99' modell 9-5, gått ca 250.000. Kollega som kjøpte en på min anbefaling, føler litt ansvar her . Han skulle starte etter å ha fylt bensin, ingen spesielle lyder. Han hentet meg og vi åpnet og ser at registerkjedet har røket, samt plastguidene.
Er det noe håp? Eller skal det ikke mer til for å skade ventiler og evt. stempler?
Får du fatt i et inspeksjonskamera så kan du titte nedi hullet for tennpluggen. Stemplet kan jo ha fått seg en karamell av en ventil som er synlig, men som ikke betyr at stemplet er ødelagt. Verre er det vel med bøyde ventiler.
Om kjedet er røket så er det vel bare å plukke toppen av? Så får du studert den.
Veldig bra at du føler ansvar, det er kjennetegnet på et menneske med moralske verdier.
Likevel, å kjøpe en bil som er kjørt mer en 6 ganger rundt jorda er et rent sjansespill, enten bilen heter Auda, Jeg ruller eller Saab. Det er din venns beslutning og som han har gjort med åpne øyne.
Fint at du hjelper til uansett!
Motor må ut så kontroller bunnpanne, sil og lager. Muligens det er bedre å kjøpe en overhalt eller fabrikkny motor hvis de fremdeles er tilgjengelige. Eventuelt få tak i en brukt motor 2004mod eller nyere (grått toppdeksel) disse har bedre veivhusventilasjon og ventiler.