Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Saabina
- 0.7 bar

- Innlegg: 134
- Registrert: 16 aug 2018, 21:00
- Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector
Legg inn
av Saabina » 04 aug 2019, 01:03
Hei.
Jeg leste nylig på SaabCentral forumet at når man trimmer en OG9-3 med T5 motor til stg. 3, så må man skifte til 3,5bar bensintrykk regulator.
Dette var nytt for meg. Jeg har en 9-3 T5 med stg 3, men jeg har ikke gjort noe med bensintrykk regulatoren.
Noen som erfaring med dette.

M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 04 aug 2019, 08:16
Du skal benytte det trimprogrammet er laget for, spesifikt det, og ingenting annet! Ellers blir det bare krøll.
Forøvrig ser jeg absolutt ingen som helst grunn til å gå opp i bensintrykk for bare steg 3 på den motoren, dysene har kapasitet nok til den effekten og vel så det på standard trykk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Saabina
- 0.7 bar

- Innlegg: 134
- Registrert: 16 aug 2018, 21:00
- Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector
Legg inn
av Saabina » 04 aug 2019, 21:25
Takk for svar Ingvar.
Påstanden om endring bensintrykk regulator på steg 3 var nytt for meg også.
Ett tilleggsspørsmål: Jeg har fraveket "hardware" oppsettet for steg. 3 ved at jeg har montert ny crossflow intercooler, maken til den som sitter i Viggen/diesel, samt at jeg har skiftet ut T25 turboen med en TD04-15T.
Hva tenker du om dette i forhold til steg 3 programvare? Burde jeg ha gått for steg 4 program?
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 04 aug 2019, 23:45
Du bør ha et program som er tilpasset turboladeren din.
Crossflow-ic'n er en oppgradering, men skal du trimme mye må du ha vassere saker. Den lager ikke noen problemer, tvert imot.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Saabina
- 0.7 bar

- Innlegg: 134
- Registrert: 16 aug 2018, 21:00
- Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector
Legg inn
av Saabina » 06 aug 2019, 00:14
Takk igjen

M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1