Fotobokser

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Fotobokser

Legg inn av Orjan N235 » 07 mai 2005, 20:27

Fotobokser er farlige greier!
Regner med det var denne jeg ble tatt i tidligere i aar. Heldigvis gikk det bedre med meg enn denne karen.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=276463
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 07 mai 2005, 20:38

Sitat i fra: http://www.adressa.no/forbruker/bil/article465702.ece
Om Road Angel (som varsler om fotobokser (POI)):
Reaksjonen fra politiet er litt forskjellig. I Sverige har Rikspolisstyrelsen til og med ønsket Road King velkommen, fordi det får bilistene til å sette ned farten. I det norske Vegdirektoratet er det derimot bekymring for at Road Kings varselsignal fører til bråbremsing, som i sin tur kan gi ulykker.
HALLO!!!
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Torgny6
Innlegg: 28
Registrert: 24 apr 2005, 01:00

Legg inn av Torgny6 » 08 mai 2005, 12:52

Fotoboksen i seg er ikke farlig, det er de som kjører før fort som er farlige. Når forårsaket en fotoboks en dødsolykke alene?
De må være en bilfører og en bil involvert, oftest en som kjører for fort.
:P :P :P

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Innlegg: 1207
Registrert: 21 mar 2003, 01:00
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 08 mai 2005, 12:54

syns det blir en anelse patetisk å skylde denne på fotoboksen ja ...

Har man 80+ meter med bremsespor bør man heller begynne letingen etter hvorfor det gikk galt i den enden.....
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 08 mai 2005, 20:54

Torgny6 skrev: det er de som kjører før fort som er farlige.
De må være en bilfører og en bil involvert, oftest en som kjører for fort.
:P :P :P


Dette stemmer ikke..

De fleste bilulykkene skjer ikke fordi fartsgrensen er brutt..

Det er farta som er altfor stor iforhold til føreforhold...

Få ulykker skjer faktisk over fartsgrensa på stedet..

Er enig at "ulykker" da skjer pga for stor fart.... selv om farta er under fartsgrensa på stedet..

Holdt selv på å fyke ut av veien i 70 km/t i 100-sona i finnland pga vanvittig styrtregn!!
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
Torgny6
Innlegg: 28
Registrert: 24 apr 2005, 01:00

Legg inn av Torgny6 » 08 mai 2005, 22:08

Helt riktigt, men jeg nevner ikke noe om fartsgrensar, kun at noen kører for fort.

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 11 mai 2005, 11:01

Akkurat den boksen der er jo skummel i alle fall!
Hvis det er den boksen jeg tror det er, som står i enden på et strekke med dobbel fil.. Det er jo der folk enten gir på for å komme inni rekka, eller bremser. Jeg lå bak en stakkar som ble blitza der, å det spørs om ikke jeg var kjapp på bremsen! :oops: Heldigvis ABS på 9k'n :)
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 15 mai 2005, 01:34

Greit nok at det ikke er boksen som foraarsaker denne ulykken. Det kan vaere patetisk a skylde paa den, naar en har over 80m bremsespor. En hver er selv ansvarlig for sine handlinger.

Det jeg synes er mer patetisk dog, er Vegdirektoratet som er bekymret for at folk bruker et GPS basert varslingssystem, som de tror foerer til braabremsing som igjen kan gi ulykker. Blir en varslet f.eks. 500m foer, har en mer en god nok tid paa aa justere farten, om det skulle vaere noedvendig. En ville tro alle med en slik varsling vil kjoere innenfor fartsgrensen den neste 1/2 km ihvertfall. I England maa slike bokser vaere malt knall gule, for aa lettere vises i trafikken. I Norge er de nesten kamuflert.

I mine oerer hoeres det ut som Vegdiretoratet vil folk skal kjoere for fort.
Sitter igjen med en foelelse av at det ikke er kun p.g.a. reduserte ulykker disse boksene dukker opp overalt. Med digitalkamera og direktelinje til ATK-sentralen er dette god butikk.
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 15 mai 2005, 02:58

Hvor kult blir det vel ikke når de får i stand gjennomsnitts målinger på de ufine boksene sine :-P

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 15 mai 2005, 11:55

matrox skrev:Hvor kult blir det vel ikke når de får i stand gjennomsnitts målinger på de ufine boksene sine :-P
Her i Alta var det noen som skjøt med salonggevær på fotoboksene..

Regner med at de som ikke liker fotobokser noe særlig godt kommer til å gjøre det ganske utrivelig for de som skal vedlikeholde greiene...
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Svar