Saab 9-3 2008 diesel starter ikke - byttet ISM
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9-3 2008 diesel starter ikke - byttet ISM
Hvis det er bussavbrudd i ESP/TCS, kan man laske bussledningene inn og ut av modulen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Saab 9-3 2008 diesel starter ikke - byttet ISM
Takk for innspill, holder dere oppdatert i tråden her på hva som skjer med bilen.
Alle innspill mottas og spesielt fra dere som har vært borti denne problemstillingen tidligere.
Alle innspill mottas og spesielt fra dere som har vært borti denne problemstillingen tidligere.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 940
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Saab 9-3 2008 diesel starter ikke - byttet ISM
Kabelbrudd er et godt kjent fenomen for 9-3 diesel, MY 2006-2009, med et antall tilfeller av manglende start og - motorlampe (CEL). Problemet er funnet enten i grå kontakt i framkant av batteriet eller i kabelbunten noen centimeter fra denne. Én gjenganger er avtæret brun/hvit ledning, som skal jorde hovedreléet, som bl.a. sørger for "hovedspenning" til ECM .
Én tråd å nøste i: http://forum.saabturboclub.com/showthre ... -drar-inte, og ett skjema: https://saabwisonline.com/images/9440/i ... 8e20-1.jpg.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
Re: Saab 9-3 2008 diesel starter ikke - byttet ISM
Da kommer det en oppdatering, det viser seg at det var et eller flere kabelbrudd/høy motstand fram til motorstyringen.
Dette er utbedret og bilen starter nå, YES!
Fortsatt litt tungstartet som den var tidligere, forslag fra verksted er å bytte dieselfilter, ca 1000,- for filter så tror jeg vi bytter det selv.
Høres det sannsynlig ut, dårlig filter?
Dette er utbedret og bilen starter nå, YES!
Fortsatt litt tungstartet som den var tidligere, forslag fra verksted er å bytte dieselfilter, ca 1000,- for filter så tror jeg vi bytter det selv.
Høres det sannsynlig ut, dårlig filter?
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 495
- Registrert: 06 okt 2015, 20:56
- Medlemsnummer: N2945
- Navn: Arvid Madland
- Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector
Re: Saab 9-3 2008 diesel starter ikke - byttet ISM
Grunnen til at disse motorene er tungstartet er som oftest dårlig kontakt i polsko som gjør at starteren ikke får nok spenning. Det kan også være defekt batteri eller utslitt startmotor. Startmotoren virker tilsynelatende helt fint. Men den orker ikke dra motor fort nok rundt. Disse motorene må ha tilstrekkelig turtall for å starte. Ca 300 rpm. Kort oppsummert, høres det ut som at starter jobber lett og kjapt eller høres den lat og tung ut?
-
- Innlegg: 26
- Registrert: 16 okt 2012, 00:14
- Medlemsnummer: N2878
- Bil: SAAB 9-3 1.9DT + DTH
- Sted: Oslo, Bislet
Re: Saab 9-3 2008 diesel starter ikke - byttet ISM
Jeg opplevde å ha en ladespenning som aldri kom over 13.8-13.9v (som er for lavt). Plussterminalen på batteriet ble også god og varm etter å ha kjørt en stund.
Naboen har en hydraulisk presstang som jeg fikk låne. Etter litt pressing på polskoene kom jeg opp i 14v. I iveren etter å få mer, presset jeg hardere. Resultatet var at den ene polskoen sprakk. De er tydeligvis laget av et messingliknende materiale, ikke kobber.
Jeg kappet da bort restene og rensket opp kordellene i kabelen med en stålbørste på dremel samt kontaktrens. Deretter presset jeg på en ny øyeterminal av god kvalitet (maritim kvalitet) som jeg skrudde fast i den eksisterende polskoen.
Resultatet nå er at ladespenningen hopper opp til 14.4v ( målt med eSid 2) og bilen er kvikkere å starte.
Jeg trakk også en ekstra jordkabel (25mm2) rett fra batteriet til et jordingspunkt over venstre forhjul. Planen var å trekke en plusskabel fra starteren til plussterminalen, men ettersom ladespenningen var ok, og bilen lett å starte har jeg ikke giddet.
Jeg ville kjent på batteriterminalene om de blir varme etter å ha kjørt en stund. Blir de det er det motstand inne i polskoene som senker ladespenningen (dårlig for batteriet) og gjør at startmotoren får mindre strøm enn den burde.
På den andre 9-3'en min var det minusterminalen som var dårlig. Så det er ikke gitt at den ene er bedre enn den andre.
Ellers snakkes det om at startmotorene bør overhales eller skiftes (fett som stivner eller kull fra børstene som havner der det ikke skal være) hvis bilen er treg å starte. Men sjekk batteriterminalene først.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Naboen har en hydraulisk presstang som jeg fikk låne. Etter litt pressing på polskoene kom jeg opp i 14v. I iveren etter å få mer, presset jeg hardere. Resultatet var at den ene polskoen sprakk. De er tydeligvis laget av et messingliknende materiale, ikke kobber.
Jeg kappet da bort restene og rensket opp kordellene i kabelen med en stålbørste på dremel samt kontaktrens. Deretter presset jeg på en ny øyeterminal av god kvalitet (maritim kvalitet) som jeg skrudde fast i den eksisterende polskoen.
Resultatet nå er at ladespenningen hopper opp til 14.4v ( målt med eSid 2) og bilen er kvikkere å starte.
Jeg trakk også en ekstra jordkabel (25mm2) rett fra batteriet til et jordingspunkt over venstre forhjul. Planen var å trekke en plusskabel fra starteren til plussterminalen, men ettersom ladespenningen var ok, og bilen lett å starte har jeg ikke giddet.
Jeg ville kjent på batteriterminalene om de blir varme etter å ha kjørt en stund. Blir de det er det motstand inne i polskoene som senker ladespenningen (dårlig for batteriet) og gjør at startmotoren får mindre strøm enn den burde.
På den andre 9-3'en min var det minusterminalen som var dårlig. Så det er ikke gitt at den ene er bedre enn den andre.
Ellers snakkes det om at startmotorene bør overhales eller skiftes (fett som stivner eller kull fra børstene som havner der det ikke skal være) hvis bilen er treg å starte. Men sjekk batteriterminalene først.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 495
- Registrert: 06 okt 2015, 20:56
- Medlemsnummer: N2945
- Navn: Arvid Madland
- Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector
Re: Saab 9-3 2008 diesel starter ikke - byttet ISM
For å utbedre polsko kan man borre et 5mm hull over presshylsen og tilføre nytt loddetinn med gassblåse.
Re: Saab 9-3 2008 diesel starter ikke - byttet ISM
Takk for innspill...
Ingen som har tro på dette med dieselfilter, kan dette gjøre bilen tungstartet?
Ingen som har tro på dette med dieselfilter, kan dette gjøre bilen tungstartet?
-
- Innlegg: 26
- Registrert: 16 okt 2012, 00:14
- Medlemsnummer: N2878
- Bil: SAAB 9-3 1.9DT + DTH
- Sted: Oslo, Bislet
Re: Saab 9-3 2008 diesel starter ikke - byttet ISM
Jeg tenker at hvis bilen går greit når den først er startet og dere ikke merker noe når dere drar på litt, er det heller relatert til startmotor / batterikabler.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 940
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Saab 9-3 2008 diesel starter ikke - byttet ISM
, resterende batterikapasitet/manglende lading eller feil med glødeplugg(er).
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.