Bumpibom... Skriver i denne tråden, istedet for å opprette en ny tråd, selv om det i mitt tilfelle da gjelder 9-5..
Skal peile (og garantert etterfylle) gearolja i kveld, da jeg mistenker nivået der for å være skummelt lavt.
Gearkassa har i det siste blitt litt tyngre å få i revers, og noen ganger i 1. gir når bilen står helt stille, nærmest som det butter litt idet den skal føres inn i gearet sitt.. Hvis man ikke tar den via et annet gear først, men bare smokker den i gir, så "raper" gearkassa fælt.. Er desverre ikke alle brukerne av bilen min som skjønner at man ikke skal bruke makt på disse greiene..
Men, uansett.. Før jeg kaster alt for fæl dom over gearkassa, så skal jeg ihvertfall sjekke oljenivået først.. Har de 2 siste gangene bilen har vært innom verkstedet, bedt dem om å peile nivået.. Vet ikke om de har gjort det, men når jeg kikka litt på den forrige uke, så var peileskruen så løs at jeg kunne skrudd den ut med fingrene.. Er vel ikke særlig med trykk på olja nedi der, så det er vel forsåvidt begrenset hvor mye olje som evt. kunne presset seg ut? Også litt vanskelig å se hva av sølet som er gearolje og hva som er motorolje, den lekker litt motorolje et annet sted også, men såpass lite at det ikke gir utslag på peilinga, men et sted hvor det er nok trykk til å spre det bra utover..
Over til jobben som skal gjøres; Har fått tak i 40mm forlengerpipe og 8mm torx-pipe til å ta skruen i toppen av kassa, et par 8mm umbraconøkler til "modifisering", har med både vinkelsliper og baufil

Og olje.. Skulle vel holde av verktøy det?
Må bilen stå helt i vater ved peiling/påfylling? Tenkte jeg skulle bygge opp under "jekkepunktet" på venstre fremme, jekke opp bilen nok til å få av hjulet, og senke den ned til "opprinnelig" høyde igjen, for så å fylle på til rett nivå. Høres dette greit ut?
Noen som har andre inspill?