Første gen 9-3, godt kjøp?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Eselfjes
Innlegg: 2
Registrert: 16 jul 2016, 18:43

Første gen 9-3, godt kjøp?

Legg inn av Eselfjes » 16 jul 2016, 18:53

Hei, er på utkikk etter en god bruksbil på et nokså trangt budsjett og det eneste som frister er Saab. Å skru er ikke noe problem, men utover vanlig vedlikehold og bytte av slitedeler har jeg ikke lyst til å bruke alt for mye penger på denne bilen. Jeg vil ha en bil som starter hver gang, og som er digg på langtur.
Har lest om det Broom omtaler som "smøreproblemer", men utover det finner jeg ikke så mye. Noen som kan si noe om hvilke motorer som er berørte og hva som eventuelt må gjøres for å fikse det?
Noe annet man må tenke på med disse bilene?

Har veldig lyst på Saab, men ble litt betenkt da jeg leste litt på nettet :)
Håper på gode svar :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sist redigert av Eselfjes den 16 jul 2016, 18:54, redigert 1 gang totalt.

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Re: Første gen 9-3, godt kjøp?

Legg inn av HugoC » 17 jul 2016, 08:43

1. gen 9-3 er et godt kjøp. Kjente problemer med rust i hjulbuer bak og du må sjekke fjærbena for rust oppunder gummimansjetten. Dersom olje er skiftet regelmessig skal ikke sludge i motor være noe problem. Har selv akkurat kjøpt en 2002 som ikke var vinterkjørt og med 120000 på teller. Som ny bil for 35000 kr! Hurra!
mvh
Hugo Christensen

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Første gen 9-3, godt kjøp?

Legg inn av Ingvar N629 » 17 jul 2016, 09:24

98-99-modeller har den gamle B204-motoren med Trionic 5 styresystem, den har ingen problemer med sludge og er faktisk en svært solid sak. Eneste er toppakninga som gjerne begynner å gi seg etter et par hundre tusen km.
00-02-modeller har B205 motor med Trionic 7 styresystem, betydelig mer moderne motorkarakter men er dessverre plaget av sludge. Mye småkjøring og for lange serviceintervaller øker problemet. Skiftes oljen ofte nok er det stort sett ikke tema, men ikke mange skifter olje hver 10 000 km.

Ellers kan det vel nevnes at kjøreegenskapene på disse bilene ikke er all verden i original utførelse, dette er etter mitt syn den dårligste Saaben å kjøre. Kan bli ok med et par små oppgraderinger men morsom å svinge blir den aldri. Kvalitetsmessig er den derimot bra, fruen i huset har en 02-modell som hun har kjørt 55000 km med de siste fire årene, eneste som er gjort med den etter et kjemperøsk som ble tatt da bilen ble kjøpt (inkl ny motor) er justering av brekket og skifte av bakre bremserør. Brekket er forøvrig en dritpatent som må justeres temmelig hyppig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Eselfjes
Innlegg: 2
Registrert: 16 jul 2016, 18:43

Re: Første gen 9-3, godt kjøp?

Legg inn av Eselfjes » 17 jul 2016, 10:46

Flott, det høres ut som en veldig kurant bil! Ser ut som bilen jeg ser på sliter litt med overflaterust i hjulbuen mot døra, men da er det vel mest sannsynlig rust i den indre hjulbuen også? I min prisklasse så får jeg nok ikke tak i nyere biler enn 98 og 99 uansett, så da styrer jeg jo klar av sludgeproblemene.

Har en annen bil, så jeg stiller ikke like høye krav til kjøreegenskaper, og til den prisen disse bilene ligger på, så virker bilene som et godt kjøp!

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Første gen 9-3, godt kjøp?

Legg inn av redturbo » 21 aug 2016, 23:14

Den blir litt bedre i sving med 16 tommers hjul. Da blir dekkhøyden bare 50, men det er greit på gode veier.

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Første gen 9-3, godt kjøp?

Legg inn av Morten S. » 22 aug 2016, 05:55

Vanlig at de ruster der. Antakelig kommer det fuktighet inn via festehullet til den lille biten med plastlist.
Den burde vært festet med lim...
Eselfjes skrev:Flott, det høres ut som en veldig kurant bil! Ser ut som bilen jeg ser på sliter litt med overflaterust i hjulbuen mot døra, men da er det vel mest sannsynlig rust i den indre hjulbuen også? I min prisklasse så får jeg nok ikke tak i nyere biler enn 98 og 99 uansett, så da styrer jeg jo klar av sludgeproblemene.

Har en annen bil, så jeg stiller ikke like høye krav til kjøreegenskaper, og til den prisen disse bilene ligger på, så virker bilene som et godt kjøp!
"Alt" fra totakt til turbo

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Første gen 9-3, godt kjøp?

Legg inn av redturbo » 23 aug 2016, 21:48

Du må nok regne med 2 til 3 desiliter mer bensin pr mil sammenlignet med f.eks neste generasjon Saab 9-3 uten turbo, eller andre med lettveksmotorer fra 2003 eller senere: Reelt forbruk på GMs 1,8 liter Z18XE motor Oslo Trondheim via Østerdalen på vinteren var under 0,52 liter på mila uten bagasje og passasjerer. 2 liters non-turbo motoren på forrige 9-3/900 bruker 0,75-0,8 l/mil under min gassfot.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Første gen 9-3, godt kjøp?

Legg inn av Ingvar N629 » 24 aug 2016, 03:27

Nuvel, konebilen går lett på 0,65 pr mil på langkjøring med B235R motor, men det er klart at T7 styring hjelper mot Motronic og fordelertenning som du sammenligner med, redturbo.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Første gen 9-3, godt kjøp?

Legg inn av redturbo » 24 aug 2016, 22:24

Årsmodellen trådstarter etterspør er 98-99, det er vel før T7-styring av motor.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Første gen 9-3, godt kjøp?

Legg inn av Ingvar N629 » 25 aug 2016, 04:55

Sant nok, men selve motoren er jo mer eller mindre den samme og prisklassen ikke langt unna, dermed mer relevant enn sammenligningen med Z18XE på ng9-3 :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar