Har irritert meg litt over bakker og bruk av cruisecontrollen. Den har en tendens til å legge inn gasspådrag noe for seint, slik at farta synker, for deretter å overkompensere og sørge for downshift og akselerasjon, så gire opp , synkende fart og og downshift.
Er det noen som har dette problemet som har klart å løse det. Kan jo gire ned manuelt, men det er jo litt dumt i bakker der det strengt tatt burde være unødvendig. Ble dette bedret med nyere modeller? 2011 modellen kompenserer øyeblikkelig, og har ikke dette problemet.
Får forresten girkassa beskjed om throttle posisjon i forbindelse med kickdown? Noe man kan justere?
Cruisecontrol automat og bakker Saab 9-5 2002,
Moderator: Moderatorer
Cruisecontrol automat og bakker Saab 9-5 2002,
2002 9-5 Aero automat
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Cruisecontrol automat og bakker Saab 9-5 2002,
Har du trimmet bilen? Da blir dette ofte krøll hvis det ikke er gjort riktig. Det er også forskjeller mellom årsmodellene i ulike kalibreringer. Trionic styrer kickdown, dette bestemmes av pedalposisjon men indirekte styres det av beregnet moment som finnes i en referansetabell hvor momentet er lagt inn som funksjon av luftmasse pr forbrenning og turtall. I pedalmatrisa ber man om en innlagt luftmasse avhengig av turtall og pedalposisjon, momentet hentes fra momenttabellen og sendes på buss til TCM som styrer kassa mens kickdown er kun punkter for % pedalposisjon. Cruise bruker også luftmasse mot moment. Det er med andre ord et samspill mellom ulike kalibreringer i software.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Cruisecontrol automat og bakker Saab 9-5 2002,
Ja. Er trollspeed trim på den.men den var sånn før også, men da var de tilbakeslagsventilene defekte, slik at jeg ikke fikk fullt turbotrykk. Har altså ikke testet funksjonsfrisk aero uten trim. Trollspeed opplyste at det var girkassa som begrenset momentet. Veldig mange faktorer som bestemmer dette ser jeg. Kan omprogrammering av trionic øke moment uten downshift.
Virker som bilen girer ned når den ligger i 80-90 i D og kommer halveis inn på det gule feltet. Vil egentlig ha den opp til det røde feltet før downshift, når jeg ikke kjører sport. Da hadde cruisecontrollen fungert bedre.
Virker som bilen girer ned når den ligger i 80-90 i D og kommer halveis inn på det gule feltet. Vil egentlig ha den opp til det røde feltet før downshift, når jeg ikke kjører sport. Da hadde cruisecontrollen fungert bedre.
2002 9-5 Aero automat
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Cruisecontrol automat og bakker Saab 9-5 2002,
Kassa (TCM) begrenser moment ved å be Trionic om momentbegrensning via buss, men det kommer an på kalibreringen i Trionic hva det begrenses til. TCM har ingen kontroll på hva momentet faktisk er, dette er det Trionic som styrer. Jeg kalibrerer alltid om kickdown når jeg trimmer biler med automat, da blir kassa mye roligere og momentet i motoren utnyttes mye bedre. Forbruket går også litt ned. Men moment/luftmassematrisa skal man holde seg unna med mindre tenninga kalibreres om, slik at motoren produserer mer moment på samme luftmasse, ellers beregnes momentet feil. I mange trimprogram tulles det med dette, og det får følgefeil for automatkasse, cruise og TCS/ESP.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Cruisecontrol automat og bakker Saab 9-5 2002,
Hvis du skulle endret programmet. Må du ha tilgang til bilen?
2002 9-5 Aero automat
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Cruisecontrol automat og bakker Saab 9-5 2002,
Ikke for de endringene der, nei.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Re: Cruisecontrol automat og bakker Saab 9-5 2002,
Hiver meg på her. Jeg har nå min andre 9-5 med automat begge 2001 den første standard 2.3 185hk og nå en 2.0 med et eller annet trimprogram. Begge hadde lik oppførsel, tåles omtrent ikke gasspådrag før den girer ned. Og jeg kjenner også igjen beskrivelsen av oppførsel på cruisecontrol... Samt veldig mye opp/nedgiring i hastighetsområdet 80-90
Veldig forskjellig på min 9000 2.3 aut, der gikk det an å bruke dreiemomentet uten at den giret ned med en gang. Er jo helt forskjellige girkasser på 9000 og 9-5 men går det an å få kassen på 9-5 til å oppføre seg noenlunde likt?
Er jo ikke noe poeng å ha en bil med bra drag i mellomregisteret hvis den girer ned med en gang det går litt tyngre...
Veldig forskjellig på min 9000 2.3 aut, der gikk det an å bruke dreiemomentet uten at den giret ned med en gang. Er jo helt forskjellige girkasser på 9000 og 9-5 men går det an å få kassen på 9-5 til å oppføre seg noenlunde likt?
Er jo ikke noe poeng å ha en bil med bra drag i mellomregisteret hvis den girer ned med en gang det går litt tyngre...
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230