1999 9-3 cab med gremlins. Gemlinsen er løst. Men andre utfordringer venter!

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

1999 9-3 cab med gremlins. Gemlinsen er løst. Men andre utfordringer venter!

Legg inn av Helge » 14 okt 2017, 23:06

Har kjøpt meg en 9-3 cab med B204L.
Forrige eier har 493 tommeltotter og bestemte seg for å bytte bensinpumpe uten voksne tilstede.
Det gikk i dass og han kuttet over en ledning som han sier var en ABS-ledning som gikk til et av bakhjulene.

Bilen endte på verksted med en regning på 10.000 for bytte av bensinpumpe og skjøting av ledning.

Når han fikk bilen igjen virket ABS.
Men resten av det elektriske anlegget har utviklet en heller alvorlig personlighetsforstyrrelse.
F.eks så stopper bilen når du setter på blinklyset!
Når du setter den i revers så går den ikke i revers. Men tar du ut sikringen til ryggelyset så går den i revers!
Den finner bare 2 gir. Sannsynligvis 3 og 4. Det er en automat.
Cab virker ikke. Så jeg får ikke låst den bakerst. Finnes det noen manuell måte å gjøre dette på?
Vindusviskere virker ikke. Baklys/bremselys virker ikke.
Parklys og frontlys virker.

Ledningen som ble kappet har jeg lokalisert over bensinpumpen. Den har 4 ledere tror jeg. Eller 5. Disse er skjøtet.
Siden problemene oppsto etter skjøtingen vil jeg anta at de har gjort noe feil? Men ABS virker jo ifølge eier. Så da er det vel skjøtet riktig?

Det lyser ikke motorlampe eller girkasselampe. Men siden alt annet er "fucked up" så kan det jo være at de egentlig vil lyse, men får det ikke helt til!

Jeg har ikke fått koblet på Tech2 enda. Skal gjøre det i morgen.

For 2 dager siden startet bilen uten problem. Når starter den knapt. Og det er umulig å få den over 3000 rpm. Da stopper den.
Sist redigert av Helge den 31 mai 2018, 12:07, redigert 2 ganger totalt.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 940
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: 1998 9-3 cab med gremlins.

Legg inn av Kato » 16 okt 2017, 21:21

Ja, her er det tilsynelatende litt av hvert. Var alt dette i orden etter verkstedbesøket og har så siden kommet snikende litt eller litt - eller da alt på én gang?

Jeg har kikket litt i WIS (med forbehold om at jeg kjenner lite til cabriolet) for om mulig finne en sammenheng mellom disse raritetene, vel uten å ha funnet noe helt konkret. I utgangspunktet kan jo det hele se ut som enten en kortslutning spenning/jord, eller en jordfeil av ett eller annet slag.

Den kabelen (ledningen) du har funnet skjøtt mener jeg kan være en del av bakre nett, og går i så tilfelle med de fire lederene til ABS-sensorene frem til en kontakt (sammen med andre ledere) ved venstre A-stolpe. Etter å ha sett etter mulig (felles) årsak ifm. skjøtingen tror jeg ikke problemet ligger der.

Tok så en kikk på jord og finner følgende ifm. et jordpunkt (G3) som er lokalisert på gulvet under bakre, venstre kombilykt:
- Er jord for alt av lys bak;
- Er jord for drivstoffpumpe;
- Er jord for begge reléene som styrer hydraulikkpumpa til "hatten";
- m.m.

Alle disse "abonnentene" er koblet til G3 via én eller to såkalte "krimper" og en kontroll av hele jordveien gjennom disse fås ved å "ohme" fra ryggelysene (på bakluka?) til et godt, uisolert punkt på chassis. Her skal det jo være <1 Ω, eller så.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: 1998 9-3 cab med gremlins.

Legg inn av Helge » 17 okt 2017, 12:46

Ifølge tidligere eier er historien som følger:

Alt på bilen fungerte.
Så røk bensinpumpen.
Tidligere eier, som overhodet ikke kan skru, fikk et tips fra en "god" nabo om at han kunne lage hull i karosseriet under setet for komme til på pumpen.
Det endte med at han kuttet en kabel som lå der. ABS-lampen begynte å lyse.
Bilen ble levert på verksted. De skjøtet kabelen og ABS-lampen slukket. De byttet også bensinpumpen.
På vei hjem merket han at girkassen kranglet. Og at bilen stoppet når han satte på blinklyset.

Jeg har også tenkt jordingsfeil.
Men siden feilene er såpass mange mistenker jeg også at bus-signalet er fucked. Som et resultat av skjøtingen. Jeg har ikke sjekket, men jeg regner med at det får et bus-signal i ABS-ledningen.

Bilen går heller ikke revers. Men tar man ut sikringen til ryggelyset så går den i revers.

Takk for tipset. Skal "Ohme" den.
På det mekaniske er jeg en racer, men på det elektriske er jeg dum som et brød!
Måler jeg på pluss på ryggelysene? Eller på minus?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 940
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: 1998 9-3 cab med gremlins.

Legg inn av Kato » 17 okt 2017, 13:28

Den som er «forsiktig» når det gjelder elektrisitet er en klok person :)

Det er fra minussiden i sokkelen til ryggelysene du må måle og som vel er selve «holderen», noe JEG burde vite :shock: . Ved tvil måles det for spenning i revers, som du i så tilfelle burde finne på «tunga» i sokkelen.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: 1998 9-3 cab med gremlins.

Legg inn av Helge » 24 mai 2018, 09:37

En liten oppdatering på denne bilen siden snøen brått forsvant og jeg kan skru på den igjen.
Har snakket med tidligere eier igjen og forhåpentligvis fått den riktige historien.

Som nevnt kappet han ledninger til bl.a. ABS.
Dette ble fikset på et SAAB verksted i Kristiansand.

Men verkstedet påpekte at girkassen var sliten. Den slår når du setter den i revers. Noe som tyder på sliten ventilblokk.

Forrige eier levert bilen til en kompis som skulle fikse girkassen.
Når han fikk bilen igjen etter 3 mnd hadde følgende feil oppstått:

Cabben virker ikke. Den setter feilkoder på relee på hydraulikkpumpen. Tidligere eier sier at cabben virket før bilen ble levert til girkassemannen.
Viften går hele tiden. Selv om tenning er av.
Når jeg trykker på bremsepedalen stopper bilen. Dette problemet forsvinner når jeg tar ut sikringen til baklys/bremselys.
Blinklys virker ikke.
Vindusviskere virker ikke.
Bilen går ikke i revers. Skal jeg rygge må sikring til ryggelys fjernes. Da går den i revers.
Kupelys står på hele tiden.
Girkassen fungerer kun i fjerde gir.

Så jeg satte på Tech2 og feilsøke litt. Fikk opp noen feilkoder på cabben, og det var alt! Så det blir det vanskelig å feilsøke.

Men jeg fikk ikke kontakt med TCM. Så da vet jeg hvorfor bilen kun virker i fjerde gir. Så nå er utfordringen å finne ut hva denne nissen av en girkassereperatør har gjort.

Jeg mistenker jo jordingsfeil.
Men kan busfeil forårsake slike følgefeil som beskrevet over?

Jeg har ikke fått sjekket om TCM faktisk er på plass og om den er tilkoblet. Det blir gjort senere i dag.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 1998 9-3 cab med gremlins.

Legg inn av Ingvar N629 » 24 mai 2018, 16:36

Jeg har vært borti at et verksted hadde klippet ledningsnettet til kassa for å bytte kasse. Da kassa ble montert igjen loddet de selvsagt feil, så der var det mye rart. Sjekk om du finner spor etter klipp og lim i nettet, jeg tenker kortslutning mot jord siden den tar sikringa når du legger inn revers.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: 1998 9-3 cab med gremlins.

Legg inn av Helge » 25 mai 2018, 11:59

Det er faktisk ingen sikringer som ryker.
Men motoren stopper når jeg trykker inn bremsen. Tar jeg ut sikringen til ryggelys/bremselys stopper den ikke.

Den går heller ikke revers med denne sikringen montert. Tar jeg den ut går bilen i revers.

Fikk demontert hanskerom i går og konstatert at TCM sitter på plass og kontakten er montert. Ingen bøyde pinner.

Så i kveld sjekker jeg om noen har klippet i ledningsnettet.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 940
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: 1998 9-3 cab med gremlins.

Legg inn av Kato » 26 mai 2018, 13:34

Helge skrev:
24 mai 2018, 09:37
Men kan busfeil forårsake slike følgefeil som beskrevet over?
Jeg tror ikke at en slik feil alene kan forårsake alt det herr gremlin her står for. Har du «ohmet» ifm. ryggelyset, noe som kanskje kan peke på hvor en skal lete videre etter et felles(?) problemområde?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: 1998 9-3 cab med gremlins.

Legg inn av Helge » 26 mai 2018, 16:18

Kato skrev:
26 mai 2018, 13:34
Helge skrev:
24 mai 2018, 09:37
Men kan busfeil forårsake slike følgefeil som beskrevet over?
Jeg tror ikke at en slik feil alene kan forårsake alt det herr gremlin her står for. Har du «ohmet» ifm. ryggelyset, noe som kanskje kan peke på hvor en skal lete videre etter et felles(?) problemområde?
Kom på en ting til.
Ingen av baklysene/bremselys/blinklys/ryggelys virker.
Men hvis jeg tar ut kontakten på et av baklysene mens bilen går, så stopper den!

Jeg har ikke ohmet noe som helst. Det elektriske på bil er ikke min sterke side.
Men jeg jobber på et verksted og har en sjef som er veldig oppegående på de tingene.

Hva mener du med å ohme?
Og hva slags tall bør jeg finne?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: 1998 9-3 cab med gremlins.

Legg inn av arvmadla N2945 » 26 mai 2018, 16:56

Sjekk tilstand til jordingspkt G3. Alle disse gremlingsene i bilen har dette som felles jordingspkt :)
Bilde

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 940
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: 1998 9-3 cab med gremlins.

Legg inn av Kato » 26 mai 2018, 21:12

Helge skrev:
26 mai 2018, 16:18
Hva mener du med å ohme?
Og hva slags tall bør jeg finne?
Se forslag i post #2, siste avsnitt (og - #3). Mål motstanden fra sokkelen i ett eller begge ryggelys til et godt, uisolert punkt på chassis.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 1998 9-3 cab med gremlins.

Legg inn av Ingvar N629 » 26 mai 2018, 21:46

Tallet du ser etter da bør helst være null.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: 1998 9-3 cab med gremlins.

Legg inn av Helge » 28 mai 2018, 22:13

arvmadla N2945 skrev:
26 mai 2018, 16:56
Sjekk tilstand til jordingspkt G3. Alle disse gremlingsene i bilen har dette som felles jordingspkt :)
Bilde
Da var ihvertfall jordingsproblemet løst.
Takk for hjelpen. :D
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: 1998 9-3 cab med gremlins.

Legg inn av Helge » 28 mai 2018, 22:24

Men det jo flere problemer med denne bilen!

Jeg har sjekket ledningene inn på girkassen. De ser hele ut. Jeg har også tatt ut hanskerommet og sjekket TCM. Alt ser helt ut der også. Men fremdeles ingen kontakt med TCM på Tech2.

Jeg hentet denne bilen på høsten i fjor. Tok den bare med hjem og satte den på vent.
Når jeg koblet Tech2 på den for første gang i forrige uke fant den null busskontrollere. Men bilen startet!
Etter noen forsøk med Tech2 fikk den kontakt med alle unntatt TCM.

Bilen er litt tungstartet. Og når jeg jeg gir gass så stopper den. Gir jeg rolig gass så kan jeg med litt fin gassfot ruse den opp til turtallssperren. Men den skyter og noen ganger går feiltenner den voldsomt. Det er ingen feilkoder på motoren.
Har montert nye tennplugger. NGK. Trykker jeg fort på gassen stopper den. Tidvis går den normalt på tomgang. Tidvis går den lavt på tomgang.

Og har prøvd to forskjellige tennkasseter. Skal prøve å lage en film i morgen hvis det kan hjelpe.
Jeg kjenner elektronikken på disse motorene dårlig. B2X5 har alltid vært min greie.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 1998 9-3 cab med gremlins.

Legg inn av Ingvar N629 » 29 mai 2018, 05:26

T5 er simpelt. Krever i grove trekk strøm og jord de rette plassene, turtallssignal fra veivakselgiver, hel vakuumslange til MAPsensor og BTR, ren tomgangsmotor som går fritt og at TPS går til null når spjeldet er stengt så Trionic skjønner at da må det tomgangsreguleres.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar