Automat girer hardt fra 2. til 3. gir.
Moderator: Moderatorer
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Automat girer hardt fra 2. til 3. gir.
Hei!
Har søkt meg i hjel rundt på forskjellige forum ang. dette problemet.
Bilen er en 2005 9-5 2.0t med litt trim. Motor og girkasse ble skiftet for en tid tilbake og da hadde kun 71 000km på nakken. Nå har de 150 000km. Helt siden den gang har jeg slitt litt med at ved veldig lett gasspådrag så kjenner man at den girer fra 2-3 litt for hardt. Det er ikke halsbrekkende som når kassa er i nødmodus, men det kjennes litt bedre enn mellom de andre girene. Har sammenlignet med flere 9-5 hvor man omtrent ikke kjenner at den girer fra 2. til 3. Det som er litt merkelig er at det ikke skjer hele tiden. Noen ganger kan den gire helt silkemykt, og det virker ikke som det har noe å si om kassa er kald eller varm. En sjelden gang er nedgiringen fra 3. til 2. litt hard også, og man kan høre en svak klunkelyd.
Jeg bruker vanligvis bensinvarmer om vinteren, men hvis det er skikkelig kaldt og jeg ikke har brukt varmeren etter jobb, så har jeg opplevd "shift flare" to ganger mellom 2. og 3, ved lett akselerasjon. Dog veldig kortvarig, men nok til at jeg la merke til det.
Har skiftet olje på kassa 3 ganger (Kjør varm, tøm, fyll, kjør varm osv...) og bruker toyota sin T-IV olje. Har også byttet TCM uten hell. Har egentlig bare levd med dette da det ikke har blitt hverken bedre eller værre med tiden, men har lyst til å finne ut av dette nå.
Ser at B4 servo har vært et problem på tidligere kasser (MY02-04), men det skal ifølge oversikten ikke gjelde MY05, da disse skal ha den nyere oppgraderte typen.
Noen som har noe tips?
Har søkt meg i hjel rundt på forskjellige forum ang. dette problemet.
Bilen er en 2005 9-5 2.0t med litt trim. Motor og girkasse ble skiftet for en tid tilbake og da hadde kun 71 000km på nakken. Nå har de 150 000km. Helt siden den gang har jeg slitt litt med at ved veldig lett gasspådrag så kjenner man at den girer fra 2-3 litt for hardt. Det er ikke halsbrekkende som når kassa er i nødmodus, men det kjennes litt bedre enn mellom de andre girene. Har sammenlignet med flere 9-5 hvor man omtrent ikke kjenner at den girer fra 2. til 3. Det som er litt merkelig er at det ikke skjer hele tiden. Noen ganger kan den gire helt silkemykt, og det virker ikke som det har noe å si om kassa er kald eller varm. En sjelden gang er nedgiringen fra 3. til 2. litt hard også, og man kan høre en svak klunkelyd.
Jeg bruker vanligvis bensinvarmer om vinteren, men hvis det er skikkelig kaldt og jeg ikke har brukt varmeren etter jobb, så har jeg opplevd "shift flare" to ganger mellom 2. og 3, ved lett akselerasjon. Dog veldig kortvarig, men nok til at jeg la merke til det.
Har skiftet olje på kassa 3 ganger (Kjør varm, tøm, fyll, kjør varm osv...) og bruker toyota sin T-IV olje. Har også byttet TCM uten hell. Har egentlig bare levd med dette da det ikke har blitt hverken bedre eller værre med tiden, men har lyst til å finne ut av dette nå.
Ser at B4 servo har vært et problem på tidligere kasser (MY02-04), men det skal ifølge oversikten ikke gjelde MY05, da disse skal ha den nyere oppgraderte typen.
Noen som har noe tips?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: Automat girer hardt fra 2. til 3. gir.
Solenoidene i ventilblokken blir trege. Derfor girer den hardt.
Det er 3 måter å fikse dette på.
Du kan bytte olje. Som du har prøvd. Men jeg ville kjørt 50-100 mil mellom hvert skift og byttet 2-3 ganger. Girkassen skal ha olje med spesifikasjon JWS 3309. Og utifra hva jeg kan finne på nett så dekker oljen til Toyota JWS 3309. Jeg har fikset et par kasser på denne måten. Men ikke alle ble bra.
Du kan bytte ventilblokk. Dette lar seg gjøre uten at du tar ut girkassen. Når girkasser begynner å gire hardt er det mange som bytter girkassen. Dette er ikke nødvendig. Det holder med å bytte ventilblokken. Selve girkassen er som oftest helt i orden.
Og du kan "overhale" ventilblokken. Da tar du ut solenoidene og finner et bor i rett størrelse og borrer opp sylindrene der solenoidene sitter. Da glir de lett og kasse vil gire silkemykt.
Dette er et kjent problem på Aisin Warner sine kasse som sitter i Saab. Du finner videoer på YouTube om hvordan du skal gjøre dette.
Det er 3 måter å fikse dette på.
Du kan bytte olje. Som du har prøvd. Men jeg ville kjørt 50-100 mil mellom hvert skift og byttet 2-3 ganger. Girkassen skal ha olje med spesifikasjon JWS 3309. Og utifra hva jeg kan finne på nett så dekker oljen til Toyota JWS 3309. Jeg har fikset et par kasser på denne måten. Men ikke alle ble bra.
Du kan bytte ventilblokk. Dette lar seg gjøre uten at du tar ut girkassen. Når girkasser begynner å gire hardt er det mange som bytter girkassen. Dette er ikke nødvendig. Det holder med å bytte ventilblokken. Selve girkassen er som oftest helt i orden.
Og du kan "overhale" ventilblokken. Da tar du ut solenoidene og finner et bor i rett størrelse og borrer opp sylindrene der solenoidene sitter. Da glir de lett og kasse vil gire silkemykt.
Dette er et kjent problem på Aisin Warner sine kasse som sitter i Saab. Du finner videoer på YouTube om hvordan du skal gjøre dette.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Automat girer hardt fra 2. til 3. gir.
Har byttet ventilhus på en 9-5 en gang før, og det er faktisk ganske kurant jobb. Jeg synes bare det er litt snodig at en kasse med 71 000km skal være sånn. Den hadde riktignok stått stille i 7 år før den havna i min bil, vet ikke om det kan ha noe å si.Helge skrev: ↑08 jun 2018, 10:14Solenoidene i ventilblokken blir trege. Derfor girer den hardt.
Det er 3 måter å fikse dette på.
Du kan bytte olje. Som du har prøvd. Men jeg ville kjørt 50-100 mil mellom hvert skift og byttet 2-3 ganger. Girkassen skal ha olje med spesifikasjon JWS 3309. Og utifra hva jeg kan finne på nett så dekker oljen til Toyota JWS 3309. Jeg har fikset et par kasser på denne måten. Men ikke alle ble bra.
Du kan bytte ventilblokk. Dette lar seg gjøre uten at du tar ut girkassen. Når girkasser begynner å gire hardt er det mange som bytter girkassen. Dette er ikke nødvendig. Det holder med å bytte ventilblokken. Selve girkassen er som oftest helt i orden.
Og du kan "overhale" ventilblokken. Da tar du ut solenoidene og finner et bor i rett størrelse og borrer opp sylindrene der solenoidene sitter. Da glir de lett og kasse vil gire silkemykt.
Dette er et kjent problem på Aisin Warner sine kasse som sitter i Saab. Du finner videoer på YouTube om hvordan du skal gjøre dette.
Så en video på youtube hvor en kar åpnet opp solenoidene og "brotjset" opp igjen borringen for hånd med et bor.
Men det så så jalla ut måten han åpnet solenoiden på, han klippet den nærmest opp.
Er det kun de tre lineær-solenoidene man gjør dette på? SLS, SLU og SLT?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: Automat girer hardt fra 2. til 3. gir.
Du kan gjøre det på de som henger. Gjerne på alle.
Du skal ikke klippe dem opp. De skal ha en skrue i bånn. Tar du ut denne skruen skal de kunne deles.
Men noter hvor mange runder skruen gjør. Det sitter en fjær inni der og skruen holder dem sammen og justerer forspennet.
Du skal ikke klippe dem opp. De skal ha en skrue i bånn. Tar du ut denne skruen skal de kunne deles.
Men noter hvor mange runder skruen gjør. Det sitter en fjær inni der og skruen holder dem sammen og justerer forspennet.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Automat girer hardt fra 2. til 3. gir.
Har nå bestilt et såkalt "shift kit" fra TransGo i statene. Med dette skal man åpne solenoidene fra baksiden, og det følger med lokk som skal presses på til slutt. Følger også med noen deler til selve ventilhuset, men får se om jeg gidder å bytte disse.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: Automat girer hardt fra 2. til 3. gir.
Fant videoen du refererte til.
Ser at disse ikke har skruen på baksiden. Men på toppen. Og at de må kappes opp.
Tror jeg skal spandere på meg et slikt kit jeg også. Vi overhaler automatkasser på jobben. Men stort amerikanske.
Men vi kjøper mye fra Transgo. Får deler fra USA 2 ganger i mnd.
Ser at disse ikke har skruen på baksiden. Men på toppen. Og at de må kappes opp.
Tror jeg skal spandere på meg et slikt kit jeg også. Vi overhaler automatkasser på jobben. Men stort amerikanske.
Men vi kjøper mye fra Transgo. Får deler fra USA 2 ganger i mnd.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Automat girer hardt fra 2. til 3. gir.
Akkurat ja!Helge skrev: ↑14 jun 2018, 21:40Fant videoen du refererte til.
Ser at disse ikke har skruen på baksiden. Men på toppen. Og at de må kappes opp.
Tror jeg skal spandere på meg et slikt kit jeg også. Vi overhaler automatkasser på jobben. Men stort amerikanske.
Men vi kjøper mye fra Transgo. Får deler fra USA 2 ganger i mnd.
Havner på ca. 1000kr for meg, hva selger dere dette for hos dere?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: Automat girer hardt fra 2. til 3. gir.
Ca 650 med moms.
Det er levert her inkludert tollbehandling.
Jeg oppdaget at det finnes masse deler i USA til Saab. Så jeg har kjøpt litt derifra. Fikk f.eks ny original ac-kompressor til 3500kr.
Og komplett bremsekit til alle 4 hjul for 4300kr. Skiver, klosset og monteringskit. Til 2008 9-3.
Det er levert her inkludert tollbehandling.
Jeg oppdaget at det finnes masse deler i USA til Saab. Så jeg har kjøpt litt derifra. Fikk f.eks ny original ac-kompressor til 3500kr.
Og komplett bremsekit til alle 4 hjul for 4300kr. Skiver, klosset og monteringskit. Til 2008 9-3.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Automat girer hardt fra 2. til 3. gir.
Jøss, skulle hørt med deg før jeg bestilte shift-kit daHelge skrev: ↑17 jun 2018, 18:46Ca 650 med moms.
Det er levert her inkludert tollbehandling.
Jeg oppdaget at det finnes masse deler i USA til Saab. Så jeg har kjøpt litt derifra. Fikk f.eks ny original ac-kompressor til 3500kr.
Og komplett bremsekit til alle 4 hjul for 4300kr. Skiver, klosset og monteringskit. Til 2008 9-3.
Mye bra priser i statene, men de har så stive fraktpriser.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- Innlegg: 16
- Registrert: 30 jan 2011, 13:28
Re: Automat girer hardt fra 2. til 3. gir.
Prøv Auto-RX. Har det på min automatkasse Griffin 3.0 V6. Funker bra.
Ved ca. 114000Km var det hard giring (banking og slag) og mye "limp home modus". Fyllte en flaske og problemet forsvant etter 1km kjøring. ved 130000 Km var jeg på verksted og skyllte girkassa. Ny olje og en spiseskje med trollfluiden. Har siden kjørt feilfritt...( noe nøkking, men svært skjeldent).
Nå er Griffin'en godt 280000Km og alt er vel.
Faktisk en middel som funker og fyller det på alt jeg har....
Kjøp alltid 2 flasker en for rens og en for vedlikehold ved oljeskift OSV...
Lykke til!!
Ved ca. 114000Km var det hard giring (banking og slag) og mye "limp home modus". Fyllte en flaske og problemet forsvant etter 1km kjøring. ved 130000 Km var jeg på verksted og skyllte girkassa. Ny olje og en spiseskje med trollfluiden. Har siden kjørt feilfritt...( noe nøkking, men svært skjeldent).
Nå er Griffin'en godt 280000Km og alt er vel.
Faktisk en middel som funker og fyller det på alt jeg har....
Kjøp alltid 2 flasker en for rens og en for vedlikehold ved oljeskift OSV...
Lykke til!!
Saab 9-5 3,0 TID
Saab 9-5 3,0 Griffin
Saab 9000
Saab 9-5 3,0 Griffin
Saab 9000
Re: Automat girer hardt fra 2. til 3. gir.
Finner du noe du vil ha i statene så bare ta kontakt.Kristian N2215 skrev: ↑18 jun 2018, 18:35Jøss, skulle hørt med deg før jeg bestilte shift-kit da
Mye bra priser i statene, men de har så stive fraktpriser.
Du kjøper fra butikk og norsk kjøpslov gjelder.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- Innlegg: 16
- Registrert: 30 jan 2011, 13:28
Re: Automat girer hardt fra 2. til 3. gir.
Google navnet så treffer du en kar i trondheim...
http://www.arxco.no/2/
http://www.arxco.no/2/
Saab 9-5 3,0 TID
Saab 9-5 3,0 Griffin
Saab 9000
Saab 9-5 3,0 Griffin
Saab 9000
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Automat girer hardt fra 2. til 3. gir.
Må si jeg generelt er skeptisk til slike vidundermidlerMorten's Griffin skrev: ↑18 jun 2018, 20:19Prøv Auto-RX. Har det på min automatkasse Griffin 3.0 V6. Funker bra.
Ved ca. 114000Km var det hard giring (banking og slag) og mye "limp home modus". Fyllte en flaske og problemet forsvant etter 1km kjøring. ved 130000 Km var jeg på verksted og skyllte girkassa. Ny olje og en spiseskje med trollfluiden. Har siden kjørt feilfritt...( noe nøkking, men svært skjeldent).
Nå er Griffin'en godt 280000Km og alt er vel.
Faktisk en middel som funker og fyller det på alt jeg har....
Kjøp alltid 2 flasker en for rens og en for vedlikehold ved oljeskift OSV...
Lykke til!!
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Automat girer hardt fra 2. til 3. gir.
Har nå tatt ut alle tre solenoidene og gått over dem med dette kittet, men det hjalp dessverre ikke. De hang eller lugga for øvrig ikke når jeg tok de opp heller, så dette var nok ikke problemet. Begynner å mistenke at det kanskje er noe på gang med gasspjeldet. Har flere symptomer som kan tyde på at det er noe på ferde her, som f.eks, variabelt gasspådrag selv om jeg holder pedalen i ro, av og til hoster og kveles den nesten rett etter oppstart helt til jeg trykker kjapt på gassen. Ved kalt motor er det litt forsinkelse i pådrag etter at jeg trykker ned pedalen i 1. Gir.
Spørsmålet er da om noen har erfart at feil på gasspjeldet kan forårsake lignende symptomer som jeg har med hard giring?
Det gir jo mening hvis TCM tror at man har større gasspådrag enn man faktisk har, og derfor øker oljetrykket ved griring, slik at man opplever hard giring.
Spørsmålet er da om noen har erfart at feil på gasspjeldet kan forårsake lignende symptomer som jeg har med hard giring?
Det gir jo mening hvis TCM tror at man har større gasspådrag enn man faktisk har, og derfor øker oljetrykket ved griring, slik at man opplever hard giring.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.