Trenger tips....
Moderator: Moderatorer
- Jens P. N024
- 1.2 bar
- Sted: Ja
Trenger tips....
Siden cd-spilleren er utstyrt med "audio interrupt" eller hva det nå heter,kutter ihvertfall lyden når mobilen ringer (handsfree),så har jeg en ide.Hva om lyden kuttes når dumpen aktiveres(lager lyd)? Ville jo være topp med favoritt-låta på full guffe så kuttes musikken i det øyeblikket den orgasmiske lyden fra dumpen kommer....snakk om å komme til himmelen.Men hvordan skal jeg få koblet dette,med en mikrofon,eller en bryter på clutch-pedalen, eller kanskje med et avensert vakum/trykk bryter/giver oppsett.Noen som kan komme med noe smart her.....
Petter´n
Petter´n
- SkapSvensk
- Grunnladetrykk
- Sted: Tromsø, Norge
Hehe, kreativt
Ikke helt sikker på hvordan du kan gjøre det, men vet at mute-funksjonen på radioen kobles inn når ledningen som går til dette blir jordet. Hva med å strekke denne ned til clutch-pedalen og la den touche denne når pedalen er helt nede? Far fetched kanskje, spørs om pedalen gir god nok jording, men tror ikke det er mye som skal til.
Kan jo derimot være litt upraktisk når du kjører i kø, bykjøring osv at radioen kutter hver gang du girer. Men dette kan jo unngås ved å koble en bryter på ledningen, ev. ikke trykke pedalen helt inn...
Lykke til iallefall!

Ikke helt sikker på hvordan du kan gjøre det, men vet at mute-funksjonen på radioen kobles inn når ledningen som går til dette blir jordet. Hva med å strekke denne ned til clutch-pedalen og la den touche denne når pedalen er helt nede? Far fetched kanskje, spørs om pedalen gir god nok jording, men tror ikke det er mye som skal til.
Kan jo derimot være litt upraktisk når du kjører i kø, bykjøring osv at radioen kutter hver gang du girer. Men dette kan jo unngås ved å koble en bryter på ledningen, ev. ikke trykke pedalen helt inn...
Lykke til iallefall!

Harald Østbø - Medlem N223
Åsså du da Petter'n, som er så drittlei den dumplyden...!
Artig ide det der...er redd det blir VEL slitsomt i lengden.
Tenk deg hvor lei en blir av dumplyden, og så KUTTES favorittlåta opp i tillegg.
Kjører selv med ei dårlig kobling på radio'n, slik at den kutter i hver venstresving og hump..DET er irriterende det..

Artig ide det der...er redd det blir VEL slitsomt i lengden.
Tenk deg hvor lei en blir av dumplyden, og så KUTTES favorittlåta opp i tillegg.
Kjører selv med ei dårlig kobling på radio'n, slik at den kutter i hver venstresving og hump..DET er irriterende det..
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Det er vel bedre å bare skru opp trykket til dumpen overdøver stereoen?
Har ikke noe problem med å høre dumpen når jeg kjører på med lyd over stereoen jeg
Har en Kenwood spiller, med en Alpine V12 forsterker som hjelper til. 2x10" bass og 2x 6"9" i hatthylla pluss noen Infinity 4" i originalhulla framme i dashen. Det låter rimelig godt mener jeg jo selv i hvertfall da.

Har en Kenwood spiller, med en Alpine V12 forsterker som hjelper til. 2x10" bass og 2x 6"9" i hatthylla pluss noen Infinity 4" i originalhulla framme i dashen. Det låter rimelig godt mener jeg jo selv i hvertfall da.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
STCN medlem Nummer 18
- Anders N95
- 1.2 bar
- Bil: Ingen for tiden.
- Sted: Stavanger
Er det 4" som er originalt framme og bak? Har tenkt å få fingeren ut og sette noe med bra lyd inni nå. At last! Men kan tenke meg at det er ganske shit å få satt inn nye høytalere framme?? Noen tips?Mortimer skrev:Det er vel bedre å bare skru opp trykket til dumpen overdøver stereoen?Har ikke noe problem med å høre dumpen når jeg kjører på med lyd over stereoen jeg
![]()
Vørterøl og svisker!!
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Det er i hvertfall 4" framme. Men det står som regel hvilket bilmerke høytalerne passer på esken når du kjøper høytaler. Og det er veldig enkelt å bytte de framme. to skruer for å ta av dekselet og noen få låseskiver for å ta ut gammel høytaler, pluss montere ny. Det er gjort på en god halvtime å bytte begge framhøytalerne.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
STCN medlem Nummer 18
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
jepp, framme er det rimlig kurrant å bytte.Mortimer skrev:Det er i hvertfall 4" framme. Men det står som regel hvilket bilmerke høytalerne passer på esken når du kjøper høytaler. Og det er veldig enkelt å bytte de framme. to skruer for å ta av dekselet og noen få låseskiver for å ta ut gammel høytaler, pluss montere ny. Det er gjort på en god halvtime å bytte begge framhøytalerne.
Men bak, der går inne ein standard 4"x6" inn utan vidare. Hola i bilen er vel 1cm eller so lengre ifrå kvarandre enn hola på høgtalaren. Nokon som veit om det finns adapterplater, eller må en mekke noko sjølv?
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Kjøpte nokre billig på BRL i trollhättan, men dei passar somsagt ikkje.Freshmaker skrev:Når fatteren gjorde det, passet de direkte inn bak.. 6x4 er greit, men gir ikke noe bedre lyd spør du meg, hører stort sett bare de fremme... Det er såvidt jeg husker alpine-høytalere..
Fikk prøve nokre Infinity-høgtalarar også, dei passa heller ikkje. Men det Kan kanskje vere at SAAB har bora feil i bilen min?

Då vert det vel egenproduserte addapterplater då...

Skal vere enig i at lyden ikkje er den beste, men for baksete passasjerane er det betre enn slik det er, og sidan eg ikkje vil gjere inngrep i hattehylle osv, og treng bagasjeplassen får det verte slik. Brukar stort sett å høyre på motoren eg, so anlegg treng eg igrunnen ikkje...

- Anders N95
- 1.2 bar
Men det er jo ikke problem å putte i noe frekkere h.talere bak!? noe med litt futt. trur ikke jeg har råd til ekstra forsterker etc. etc. hører jo ikke på untz untz musikk så..Freshmaker skrev:Når fatteren gjorde det, passet de direkte inn bak.. 6x4 er greit, men gir ikke noe bedre lyd spør du meg, hører stort sett bare de fremme... Det er såvidt jeg husker alpine-høytalere..
Vørterøl og svisker!!
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
For å si det sånn, det var 6x9 i hattehylla da bilen ble kjøpt, var ikke imponert ver det heller, men det var bedre.. men hattehylla er så bøyd av vekten at den sier vel god natt.. dessuten er det bedre med plassen under der og lettere å ta ut hattehyllen hvis de ikke er montert...
PS: 4x4 gir bedre lyd og passer til monteringshullene... Mye bedre løsning.. det er opprinnelig 4x4 som er ment til de høytalerfestene...
MVH
Jørgen
PS: 4x4 gir bedre lyd og passer til monteringshullene... Mye bedre løsning.. det er opprinnelig 4x4 som er ment til de høytalerfestene...
MVH
Jørgen
Styrer med DAB og AUX
- Anders N95
- 1.2 bar
Blir det noe guff og bass over 4x4 da? D høres så pinglete ut...Freshmaker skrev:For å si det sånn, det var 6x9 i hattehylla da bilen ble kjøpt, var ikke imponert ver det heller, men det var bedre.. men hattehylla er så bøyd av vekten at den sier vel god natt.. dessuten er det bedre med plassen under der og lettere å ta ut hattehyllen hvis de ikke er montert...
MVH
Jørgen

Og du, by the way, siden du skal ha deg en 90,99 eller 900 burde du kjøpt deg en 90! D er d ingen andre som har (hvertfall ikke her inne) og ja...Når du alikevel kanskje har tenkt å sette i ny motor eller noe så,,,,
Vørterøl og svisker!!
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
Hehe.. Høres pinglete ut, ja, men det låter faktisk endel bedre enn 6x4...
Lurte på en 90 ja.. mulig det faktisk finnes enn innen bygrensen faktisk.. liker i utgangspunktet ikke 90 så veldig godt.. men har ganske lyst på 99 3-dørs faktisk.. eller drømmebiloen, 2-dørs 900...
MVH
Jørgen
Lurte på en 90 ja.. mulig det faktisk finnes enn innen bygrensen faktisk.. liker i utgangspunktet ikke 90 så veldig godt.. men har ganske lyst på 99 3-dørs faktisk.. eller drømmebiloen, 2-dørs 900...
MVH
Jørgen
Styrer med DAB og AUX
- Jens P. N024
- 1.2 bar
- Sted: Ja