Jeg har vært bort i (som bidrag på tråder) "permanent lys" to ganger der det var skifte av (hele) elsentralen som var aktuelt. Ifm. det tilfellet som det ble tilbakemelding fra anbefalte jeg bytte av den mot en fra tilsvarende bil for å unngå ev. reservedelsprogrammering, og dette resulterte i "sømløst" bytte/godt resultat.
Går du i WIS inn under "Elektrisk system\Ledningsnett og komponenter\Sikringssentraler" og meny "Teknisk beskrivning" finner du oversikt over kontaktene.
Før du river opp UEC, og om du har tilgang til venstre lykt (revet fanger) kunne det kanskje være interessant å gjøre tilsvarende spenningsmåling der på pinne #3 (GY) med tenningsnøkkelen ute. Ser man hele "høyre-lykt-historia" i én sammenheng minner dette litt om "Høna eller egget": Er det UEC som har drept den elektroniske modulen til lykta - eller er det omvendt? Det er vel en tanke å få avklart dette så godt som mulig for å unngå gjentatte feil.
En kontroll av ev. kortslutning ifm. spenningsforsyningen til høyre halvlys når elsentralen er dratt opp: Mål motstand mellom sikring #26 og pinne #16 i F-kontakta. Her skal det normalt være en eller annen høy ohmverdi som jeg ikke eksakt vet hva er. Men sammenligner du den med tilsvarende måling for venstre lykt, #16/F25, får du et svar der.
Om jeg tolker deg rett er dette en B207 "automatare" og da var det iht. EPC P/N 12757685 som gjaldt, er "No Longer Supplied" og erstattet av 12783072. Ingen av disse gir treff på portalen til Orio, men er altså hentet fra Bildelsbasen med godt resultat. Samme nummer gjelder forøvrig for manuell.Saabfan skrev: ↑06 nov 2018, 20:06Når jeg skal finne pnr. på www.esaabparts.com finner jeg ingen boks i oversikten til 2003-2005 (item #5 på tegningen). For 2006-2011 finnner jeg 12824877, som har merknad MT (manuell kasse). Merkelig. Er det noen som vet hva som kan/ikke kan brukes om hverandre av sikringsbokser (og hvor info om partnummer finnes)?
Ett første steg her er å måle for spenning på sikringene #10, -18, -20 og -21 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet, samt #4 og -6 i UEC. Disse skal være spenningsløse når tenningsnøkkelen er trukket.Saabfan skrev: ↑06 nov 2018, 15:36https://www.youtube.com/watch?v=oy6KlyHiG-0
Virker jo rett frem om jeg får fatt i en ny/brukt, Men jeg vil jo gjerne forstå/verifiserer problemet først.