Lufte clutch.
Moderator: Moderatorer
- Knappertappen
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 47
- Registrert: 04 jun 2019, 21:01
Lufte clutch.
Kjører en Saab 93 tid 150hk, 2008 mod. Noen som kan forklare hvordan man lufter clutchen og om man i det hele tatt behøver å gjøre det. Sliter med at clutchen slurer på 4. og 5. gir. Mulig jeg har en lekkasje fra motor eller girkasse, men tenkte å prøve med lufting før jeg eventuelt går løs på clutchbytte.
Sist redigert av Knappertappen den 05 feb 2020, 12:35, redigert 1 gang totalt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Lufte clutch.
Hvis den trenger lufting, så er problemet at du ikke får løst ut, ikke at den slurer.
For å lufte disse så synes iallfall jeg det er mest effektivt å sette trykk på luftenippelen på kassa, istedenfor å sette trykk på bremsevæskebeholderen. Jeg bruker en stor sprøyte med en slangebit til dette. Jeg kjøpte den på sykepleierservice, men regner med at et apotek også kan ha slikt.
For å lufte disse så synes iallfall jeg det er mest effektivt å sette trykk på luftenippelen på kassa, istedenfor å sette trykk på bremsevæskebeholderen. Jeg bruker en stor sprøyte med en slangebit til dette. Jeg kjøpte den på sykepleierservice, men regner med at et apotek også kan ha slikt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Knappertappen
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 47
- Registrert: 04 jun 2019, 21:01
Re: Lufte clutch.
Hei igjen! Sluringen er der fortsatt, men ikke hele tiden! Har noen vært borti dette før? Har forhørt meg litt rundt, men dette er ukjent for de jeg har snakket med.
Hadde en lengre kjøretur i går og prøvde flere pådrag uten at clutchen sluret. Så på hjemveien prøvde jeg det samme og Sluringen var tilbake. Hva i all verden er det som er årsaken?
Hadde en lengre kjøretur i går og prøvde flere pådrag uten at clutchen sluret. Så på hjemveien prøvde jeg det samme og Sluringen var tilbake. Hva i all verden er det som er årsaken?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Lufte clutch.
Svinghjul eller clutch som er utslitt. Ikke et uvanlig problem på biler med dobbeltmasse svinghjul.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
- Knappertappen
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 47
- Registrert: 04 jun 2019, 21:01
Re: Lufte clutch.
Ja, men disse to ble byttet for 2-3 år siden. Og det slurer kunn fra fjerde til sjette gir. Hadde clutchen vært ferdig ville vel de laveste girene også vært berørt?
- Knappertappen
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 47
- Registrert: 04 jun 2019, 21:01
Re: Lufte clutch.
Dæven!!!! Hele problemet forsvant da jeg byttet hovedsylinder på clutchen!!!!!!! IKKE NOE MERE SLURING!!!SveinOlavKnapperholen skrev:Kjører en Saab 93 tid 150hk, 2008 mod. Noen som kan forklare hvordan man lufter clutchen og om man i det hele tatt behøver å gjøre det. Sliter med at clutchen slurer på 4. og 5. gir. Mulig jeg har en lekkasje fra motor eller girkasse, men tenkte å prøve med lufting før jeg eventuelt går løs på clutchbytte.
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk