Nå har du jo gitt uttrykk for hva du mener om ditt forhold til "det elektriske", men den som "intet våver intet vinner" .
Litt sjekking i WIS rundt TCM viser at denne skal sette DTC om spenningen inn blir for lav (eller høy), men om den får problemer med jord settes ingen kode. Jorden til TCM går (skal gå) fra ett punkt nede i midtkonsollen, mellom stolene. Så "ohming" fra hhv. pinnene #22 og -35 i TCM-kontakten til et godt, uisolert punkt på chassis vil være en kontroll på om TCM-jord er OK.
En annen mulighet er at det kunne ha blitt brudd på diagnoseledningen fra TCM fram mot uttaket. Kontinuitet her kontrolleres ved å "ohme" mellom TCM-kontakten pinne #23 og diagnoseuttaket #7 (tenningsnøkkel ute!). Er det brudd eller stor motstand der, ligger feilen mellom et felles kontaktpunkt (en "krimp") med bl.a. DICE og ECM (Trionic) mot TCM. Dette siden du nå har kontakt med disse to siste. TCM-kontakten er også en mulig kandidat - og selvfølgelig selve TCM.
Sikringene #6A og -34 i sikringsboksen (IPEC) i instrumentpanelet må være intakte og spenning må være i begge punktene på disse (tenningsnøkkel i "ON" for den første).