Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
petter 900 T
Legg inn
av petter 900 T » 12 aug 2003, 21:26
Er det noen som kan hjelpe en svett stakkar? Trenger el. motorene, evt bare girkassen til denne/disse. Begge motorene/girkassene til fordørene er så trege at de ikke vil hverken opp eller ned!

Takluke hjelper jo litt, men. Litt tuklete med bompenger er det også!
Ring meg på 412 82 042, Bor på langhus utenfor Oslo.
-
Børre N17
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av Børre N17 » 12 aug 2003, 21:42
Som et tips: Det er mulig å åpne disse, vaske ut det gamle harde fettet og så smøre de opp med nytt fett...
Funket for meg, men det er jo mulig at motoren har brent seg fast eller noe da...
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
-
Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
-
Kontakt:
Legg inn
av Kristian N70 » 12 aug 2003, 22:25
Eller at allt funker helt fint når man prøver det FØR man setter det inn, for å finne ut at noe faanskap kiler seg når man har satt alt på plass.... Er drittlei passasjervinduet nå!!!

05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
-
Kjetiln122
- 1,5 bar

- Innlegg: 440
- Registrert: 27 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N122
- Navn: Kjetil Finstad
- Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
- Sted: Ås
Legg inn
av Kjetiln122 » 13 aug 2003, 07:44
Høres ut som om det er et kjent problem på gamle 900.
Har selv en 900 1987 mod som jeg (fikk egentlig dama til å gjøre det)

har gnikket på og klint inn med nytt fett!
Får se hvordan dem fungerer når bilen kommer seg på hjula.
Saab 9-3 2008
Saab 900 set 1994
Saab 900 t16 1987
Saab 99GL Custom 1980 t16
Saab CX 1974
-
Petter 900 T
Legg inn
av Petter 900 T » 13 aug 2003, 15:02
Åpnet mellom motor og gear. helte inn litt olje.satte sammen. kjørte deretter motoren en stund uten resten av innmaten. fiks ferdig! ble nesten som nytt...
-
Erik N21
- 1,5 bar

- Innlegg: 359
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: Sola
Legg inn
av Erik N21 » 13 aug 2003, 17:07
så lenge det varer....... noen som vet hvor det går an å få ta i nye til en bra pris?
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn
-
Anders N95
- 1.2 bar

- Innlegg: 294
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Bil: Ingen for tiden.
- Sted: Stavanger
Legg inn
av Anders N95 » 13 aug 2003, 17:43
Erik N21 skrev:så lenge det varer....... noen som vet hvor det går an å få ta i nye til en bra pris?
Du får på SAAB til mellom 2-og 3 tusen tror jeg!! var hvertfall det jeg ble tilbudt!

Kjøpte brukt til 200 pr stk.
Vørterøl og svisker!!
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 14 aug 2003, 13:20
mine har kilt seg fast også. jeg har brukt å ta av dørtrekkene og smøre opp de armene og koblinkene som vinduet blir dyttet opp av, har smørt men 5-56, men det funket ikke ettersom smøringen forsvant, og siste gangen nå men ordentlig fett, men vinduet er ikke helt topp det heller, tror dere det er det gamle fettet i motoren som er ødelagt.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
Børre N17
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av Børre N17 » 14 aug 2003, 14:47
Fettet rundt drevene det tørker ut og blir hardt med tiden. Jeg borret av lokket og fikk vasket alt skikkelig. Gjenga så opp hullene og skrudde på lokket igjen. Har nå funket i tre-fire år det uten problemer.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
-
Anders N95
- 1.2 bar

- Innlegg: 294
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Bil: Ingen for tiden.
- Sted: Stavanger
Legg inn
av Anders N95 » 14 aug 2003, 17:47
alex_ander3@hotmail.com skrev:mine har kilt seg fast også. jeg har brukt å ta av dørtrekkene og smøre opp de armene og koblinkene som vinduet blir dyttet opp av, har smørt men 5-56, men det funket ikke ettersom smøringen forsvant, og siste gangen nå men ordentlig fett, men vinduet er ikke helt topp det heller, tror dere det er det gamle fettet i motoren som er ødelagt.
Vaselin fungerer BTW utmerket!! få det med dere..
Vørterøl og svisker!!
-
Børre N17
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av Børre N17 » 14 aug 2003, 18:45
Men hvordan blir den når det blir kaldt

-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
-
B.Elle N126
- 1,5 bar

- Innlegg: 397
- Registrert: 24 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 126
- Navn: Børge Elle
- Sted: Oslo
Legg inn
av B.Elle N126 » 14 aug 2003, 21:07
Hei, har også hatt problemer med at akslingen setter seg.. dønn fast. Det jeg gjorde og som fungerte perfekt var følgende: Demonter hele innmaten i døren. (når alt først er ute sprøyter du selvsagt døra full av tecktyl) Demonter motoren fra resten, så borrer du ut klinkene som holder lokket, legg så hele skiten i disel, parafin eller white-sprit skrubb med kost til det er reint. Så smører du opp igjen med hjullager-fett eller noe annet som tåler kulde. Når du skal ha på igjen lokket er det smart med noe pakn.silikon for å få det tett. Borr ut det som måtte være igjen av klinkene slik at du har hull til noen selvgjengende skruer eller maskinskruer om du borrer gjennom.. Good luck !
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
-
Anders N95
- 1.2 bar

- Innlegg: 294
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Bil: Ingen for tiden.
- Sted: Stavanger
Legg inn
av Anders N95 » 14 aug 2003, 23:44
belle skrev:Hei, har også hatt problemer med at akslingen setter seg.. dønn fast. Det jeg gjorde og som fungerte perfekt var følgende: Demonter hele innmaten i døren. (når alt først er ute sprøyter du selvsagt døra full av tecktyl) Demonter motoren fra resten, så borrer du ut klinkene som holder lokket, legg så hele skiten i disel, parafin eller white-sprit skrubb med kost til det er reint. Så smører du opp igjen med hjullager-fett eller noe annet som tåler kulde. Når du skal ha på igjen lokket er det smart med noe pakn.silikon for å få det tett. Borr ut det som måtte være igjen av klinkene slik at du har hull til noen selvgjengende skruer eller maskinskruer om du borrer gjennom.. Good luck !
Stress....!!!

Har faktisk ikke tenkt på d med at det kan bli kaldt!! men hvis du smører med et eller annet (når det har satt seg helt fast) er det bare å rikke opp og ned på hle mekanismen når motoren er av og få det til å nesten gå av seg selv..Det gjorde jeg og det funker nå ennå...
Vørterøl og svisker!!