Girkasse spm.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
stålehansen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 112
Registrert: 02 sep 2009, 20:39
Navn: Ståle Hansen
Bil: MY98 9-5 2.0t Steg 1R
Sted: Berlevåg

Girkasse spm.

Legg inn av stålehansen » 19 okt 2016, 18:51

Hei, har en Saab 9-5 98 mod som girkassen må byttes. Kor ny girkasse kan jeg da bruke som er bolt on. Og er en girkasse fra 2001 noe forbedret en 98 kassen.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Girkasse spm.

Legg inn av Helge » 19 okt 2016, 19:23

Girkassene er like.
Girkasser mellom 98 og 01 er bolt-on.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

stålehansen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 112
Registrert: 02 sep 2009, 20:39
Navn: Ståle Hansen
Bil: MY98 9-5 2.0t Steg 1R
Sted: Berlevåg

Re: Girkasse spm.

Legg inn av stålehansen » 19 okt 2016, 19:44

OK, er det noen oppgradering på 01 kontra 98 eller er ei helt like? Trykkplate, lamell å slave sylinder er kjørt ca 60 tusen. Dette er i orden på den havarerte kassen men kanskje like greit å kjøpe ny slave hvertfall? Har bytta den 2 gang på 5 år allerede :) har en kasse fra Sverige til 5000sek med 12 mnd garanti. Vet ikke om det er grei pris? Og tusen takk for svar.

stålehansen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 112
Registrert: 02 sep 2009, 20:39
Navn: Ståle Hansen
Bil: MY98 9-5 2.0t Steg 1R
Sted: Berlevåg

Re: Girkasse spm.

Legg inn av stålehansen » 19 okt 2016, 19:51

Kan man bruke 01 kasse som har stått på en 2.3.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Girkasse spm.

Legg inn av Helge » 19 okt 2016, 21:19

Ja.

Girkassene er helt like.
Har du tenkt å trimme, eller har trimmet, setter du i en Aero clutch.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

stålehansen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 112
Registrert: 02 sep 2009, 20:39
Navn: Ståle Hansen
Bil: MY98 9-5 2.0t Steg 1R
Sted: Berlevåg

Re: Girkasse spm.

Legg inn av stålehansen » 19 okt 2016, 21:48

Ja har aero trykkplate og sinterlamell, men tror jeg kjøper det nytt gjen når jeg bytter kasse. Nå funker ikke 2 og 4 gire, en ting synes den har brukt litt olje på motor i et siste, men det er vel ingen sammenheng mellom motoroljen å giroljen. Kan jo være innbilning, byttet til wøssner stempler for nesten 1 år siden å kunne ikke se på oljepinn at det var brukt olje etter 7 tusen,synes det forsvinner litt kjøleveske å i et siste,synes det er ett eller ant hele tiden :) har blitt endte Saab opp gjennom tiden :) er det andre ting som kan gjøre at kjøleveska kan minke, går lang tid før den blir varm men det trur jeg er termostatn. Nu sporet et nu litt av her men greit å få luftet tankene litt :) ja den er litt trimmet 300 + hk. Men den har aldri fungert som den skal siden jeg hadde steg 1 fra bsr men da gikk et jo noen motorer :) kunne vel skrevet en lang bok om den bilen men du skjønner sikkert hva jeg mener.

Brukeravatar
TurboTrykk
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 des 2013, 02:17
Medlemsnummer: N2716
Navn: Chris
Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
Sted: Bergen

Re: Girkasse spm.

Legg inn av TurboTrykk » 19 okt 2016, 22:08

Kan lønne seg trekke over toppen en stund etter du har byttet pakning/hatt den av, godt mulig at det er på tide`å få gjort.
Svetter den noe mellom topp/blokk?
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt

stålehansen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 112
Registrert: 02 sep 2009, 20:39
Navn: Ståle Hansen
Bil: MY98 9-5 2.0t Steg 1R
Sted: Berlevåg

Re: Girkasse spm.

Legg inn av stålehansen » 19 okt 2016, 23:08

OK,ja skal prøve å etterstramme når jeg tar girkassebytte, kan jo være det siden det har vert fint helt til nå, har ikke enda måttet etterfylle. Når motor er kald så er den nesten på minimum å når den er varm så er den langt over max. Kan ikke se at den svetter virker tørt å fint faktisk.

stålehansen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 112
Registrert: 02 sep 2009, 20:39
Navn: Ståle Hansen
Bil: MY98 9-5 2.0t Steg 1R
Sted: Berlevåg

Re: Girkasse spm.

Legg inn av stålehansen » 21 okt 2016, 15:08

Har 2001 kassen Saab 9-5 samme problemet som 98 kassen med litt vanskelig å få i revers. Og en kasse fra 2003 passer ikke med fester å sånn er det det som er forskjell?

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Girkasse spm.

Legg inn av Helge » 21 okt 2016, 18:01

Festet kan du flytte over har jeg lest et sted.
Positiv har jo nyere kasse i bilen sin.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Girkasse spm.

Legg inn av Ingvar N629 » 22 okt 2016, 08:00

Du kan bruke den gamle bøylebraketten på nyere kasse, men du kan ikke bruke de to separate brakettene til øvre feste og fremre momentstag på eldre kasse.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

stålehansen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 112
Registrert: 02 sep 2009, 20:39
Navn: Ståle Hansen
Bil: MY98 9-5 2.0t Steg 1R
Sted: Berlevåg

Re: Girkasse spm.

Legg inn av stålehansen » 09 nov 2016, 03:14

Er det gjort noen forbedringer på en kasse fra 98 til 2001. Mener jeg var borti at det var noen småting ??

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Girkasse spm.

Legg inn av Helge » 09 nov 2016, 22:54

Bortsett fra noen låsepinner så er det samme delenummer på alt fra 98 til 05.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

stålehansen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 112
Registrert: 02 sep 2009, 20:39
Navn: Ståle Hansen
Bil: MY98 9-5 2.0t Steg 1R
Sted: Berlevåg

Re: Girkasse spm.

Legg inn av stålehansen » 10 nov 2016, 00:26

OK. Takk for svar.

Svar