Hjeeelp - Morten skrur alene .. Del1

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Innlegg: 1207
Registrert: 21 mar 2003, 01:00
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Hjeeelp - Morten skrur alene .. Del1

Legg inn av Morten N106 » 04 aug 2003, 18:58

Da har vi herjet litt med vakumslanger ... og for å ta den gode nyheten først .. turbotrykket er tilbake og trolig vel så det :) Det ble rimelig mye mer sprut nå.

Men så det som er verre .. jeg tittet litt på cruisekontrollslangen, og den var like morken som alt det andre. Og når jeg prøvde å dra litt i den for å løsne den rundt sikringsboksen løsnet plutselig hele driten inni der og ut kom hele slangehelvetet ... Til tross for iherdig ligging ved siden av bilen og fomling inni det lille hullet under dashboardet fant jeg ingen steder å sette på igjen slangen. Fant bare et annet T-ledd med en vakumslange som går inn ørlittegranne nærmere midten av bilen. (Noe sier meg at dette kanskje er cruisekontrollen??)

Uansett .. det som nå skjer er at jeg får en susing inni bilen når turbotrykket har over eller undertrykk og APC nåla står dønn i nøytral hele tiden så det er sikkert noe der som er falt av. Når jeg har pådrag og fart som tilsier at den skal være nøytral er det heller ingen susing. Så den avtar og påtar etter gasspådrag. Den eneste slangen jeg tror jeg har løsnet er den som går fra den dingsebomsen som sitter i skjermen helt foran til venstre og som går under sikringsboksen og inn i torpedoveggen. Jeg trodde denne dingsen var cruisekontrollen, men er det ikke det?

Det jeg funderer på er hva i helsike jeg har fått løsna, og om det kan ha noen innvirkning på at turbotrykket plutselig ble bra? Det ble ihvertfall jævlig morro å kjøre igjen, turte ikke å dra på noe så voldsomt, men det ble en helt annen bil :) Men hvis jeg har fått koblet ut noe inni bak der som gjør at jeg får altfor mye trykk går vel gleden fort vekk igjen ...

Mye fjas .. men hjelp meg :)
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 04 aug 2003, 19:09

"Detta går bra, ælder i væla!" Er det ikke det Vaselina sier? :P

Høres ut som at du har dratt av slangen til måleren og trykkgiveren. Må nok bare krype til korset å få åpna under dashbordet..
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Innlegg: 1207
Registrert: 21 mar 2003, 01:00
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 04 aug 2003, 19:19

japp ... jeg har lagt det inn i mine planer for helgen :)

Men så lenge jeg ikke kan ha fått nappa av noe der som er skadelig og gjør at jeg får alt for mye trykk så er jeg fornøyd jeg :twisted:

Dessuten er det aldri så galt at det ikke er godt for etc etc ... da blir det nok hvite målerskiver på meg samtidig :wink:
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 04 aug 2003, 19:27

Trenger ikke ta ut instrumentet... Du kommer til fra under.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Innlegg: 1207
Registrert: 21 mar 2003, 01:00
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 04 aug 2003, 19:31

Men det er ingen fare å kjøre med det sånn??

Hva gjør den trykkgiverdingsen?
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 04 aug 2003, 19:41

Trykkvakt: Kutter om det blir for mye trykk, ved f.eks feil på MV eller sånn.
Trykkgiver: Gir trykkverdien til APC.

APC vil jo ikke funke så du kan få tenningsbank...

http://www.900aero.com har mye info om APC! 8)
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Innlegg: 1207
Registrert: 21 mar 2003, 01:00
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 04 aug 2003, 19:51

Jaja ... visste det var for morro til å være sant :)
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

macgeier

Legg inn av macgeier » 05 aug 2003, 07:32

Vel, jeg tror trykkvakten og trykkgiver er koblet på samme slange via t-ledd.
Turbotrykkmeteret "nåla" har egen slange, høres mest ut sum du har fått nappet ut denne. Prøv å sjekke fra undersiden, eller via høytalerhullet eller via radiohullet om du kan se noe.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 aug 2003, 10:25

Børre N17 skrev:"Detta går bra, ælder i væla!" Er det ikke det Vaselina sier? :P

Høres ut som at du har dratt av slangen til måleren og trykkgiveren. Må nok bare krype til korset å få åpna under dashbordet..
Jepp, det høyres ut som det er slangen mellom T-en i dashbordet og innsuget som har misst forbindelsen... ;)

Men det burde då gå å bytte den slangen utan å demontere heile bilen.
Eg bytta då slangen frå trykkvakta til T-en og frå T-en til trykkgivaren utan å demontere meir enn høgtalaren (for å få inn meir lys), og å løyse skruen som held den ventilasjonsplasten oppe. Bretta då tilsides skumgummien og pappet, og dåbør det vere ei grei oppgåve å trede ein slange ut i motorrommet gjennom torpedo-veggen.
Men er ein stiv som ein stokk bør en revurdere prosjektet. Det vert litt bøy og tøy...

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Innlegg: 1207
Registrert: 21 mar 2003, 01:00
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 05 aug 2003, 18:57

Da har vi fått nappet ut midtkonsoll og knepanel, dog med litt konsulentbistand :) Da fikk vi jaggu igjen APC nål og har forhåpentligvis fått koblet det på riktig ... følte meg fram til et sted hvor det var en haug med slanger og en tut uten slange og stappet den på der ..

Men jeg fant ingen plass til slangen fra cruisekontrollen ... noen som har noen hint om hvor den kan sitte inni der? Det er den slangen som kommer fra kontrollen og gjennom torpedoveggen det er snakk om ...
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 05 aug 2003, 21:13

Det sitter jo en vakuum bryter på både clutch og brems, så den går enten inn på en av dem eller vakuumklokka som drar i gasspedalen din. Det er de to bryterne som skal kutte cruisen når du enten bremser eller clutcher.
Bryterne sitter ganske høyt oppunder der, men du finner dem ganske enkelt med knepanelet demontert. vakuumklokka er litt vanskelig å se, men du ser den kjettingen som er festet i gasspedalen og følg den til klokka.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Gjest

Legg inn av Gjest » 05 aug 2003, 21:53

Jeg så den kjettingen som går ned på gasspedalen ja ... men så da ikke ut som det er mulig å koble på noe på den vakumsaken innafor der ... skal prøve å titte en gang til i morra

Gjest

Legg inn av Gjest » 06 aug 2003, 19:37

Da har vi kommet litt videre igjen.

Jeg har byttet ut og dobbeltsjekket alle vakumslanger på cruisekontrollen og ting sitter nå der de skal. Bryterne på pedalene går også inn når pedalene er i grunnstilling. Systemet ser også ut til å fungere mekanisk, for når jeg suger i slangen som kommer fra cruisekontrollmotoren i forskjermen så går gasswiren inn.

Er det noen separate sikringer til dette? og hva er den beste måten å få målt eller funnet ut om motoren som skal lage vakum der egentlig fungerer på?

Jeg tror brytere og sånt er i orden, jeg har "klikkelyden" når jeg trykker på set knappen inni bilen.

Noen tips?

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 06 aug 2003, 20:29

jaja! Fant igjen linken jeg vettu...

http://216.78.172.32/electrical_system_ ... ontrol.htm


Hentet fra http://www.townsendimports.com

Ser ut som det er noen som har slitt med detta før her gitt... :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Innlegg: 1207
Registrert: 21 mar 2003, 01:00
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 06 aug 2003, 21:41

heh .. takker og bukker .. den er behørig printet ut og ligger på pulten og venter på å komme til nytte :p

Den townsend sida må være en av de mest rotete websidene jeg noengang har vært innpå ... men ser ut til å være en gullgruve på informasjon .. hvis man bare finner frem til den :/
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Svar