Km.stand: ca 233.000.
Rask kjøring over lengre distanse - og brått lyste oljelampa i rødt. Kort fortalt: det gikk med 5 liter olje (etterfyllinger) på nær 50 mil på returreisen.
Motorrommet mot torpedoveggen er innsauset i olje. Det samme gjelder høyre side av motorblokka (i bakkant) mot torpedoveggen.
Her må det en grundig og tidkrevende vask til for å avdekke årsaken.
I mellomtiden: Finnes det noen kvalifiserte tips hva som forårsaker lekkasjen?
Saab OG9-3 2.0T oljelekkasje fra motor
Moderator: Moderatorer
Re: Saab OG9-3 2.0T oljelekkasje fra motor
Ingen som har tips?
-
- Innlegg: 22
- Registrert: 26 feb 2008, 13:05
- Medlemsnummer: N1232
- Navn: John Eivind Hansen
- Bil: 95, og900, 9K og 2 x 9-5
Re: Saab OG9-3 2.0T oljelekkasje fra motor
Det var mye etterfylling. Men klassikeren er jo lekasje ved veivakselpakningen og at aggregatremmen kaster olja rundt. I alle fall om du har en B205. Har også opplevd morken og sprukket slange mellom sump og oljefelle, Kan kanskje sprute ut derfra under inspirert kjøring?
jeh900
Re: Saab OG9-3 2.0T oljelekkasje fra motor
Takk for tips , jeg skal få bilen på bukken og sjekke. For øyeblikket er den hagepynt og oljer plenen. Og ja - dette er B205'motoren med 150 hk og "lavtrykksturboen".jeh900 skrev: ↑25 mai 2023, 13:47Det var mye etterfylling. Men klassikeren er jo lekasje ved veivakselpakningen og at aggregatremmen kaster olja rundt. I alle fall om du har en B205. Har også opplevd morken og sprukket slange mellom sump og oljefelle, Kan kanskje sprute ut derfra under inspirert kjøring?
- NLANGE
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 54
- Registrert: 12 apr 2014, 14:29
- Medlemsnummer: 3034
- Navn: Njål Langeland
- Sted: Stavanger, Sola
Re: Saab OG9-3 2.0T oljelekkasje fra motor
Høres ut som oljetrykks-bryteren er årsaken til oljelekkasjen. Den ligger bakom startmotoren.
Sjekk også som nevnt simering på veivaksel bak reimhjulet. Å hvis den lekker å reima er full i olje, så må du bytte reim også.
Sjekk også som nevnt simering på veivaksel bak reimhjulet. Å hvis den lekker å reima er full i olje, så må du bytte reim også.
2002 9-5 Aero, sedan-manuell-soltak
2003 9-5 2.3T B235L automat, Glacier Blue-soltak
2002 9-5 2.0t manuell, Maptun steg 5+++
2007 9-3 1.8T automat, Laserrrød Maptun steg 2
1996 9000 2.0t automat
2002 9-3 2.0t manuell
2003 9-5 2.0t manuell
2003 9-5 2.2TiD automat bruksbil
2003 9-5 2.3T B235L automat, Glacier Blue-soltak
2002 9-5 2.0t manuell, Maptun steg 5+++
2007 9-3 1.8T automat, Laserrrød Maptun steg 2
1996 9000 2.0t automat
2002 9-3 2.0t manuell
2003 9-5 2.0t manuell
2003 9-5 2.2TiD automat bruksbil
Re: Saab OG9-3 2.0T oljelekkasje fra motor
Takk for tips Ettersom jeg er skrotnisse - så påregistrerte jeg i mellomtiden en annen bil - og Saaben står som «hagepynt». Jeg oppdaterer tråden når mekke-ånden kommer over meg.
- NLANGE
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 54
- Registrert: 12 apr 2014, 14:29
- Medlemsnummer: 3034
- Navn: Njål Langeland
- Sted: Stavanger, Sola
Re: Saab OG9-3 2.0T oljelekkasje fra motor
Gjør det, mekke-ånden må virkelig trå til, for den startmotoren er trang å komme til for å løsne slit at du kommer til oljetrykksbryter for eventuelt bytte
2002 9-5 Aero, sedan-manuell-soltak
2003 9-5 2.3T B235L automat, Glacier Blue-soltak
2002 9-5 2.0t manuell, Maptun steg 5+++
2007 9-3 1.8T automat, Laserrrød Maptun steg 2
1996 9000 2.0t automat
2002 9-3 2.0t manuell
2003 9-5 2.0t manuell
2003 9-5 2.2TiD automat bruksbil
2003 9-5 2.3T B235L automat, Glacier Blue-soltak
2002 9-5 2.0t manuell, Maptun steg 5+++
2007 9-3 1.8T automat, Laserrrød Maptun steg 2
1996 9000 2.0t automat
2002 9-3 2.0t manuell
2003 9-5 2.0t manuell
2003 9-5 2.2TiD automat bruksbil