Demontering av ventiler (T16)
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
Demontering av ventiler (T16)
Hei!
Nå skal eg skifte toppakning på bilen min (900 -86 T16), og tenkte å bytte ventiltetningane samtidig. Er det en jobb eg kan gjere sjølv, eller må eg få en "ekspert" til å gjere det? Eg er ingen ekspert sjølv, men klare no å gjere litt
Andre ting eg bør gjere med toppen samtidig? Bortsett fra å rense ventilane for sot/koks?
Og ellers andre kommentarar/tips med tanke på toppakningsbytte?
Nå skal eg skifte toppakning på bilen min (900 -86 T16), og tenkte å bytte ventiltetningane samtidig. Er det en jobb eg kan gjere sjølv, eller må eg få en "ekspert" til å gjere det? Eg er ingen ekspert sjølv, men klare no å gjere litt
Andre ting eg bør gjere med toppen samtidig? Bortsett fra å rense ventilane for sot/koks?
Og ellers andre kommentarar/tips med tanke på toppakningsbytte?
Sist redigert av TurboKK N473 den 21 jun 2005, 22:25, redigert 1 gang totalt.
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)
å skifte ventiltetninger er ingen heksekunst,kan være litt komlete hvis du ikke har rette utstyret til å fjerne spennet på ventil fjærene,
andre ting eg ville anbefalt er mulig en liten planering og kansje en trykktesting når du først er i gang,mulig ventil setene burde vært slipt.mulig at også ventilene kunne vært justert,
Bare en seriøs anbefaling fra meg for en gangs skyld.
andre ting eg ville anbefalt er mulig en liten planering og kansje en trykktesting når du først er i gang,mulig ventil setene burde vært slipt.mulig at også ventilene kunne vært justert,
Bare en seriøs anbefaling fra meg for en gangs skyld.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
Planering, trykktesting og sliping, er det noko ein kan gjere sjølv? Eller er det enklast å overlate til eit verksted eller liknande? Kor mykje må eg rekne med å betale for at eit verksted skal gjere det?saabstril skrev:å skifte ventiltetninger er ingen heksekunst,kan være litt komlete hvis du ikke har rette utstyret til å fjerne spennet på ventil fjærene,
andre ting eg ville anbefalt er mulig en liten planering og kansje en trykktesting når du først er i gang,mulig ventil setene burde vært slipt.mulig at også ventilene kunne vært justert,
Bare en seriøs anbefaling fra meg for en gangs skyld.
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)
har du utstyret og kompetansen til å gjøre det selv går det nok,men eg ville anbefalt og levere fra meg toppen så slipper du i vert fall at noe skulle gå gale,vet i hvert fall at sylinderservice i bergen tar rundt 1800 kr for planering og trykktesting,ikke sikker på hvor mye ekstra det ville blitt med en eventuellt ventilsliping.
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Det må du nok overlate til et verksted. Dyrt kan det også bli. Ta av toppen og begynn med ventiltettingene du, så ser du hva mer som behøves. Planheten kan du måle selv, se hvordan ventilsetene ser ut, og drei rundt kamakslene så du ser hvordan ventilene tetter når de er lukket. Ventilene kan ikke justeres på T16. Kjøp Haynes bok og verktøy til å trykke sammen ventilfjærene før du begynner.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
Slik?
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82443
Funkar det her også?
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82439
Men kan verktøyet fåes kjøpt andre stadar? På spesielle butikkar? So eg ikkje treng å bestille. (Er ingen biltema i nærheita..)
Edit: Fikk kjøpt hos mekonomen. Ganske greit når eg kan hente vara på det lokale mekonomen-verkstedet dagen etter eg har bestilt
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82443
Funkar det her også?
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82439
Men kan verktøyet fåes kjøpt andre stadar? På spesielle butikkar? So eg ikkje treng å bestille. (Er ingen biltema i nærheita..)
Edit: Fikk kjøpt hos mekonomen. Ganske greit når eg kan hente vara på det lokale mekonomen-verkstedet dagen etter eg har bestilt
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
Ok.. No har eg demontert kammane og ventiltrykkarane. Har også fått tak i verktøy (ventilfjørspenne) hos mekonomen. Men det kan eg ikkje bruke soklart. Ventilseta er for langt nede, so verktøyet når ikkje ned.
Forskjellen på det eg kjøpte på mekonomen og det som er bilde av på biltema, er at det fra mekonomen går berre an å justere på den enden som skal trykke på ventilen nedanfrå.
Nokon som har noko tips til meg så eg kunne fått ut ventilane i kveld?
Forskjellen på det eg kjøpte på mekonomen og det som er bilde av på biltema, er at det fra mekonomen går berre an å justere på den enden som skal trykke på ventilen nedanfrå.
Nokon som har noko tips til meg så eg kunne fått ut ventilane i kveld?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)
Hvorfor skal du skifte ventiltetninger ?? Er du sikker på at de lekker, husk det er ikke Ford du kjører. Jeg har skiftet noen topper på SAAB, og aldrig vert bortig at ventiltetningene hadde vert moden for skifting.
Skal du ha ut ventilene må du kjøpe sørste verktøyet på Biltema som er spesiallaget for 16v biler.
Skal du ha ut ventilene må du kjøpe sørste verktøyet på Biltema som er spesiallaget for 16v biler.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-03 9-5 2,0t
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
Tenkte berre at når eg først hadde av toppen, so kunne eg skifte dei, i og med at bilen har kjørt 300.000 km. Men no lurer eg på om eg skal orke å slite med det, då eg ikkje har gjort det før, og kompresjonen var jo bra, og ingen blårøyk fra bilen.Øyvind skrev:Hvorfor skal du skifte ventiltetninger ?? Er du sikker på at de lekker, husk det er ikke Ford du kjører. Jeg har skiftet noen topper på SAAB, og aldrig vert bortig at ventiltetningene hadde vert moden for skifting.
Skal du ha ut ventilene må du kjøpe sørste verktøyet på Biltema som er spesiallaget for 16v biler.
Trur kanskje eg nøyar meg med plansliping
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
når du først har toppen av og mulighet til å skifte tetningene ville eg ha tatt meg den ekstra tiden å skiftet tetningene,eller eventuellt levere den inn å få gjort det.
det kan Bli så mye ekstra arbeid for deg dersom du ikke gjør det no,og de ryker om 10000 km.lettere å gjøre det skikkelig med en gang enn å måtte ta det igjen om en liten stund.
det kan Bli så mye ekstra arbeid for deg dersom du ikke gjør det no,og de ryker om 10000 km.lettere å gjøre det skikkelig med en gang enn å måtte ta det igjen om en liten stund.