Veivhusventilasjon p? T7
Moderator: Moderatorer
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Jeg kjører biltema og har funket på min bil.. Men skifter hver 5000.. Men det er statoil olje som det står biltema på da.. Det er statoil og valvoline som produserer oljen til biltema..saabstril skrev:55000 km uten ojleskift???hvor dum går det ann å bli egentlig??og du som sier at den originale saab oljen er elendig,prøv og se det til produsenten,,det er faktisk en mobile 1 olje for de som ikke vet d...
du kan jo ta å prøve biltema sin olje og se hvor langt du kommer på den.
Styrer med DAB og AUX
Jeg hiver meg på, med mine teorier:
A: Hvorfor svart guffe?
Ettersom jeg har forstått er de "nye" motorne lavfriksjonsmotorer.
Lavere friksjon betyr mindre friksjon mellom stempler og sylindervegger - dette betyr DÅRLIGERE tetning mellom stempel og cylindervegger.
Resultat: mere lekkasje av avgasser med sot og forurensning forbi stempler og ned i veivhuset - ergo oljen blir fortere forurenset med svart guffe enn tradisjonelle motorer som T16.
B. Hvorfor værst med småkjøring?
Jo, ved kald motor er det dårligst tetning, stempel og stempelringer er kalde og har ikke utvidet - ergo mer lekkasje.
I tillegg "choker" kaldstart systemet på med mer bensin, som igjen betyr mer forurensning. De som "bare" kjører korte turer er hardest utsatt.
C. Oljekvalitet?
Nei, tror ikke på den. Her er det HYPPIG oljeskift som gjelder, minimum hver 10.000 ville jeg holdt meg til hvis jeg hadde en slik motor. Bruk heller billig olje og skift ofte, istedet for superdyr XYZ olje hver 50.000km.... Sistnevnte går ikke bra.....
D. Veivhusventilasjon.
Joda, den trenger sikkert å forbedres, lavfriksjonsmotor har andre forhold en tradisjonelle motorer, og må tilpasses dette. MEN hyppige oljeskift er viktigere.
Kommentar 1:
Selv kjører jeg med halvsyntetisk olje fra Mekonomen/Biltema etc. og bytter hver 10.000km på våre 1990T16 og 1986T8, bilene har hendholdsvis gått 435.000km og 280.000km uten problemer.
Kommentar 2:
Innvendig motorvask?
Jeg ville tatt innvendig motorvask (som tidliger omtalt dieselrens), hvis jeg hadde hatt bilen som ny, eller visste at motoren ikke så ut som 50.000km motoren på bildet... Èn gang i halvåret for eksempel.
Har gjor dette på både T16`en og T8`en og det er klart at olje holder seg ren lenge etter en slik behandling og ren olje sparer motoren
A: Hvorfor svart guffe?
Ettersom jeg har forstått er de "nye" motorne lavfriksjonsmotorer.
Lavere friksjon betyr mindre friksjon mellom stempler og sylindervegger - dette betyr DÅRLIGERE tetning mellom stempel og cylindervegger.
Resultat: mere lekkasje av avgasser med sot og forurensning forbi stempler og ned i veivhuset - ergo oljen blir fortere forurenset med svart guffe enn tradisjonelle motorer som T16.
B. Hvorfor værst med småkjøring?
Jo, ved kald motor er det dårligst tetning, stempel og stempelringer er kalde og har ikke utvidet - ergo mer lekkasje.
I tillegg "choker" kaldstart systemet på med mer bensin, som igjen betyr mer forurensning. De som "bare" kjører korte turer er hardest utsatt.
C. Oljekvalitet?
Nei, tror ikke på den. Her er det HYPPIG oljeskift som gjelder, minimum hver 10.000 ville jeg holdt meg til hvis jeg hadde en slik motor. Bruk heller billig olje og skift ofte, istedet for superdyr XYZ olje hver 50.000km.... Sistnevnte går ikke bra.....
D. Veivhusventilasjon.
Joda, den trenger sikkert å forbedres, lavfriksjonsmotor har andre forhold en tradisjonelle motorer, og må tilpasses dette. MEN hyppige oljeskift er viktigere.
Kommentar 1:
Selv kjører jeg med halvsyntetisk olje fra Mekonomen/Biltema etc. og bytter hver 10.000km på våre 1990T16 og 1986T8, bilene har hendholdsvis gått 435.000km og 280.000km uten problemer.
Kommentar 2:
Innvendig motorvask?
Jeg ville tatt innvendig motorvask (som tidliger omtalt dieselrens), hvis jeg hadde hatt bilen som ny, eller visste at motoren ikke så ut som 50.000km motoren på bildet... Èn gang i halvåret for eksempel.
Har gjor dette på både T16`en og T8`en og det er klart at olje holder seg ren lenge etter en slik behandling og ren olje sparer motoren
Sist redigert av Macgeier den 25 mai 2005, 12:35, redigert 1 gang totalt.
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Bra skrivet om dina teorier "Macgeier", dom stämmer väldigt bra med vad jag också kommit fram till!
Det är därför jag "gutsar" och kommer att ta ut ca 450-500hk ur en B235R, men då med smidde-stempler från JE.
Mvh Anders
Det är därför jag "gutsar" och kommer att ta ut ca 450-500hk ur en B235R, men då med smidde-stempler från JE.
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Den har fungert lenge... Og jeg har store problemer med å ta deg seriøst.... Det gjelder de fleste av dine innlegg.. Jeg har ingen problem med den oljen i det hele tatt..saabstril skrev:hver 5000 km???hadde ikke turt å kjørt 5 km engang,selv om eg kjører en lada.prøv å kjør 20000 km da og se hvor god den er da.kansje det e statoil som produserer,men det hjelper ikke når oljen ikke virker som den skal uansett.
Men saabstril, hvilken bil har du?
Styrer med DAB og AUX
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
Den bilen høres evig rå ut! Du må legge ut bilder!saabstril skrev:kjører en saab 99 turbo 16.bakhjulsdreven faktisk,mye arbeid men fult mulig,bare se på svenskene,
Men hvis biltema olje er lik Statoil olje; hvorfor den store prisforskjellen? Er det bare storkapitalistene som skal melke forbrukeren?
[quote="Angry_Saab Men hvis biltema olje er lik Statoil olje; hvorfor den store prisforskjellen? Er det bare storkapitalistene som skal melke forbrukeren?[/quote]
Har som sagt kjørt Biltema halvsyntetisk i tre år uten problemer på T8 og T16, før dette brukte jeg billig Mekonomen Halvsyntetisk (Castrol ettersom jeg husker). Bruker halvsyntetisk på grunn av redsel for oljelekkasjer med helsyntetisk.
Storkapitalister:
Tja, når du kjøper en merkevare, så betaler du ikke bare for varen, men også for alt som er brukt i reklamebudsjettet for varen:
reklamefilmer, plakater, gadgets, PR, sponsor penger etc. etc, sponsormiddager osv. osv. : IKKE rart det blir DYRT.
Har som sagt kjørt Biltema halvsyntetisk i tre år uten problemer på T8 og T16, før dette brukte jeg billig Mekonomen Halvsyntetisk (Castrol ettersom jeg husker). Bruker halvsyntetisk på grunn av redsel for oljelekkasjer med helsyntetisk.
Storkapitalister:
Tja, når du kjøper en merkevare, så betaler du ikke bare for varen, men også for alt som er brukt i reklamebudsjettet for varen:
reklamefilmer, plakater, gadgets, PR, sponsor penger etc. etc, sponsormiddager osv. osv. : IKKE rart det blir DYRT.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
Kjører fullsyntetisk felleskjøpsolje..... Shell Helix og MObil 1 og andre oljemerker, blir dyr i lengden siden jeg bytter 4 ganger i året...
Det ligger noe i det med å bytte olje ofte... det gaula tidliger eier også om.. det er bilens "blod", sa han... hver 5000 km!!!
Interessant diskusjon læll..
Kona har ikke lyst å kjøre liten 9k CD så veldig lengere.. selv om den er morsom og "sporty".. Ser for meg en 9-5 Stasjonsvogn av en litt nyere type.. sånn etterhvert.. Greit å vite va som skjuler seg under "huven"...
Denne kunnskapen er god å ha når man kan velge bort biler ved kjøp..
Vil heller kjøpe en brukt bil som er pedantisk holdt, og har hyppige oljeskift, enn en som er fulgt service-intervallet på...
Det ligger noe i det med å bytte olje ofte... det gaula tidliger eier også om.. det er bilens "blod", sa han... hver 5000 km!!!
Interessant diskusjon læll..
Kona har ikke lyst å kjøre liten 9k CD så veldig lengere.. selv om den er morsom og "sporty".. Ser for meg en 9-5 Stasjonsvogn av en litt nyere type.. sånn etterhvert.. Greit å vite va som skjuler seg under "huven"...
Denne kunnskapen er god å ha når man kan velge bort biler ved kjøp..
Vil heller kjøpe en brukt bil som er pedantisk holdt, og har hyppige oljeskift, enn en som er fulgt service-intervallet på...
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Er forsåvidt samme grunn her til at jeg følger nøye med på denne diskusjonen..ArntR N315 skrev:Kjører fullsyntetisk felleskjøpsolje..... Shell Helix og MObil 1 og andre oljemerker, blir dyr i lengden siden jeg bytter 4 ganger i året...
Det ligger noe i det med å bytte olje ofte... det gaula tidliger eier også om.. det er bilens "blod", sa han... hver 5000 km!!!
Interessant diskusjon læll..
Kona har ikke lyst å kjøre liten 9k CD så veldig lengere.. selv om den er morsom og "sporty".. Ser for meg en 9-5 Stasjonsvogn av en litt nyere type.. sånn etterhvert.. Greit å vite va som skjuler seg under "huven"...
Denne kunnskapen er god å ha når man kan velge bort biler ved kjøp..
Vil heller kjøpe en brukt bil som er pedantisk holdt, og har hyppige oljeskift, enn en som er fulgt service-intervallet på...
Saabstril: Hva er grunnen til at du sier at Biltema ikke holder? Dårlig erfaring eller er det bare fordi du assosierer det med biltema navnet?
Styrer med DAB og AUX
Har aldri vært på Felleskjøpet, skal jammen ta en tur dit og sjekke priserArntR N315 skrev:Kjører fullsyntetisk felleskjøpsolje..... Shell Helix og MObil 1 og andre oljemerker, blir dyr i lengden siden jeg bytter 4 ganger i året...
Det ligger noe i det med å bytte olje ofte... det gaula tidliger eier også om.. det er bilens "blod", sa han... hver 5000 km!!!
Interessant diskusjon læll..
Kona har ikke lyst å kjøre liten 9k CD så veldig lengere.. selv om den er morsom og "sporty".. Ser for meg en 9-5 Stasjonsvogn av en litt nyere type.. sånn etterhvert.. Greit å vite va som skjuler seg under "huven"...
Denne kunnskapen er god å ha når man kan velge bort biler ved kjøp..
Vil heller kjøpe en brukt bil som er pedantisk holdt, og har hyppige oljeskift, enn en som er fulgt service-intervallet på...
Hva er oljeskiftintervallet for 95 ifølge boka?
20.000km, 30.000km? Isåfall er jeg enig, serviceheftet er ikke vært papiret det er skrevet på....
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
Bare å arrestere meg men mener det er 10.000km.. Er fylt ut på bilen min.Macgeier skrev: Har aldri vært på Felleskjøpet, skal jammen ta en tur dit og sjekke priser
Hva er oljeskiftintervallet for 95 ifølge boka?
20.000km, 30.000km? Isåfall er jeg enig, serviceheftet er ikke vært papiret det er skrevet på....
service intervallet er hver 20000 km,men anbefalt hver 10000 km,er faktisk mest i norge problemene oppstår med ulyd i balanse systemet.står også i service hefte at under vanskelige/harde kjøreforhold som kø kjøring,små kjøring,da kreves hyppigere olje skift.som vi etter min mening har nok av i norge