Motorgange ved kaldstart
Moderator: Moderatorer
- kjetil.andersen
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 43
- Registrert: 07 aug 2016, 10:00
- Navn: Kjetil Andersen
- Bil: SAAB 9-3 1,8t SS 06 mod
Motorgange ved kaldstart
Heisann har enn 9.3 1,8t 06 mod SS som jeg kjøpte i august er ufattelig fornøyd med bilen men nå som kulden trenger på har jeg lagt merke til at motoren høres ut som en gammel disel purker alla VW når jeg starter opp. Gir seg når motoren blir varm. Er dette noe jeg bør få sjekka ut eller er det relativt normalt på en kjededrevet motor som nærmer seg 200.000? Takk for svar:)
Kjetil
Kjetil
SAAB 9-3 1,8t SS 06 mod
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Motorgange ved kaldstart
Skal vel ikke høres ut som en diesel nei.
Lenge siden du bytta olje og filter på den?
Siden du fikk den i august, så kan du vel ikke være 100% sikker på hva tidligere eier har gjort?
Lenge siden du bytta olje og filter på den?
Siden du fikk den i august, så kan du vel ikke være 100% sikker på hva tidligere eier har gjort?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- kjetil.andersen
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 43
- Registrert: 07 aug 2016, 10:00
- Navn: Kjetil Andersen
- Bil: SAAB 9-3 1,8t SS 06 mod
Re: Motorgange ved kaldstart
Har kvitering på at det er byttet olje før salg men så nå at det står luftfilter og ikke oljefilter (har tatt det for gitt at man bytta olje fliter samtidig, jeg mener hvem gjør ikke det?) Så får vel kjøre på med et oljeskift. Så speedparts hadde en servicekitt men skal det ikke brukes 0w30 olje? Er 5w30 som selges med settet? (http://www.speedparts.no/products/servi ... nsin-03-11)
SAAB 9-3 1,8t SS 06 mod
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Motorgange ved kaldstart
Saab i Ski har anbefalte meg å hver eller annen hver gang bruke en god rens (Tunap) som du har i oljen før skifte.
Så kjører du motoren på tomgang i det antall minutter som står på boksen.
Noen advarer mot at slikt løsner smuss som blokkerer kanaler, men det er relativt ofte i bilfora at det skrives at ventilene ble stille igjen etter slike rensinger. Moderne gode oljer inneholder også mye rensemidler.
Du bør vel uansett prøve å finne raklelyden først med f.eks med en lang skrutrekker mot ulike motordeler etter tur og skaftet mot tinningen.
Så kjører du motoren på tomgang i det antall minutter som står på boksen.
Noen advarer mot at slikt løsner smuss som blokkerer kanaler, men det er relativt ofte i bilfora at det skrives at ventilene ble stille igjen etter slike rensinger. Moderne gode oljer inneholder også mye rensemidler.
Du bør vel uansett prøve å finne raklelyden først med f.eks med en lang skrutrekker mot ulike motordeler etter tur og skaftet mot tinningen.
Re: Motorgange ved kaldstart
Kan fortelle deg hva dette trolig er. Hadde det samme selv. Det er rett og slett kjedet ditt som slår mot ett eller annet. Jeg hadde selv problemer med at forrige eier tok for lange olje skift intervaller. Når olja er kald, er den tykk. Og når den er tykk, så får du ikke like mye trykk til kjedestrammerene. Jeg vil anbefale deg å kjøre en litt hissig motor rens, flere ganger om det er nødvendig. Hvis oljeskift har var negliskjert, så blir olja "skitten, brent" og det setter seg i kjedestrammerene.
Re: Motorgange ved kaldstart
Vil legge til at du kan skru ut kjede strammeren på hoved kjede bak motoren. Hvis den er treg og setter seg litt fast, så rens den så godt du kan. Kommer mye sot og skitt på skaftet. Hvis dritten sitter god og du trenger noe å "slipe" med. Så bruk tannkrem. Funker meget bra.
Men er den for igjengrodd, så må den byttes. Ikke kjøp i Norge. Her koster den 2000.- Du kan få den på ebay orginal del til ca 400-500.- http://www.ebay.com/itm/Engine-Timing-C ... k7&vxp=mtr
Regner med motorkoden din b207e.
Men er den for igjengrodd, så må den byttes. Ikke kjøp i Norge. Her koster den 2000.- Du kan få den på ebay orginal del til ca 400-500.- http://www.ebay.com/itm/Engine-Timing-C ... k7&vxp=mtr
Regner med motorkoden din b207e.
- kjetil.andersen
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 43
- Registrert: 07 aug 2016, 10:00
- Navn: Kjetil Andersen
- Bil: SAAB 9-3 1,8t SS 06 mod
Re: Motorgange ved kaldstart
Takk for svar folkens
å begynne og kødde med regkjedet tror jeg at jeg overlater til andre det hørtes skummelt ut. Missforstå meg rett jeg er ikke redd for å skru det meste av bremser fjær bytte olje osv men å begynne med kjede og dypere motorrep selv med Haynes bok er vel relativt tøft på gårdsplassen
men takk for svar.


SAAB 9-3 1,8t SS 06 mod
Re: Motorgange ved kaldstart
Å skru ut hovedkjede strammeren er 0 problem. Veldig enkelt. Du trenger en 32 eller 34 pipe. husker ikke helt i farta. Hvis du vil, så kan jeg lage bilder/video av det. Høres veldig innviklet ut, men er VELDIG enkelt. Du ser selv.
Re: Motorgange ved kaldstart
Kunne du gjort en liten ting neste gang du starter bilen og det "rasler"? Prøv og sving på rattet, og hør etter om lyden er der da.
- kjetil.andersen
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 43
- Registrert: 07 aug 2016, 10:00
- Navn: Kjetil Andersen
- Bil: SAAB 9-3 1,8t SS 06 mod
Re: Motorgange ved kaldstart
Er endring i lyden når jeg svinger på rattet ja slutter å rasle men det er kanskje fordi at motoren får litt å jobbe med (servopumpa) begynner å raske med en gang den er på tomgang igjen. Er veledig forbigående. I dag tidlig var det ikke noe men når jeg starta etter jobben så var den sånn igjen.
Takk for tilbudet om video. Har Haynes bok så er vel bare å følge den et
Takk for tilbudet om video. Har Haynes bok så er vel bare å følge den et

SAAB 9-3 1,8t SS 06 mod
Re: Motorgange ved kaldstart
Da har jeg samme problem som deg! Det problemet kommer og går. Jeg har hatt av hele siden på motoren og byttet både strammeren på hoved kjede og strammer på balanse kjede.
Prøv en annen ting også. Når bilen sviver fint, og det ikke er noe rasling, sett den i gir og kjør ned en litt bratt bakke. (Hos meg kommer raslingen da også)
Jeg har sett på kjede og finner ikke feil på det, eller kjede gliderene/guidene.
Har hørt om andre motorer som også har dette, og det er et mysterium.
Hadde vært flott om vi kunne funnet ut av dette sammen på en måte, for jeg blir helt "gal" i hue av å ha en slikt problem.
Jeg setter fingeren på kjede strammeren på hoved kjede. Er ikke sikkert det er noe galt med strammeren, men at det er kommet noe som blokkerer noe i oljekanalen, slik at oljetrykket blir mindre, og at strammeren blir "slapp"
Jeg skal prøve å få laget en video, og legge den på youtube og forklare deg. Det er veldig enkelt!
HVIS NOEN ANDRE HER INNE HAR NOEN FORSLAG! PLEASE! KOM MED DEM!!
Prøv en annen ting også. Når bilen sviver fint, og det ikke er noe rasling, sett den i gir og kjør ned en litt bratt bakke. (Hos meg kommer raslingen da også)
Jeg har sett på kjede og finner ikke feil på det, eller kjede gliderene/guidene.
Har hørt om andre motorer som også har dette, og det er et mysterium.
Hadde vært flott om vi kunne funnet ut av dette sammen på en måte, for jeg blir helt "gal" i hue av å ha en slikt problem.
Jeg setter fingeren på kjede strammeren på hoved kjede. Er ikke sikkert det er noe galt med strammeren, men at det er kommet noe som blokkerer noe i oljekanalen, slik at oljetrykket blir mindre, og at strammeren blir "slapp"
Jeg skal prøve å få laget en video, og legge den på youtube og forklare deg. Det er veldig enkelt!
HVIS NOEN ANDRE HER INNE HAR NOEN FORSLAG! PLEASE! KOM MED DEM!!
- kjetil.andersen
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 43
- Registrert: 07 aug 2016, 10:00
- Navn: Kjetil Andersen
- Bil: SAAB 9-3 1,8t SS 06 mod
Re: Motorgange ved kaldstart
Har automat men skal sjekke neste gang jeg opplever det
om man tenker utenfor boksen kanskje det er noe annet mottorfeste etc. Men på en annen side så ville det vel vært mer jevnlig problem :/

SAAB 9-3 1,8t SS 06 mod
Re: Motorgange ved kaldstart
Jeg har også automat.
Er nok ikke motorfester. (De hadde jeg av når jeg prøvde originalt å fikse problemet) Lyden kommer fra venstre side, der kjedet er. Og forsvinner når jeg svinger på rattet.
Du har rett i at motoren får mer motstand når man vrir på rattet og at det kan være noe der. Men I all hovedsak, så må det være noe tilknyttet kjede. 98% sikker på det
Er nok ikke motorfester. (De hadde jeg av når jeg prøvde originalt å fikse problemet) Lyden kommer fra venstre side, der kjedet er. Og forsvinner når jeg svinger på rattet.
Du har rett i at motoren får mer motstand når man vrir på rattet og at det kan være noe der. Men I all hovedsak, så må det være noe tilknyttet kjede. 98% sikker på det

-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Motorgange ved kaldstart
Register kjede er virkelig på motorens høyre side. Gir kassen henger på venstre side
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
- kjetil.andersen
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 43
- Registrert: 07 aug 2016, 10:00
- Navn: Kjetil Andersen
- Bil: SAAB 9-3 1,8t SS 06 mod
Re: Motorgange ved kaldstart
Det r nok snakk om motorens høyre side men takk for oppklaringen 

SAAB 9-3 1,8t SS 06 mod