Jeg fikk gjort 230 000 service på min Saab 9-5 sedan 2003 modell bensin B205 på verksted tidligere i uken. I den forbindelse ble dynamoreimen skiftet ut. Verkstedet slet litt med å sette på ny reim, og endte opp med å sette på en "Conti Multireim" istedenfor orginalreim fra GM. Denne Contireima er kortere enn orginalreima, men det går an fordi de lot være å ta med ett av hjulene i systemet. Denne løsningen medfører at reima er innom fire hjul (motor, dynamo, vannpunmpe, m.m.), men har altså utelatt ett. Verkstedet mente dette var i henhold til Saab serviceinstrukser. Stemmer dette?
Takker på forhånd for gode råd!
Saab 9-5 MY03 dynamoreim
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 139
- Registrert: 28 sep 2006, 17:18
- Sted: Trondheim
Saab 9-5 MY03 dynamoreim
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9-5 MY03 dynamoreim
Hei, kortreima er originalmontrert på senere årsmodeller, så dette er problemfritt så lenge den står riktig.
Jeg ville imidlertid vært skeptisk til å bruke et verksted som har problemer med å montere den lange reima, med mindre de har oppgitt en god grunn, som f eks at det midtre løpehjulet måtte byttes men at bolten ikke lot seg løsne. Det er nemlig svært dårlig plass til å bytte dette hjulet. Å montere den lange reima uten å bytte hjulet er derimot ikke vanskelig.
Jeg ville imidlertid vært skeptisk til å bruke et verksted som har problemer med å montere den lange reima, med mindre de har oppgitt en god grunn, som f eks at det midtre løpehjulet måtte byttes men at bolten ikke lot seg løsne. Det er nemlig svært dårlig plass til å bytte dette hjulet. Å montere den lange reima uten å bytte hjulet er derimot ikke vanskelig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Saab 9-5 MY03 dynamoreim
Enig med Ingvar her. Bytt verksted hvis de slet med dette og ikke hadde noen annen grunn.
Går for øvrig greit å bytte det nevnte hjulet også. Men timene flyr på verksted da motoren må jekkes opp litt for å få ut bolten
Går for øvrig greit å bytte det nevnte hjulet også. Men timene flyr på verksted da motoren må jekkes opp litt for å få ut bolten
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 139
- Registrert: 28 sep 2006, 17:18
- Sted: Trondheim
Re: Saab 9-5 MY03 dynamoreim
Takk for svar! Jeg skjønte ikke helt hvorfor verkstedet endte opp med å sette på en annen dynamoreim enn den orginale, derfor godt å høre at det faktisk er vanlig praksis på senere årganger av 9-5. Og den korte varianten fungerer tilsynelatende helt utmerket, så da vel alt greit. Kanskje det til og med blir mindre slitasje med en reim som er innom færre hjul (den teorien tar jeg helt ut av det blå...)
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
Re: Saab 9-5 MY03 dynamoreim
Kortreimen er god den. Har hatt den på flere biler. Selv bruker jeg god gammel lang variant når jeg bytter selv da jeg synes det blir mer lyd med kortreimen og jeg er veldig kresen på akkurat det da.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 139
- Registrert: 28 sep 2006, 17:18
- Sted: Trondheim
Re: Saab 9-5 MY03 dynamoreim
Takk for svar Henrik! Jeg tror jeg skal følge med på de tingene dere nevner her, lyd, sluring og servopumpa, for å se til at alt fungerer på bilen min. Det må da gå an å bytte tilbake til lang reim eventuelt, dersom jeg ikke er fornøyd med denne korte.
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)