikke noe spesielt å være obs på. Siden du har den nye slangen så ser du patenten på å få løs røret på oljefella. Da er det bare å føle seg fram. Trykk inn de to hvite låseknappene og dra rett ut. Kan hende du må lirke bittelitt for at den skal slippe.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
TakkKristian N2215 skrev:Ikke noe spesielt å være obs på. Siden du har den nye slangen så ser du patenten på å få løs røret på oljefella. Da er det bare å føle seg fram. Trykk inn de to hvite låseknappene og dra rett ut. Kan hende du må lirke bittelitt for at den skal slippe.

Noe tips for å få denne slangen helt inn?
Det var trangt og knotete å få den gamle av,men det gikk til slutt.
Å få den nye på derimot var verre.
Jeg får den innpå helt til det er ca 1 cm igjen av det stålrøret den skall innpå.Den siste cm får jeg bare ikke trykt innpå,og det er ikke låst enda,da jeg kan dra slangen av igjen uten å trykke på de hvite låsenn
Edit: fikk det til etter litt skrubbsår
Takker alle for hjelp, til en nybegynner i reparasjoner.
Dette er et flott forum, med mye behjelpelige folk
Det var trangt og knotete å få den gamle av,men det gikk til slutt.
Å få den nye på derimot var verre.
Jeg får den innpå helt til det er ca 1 cm igjen av det stålrøret den skall innpå.Den siste cm får jeg bare ikke trykt innpå,og det er ikke låst enda,da jeg kan dra slangen av igjen uten å trykke på de hvite låsenn
Edit: fikk det til etter litt skrubbsår

Takker alle for hjelp, til en nybegynner i reparasjoner.
Dette er et flott forum, med mye behjelpelige folk