Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Saabina
- 0.7 bar
![0.7 bar 0.7 bar](./images/ranks/rank_2.gif)
- Innlegg: 134
- Registrert: 16 aug 2018, 21:00
- Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector
Legg inn
av Saabina » 09 okt 2019, 11:38
Hei.
Ifb. med diverse reparasjonsarbeider på min -08 9-3 Tid-120 har jeg oppdaget sterk sot avleiringer i motoren.
Både spjelhus, EGR-ventil og hele innsugmanifoilen er fullstendig nedsotet. Innsuget er belagt med ca 2 cm med avleiringer grodd fast på innsiden. Map sensor så ut som en enste koksklump.
Jeg synes det er et under at bilen har fungert så gått som den har gjort, og at det ikke ligger noen feilmeldinger lagret?
Er dette vanlig
PS: dette er min debut på denne typer Tid motor.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 09 okt 2019, 12:42
Det er vanlig ja, et resultat av EGR.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
TurboTrykk
- 1,5 bar
![1,5 bar 1,5 bar](./images/ranks/rank_4.gif)
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 des 2013, 02:17
- Medlemsnummer: N2716
- Navn: Chris
- Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
- Sted: Bergen
Legg inn
av TurboTrykk » 09 okt 2019, 18:45
Har nettopp handlet bil med samme motor, første jeg gjorde var å kjøpe blendingsplate til egr på ebay. Fikk en med ett lite hull i, slik at man slipper motorlampe i dashbordet. Monterte i går, fungerer knall
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
-
Saabina
- 0.7 bar
![0.7 bar 0.7 bar](./images/ranks/rank_2.gif)
- Innlegg: 134
- Registrert: 16 aug 2018, 21:00
- Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector
Legg inn
av Saabina » 21 okt 2019, 22:41
Hei igjen.
Jeg har nå gjort rent både spjelhus og EGR. I tillegg har jeg hatt ECU boksen til et tuning firma som i tillegg til en steg 1 trimming også har "deleted" EGR funksjonen. Nå er planen å montere en blendingsplate mellom ventilen og innsuget for å eliminere helt både EGR drift og fremtidig soting i spjelhuset. Håper dette vil gi et godt resultat.
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1