Magnetventil Kaputt??
Moderator: Moderatorer
- Lars-Erik-N049
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 54
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 049
- Navn: Lars-Erik Rein
- Bil: 1995 NG900S Turbo
- Sted: Grefsen, Oslo
- Kontakt:
Magnetventil Kaputt??
Ladetrykket på min NG900 har begynt å svinge. Ladetrykket kommer litt opp på det røde feltet, for så å senkes til ca. midten av det orange. Gjelder ved høyere turtal på 3-5 gir.
Har tatt ut magnetventilen, og prøvd meg frem med å blåse i de 3 utgangene C, W og R. Når jeg blåser på C kommer det luft gjennom til W (Midten). Når jeg blåser på R er det potte tett. I følge WIS skal det ikke være slik.
Lurer på om det er noen som har tilsvarende jeg kunne lånt noen minutter for å teste om det virkelig er min ventil som er kaputt, eller om det er noe annet. Bor i Oslo.
Den koster noe slik som 1700,- så det hadde vært greit å ikke kjøpe feil del.
mvh
Lars-Erik Rein
Har tatt ut magnetventilen, og prøvd meg frem med å blåse i de 3 utgangene C, W og R. Når jeg blåser på C kommer det luft gjennom til W (Midten). Når jeg blåser på R er det potte tett. I følge WIS skal det ikke være slik.
Lurer på om det er noen som har tilsvarende jeg kunne lånt noen minutter for å teste om det virkelig er min ventil som er kaputt, eller om det er noe annet. Bor i Oslo.
Den koster noe slik som 1700,- så det hadde vært greit å ikke kjøpe feil del.
mvh
Lars-Erik Rein
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Magnetventil Kaputt??
Eit anna triks er å ta straumen av magnetventilen for å sjå korleis bilen går då.Lars-Erik-N049 skrev:Ladetrykket på min NG900 har begynt å svinge. Ladetrykket kommer litt opp på det røde feltet, for så å senkes til ca. midten av det orange. Gjelder ved høyere turtal på 3-5 gir.
Har tatt ut magnetventilen, og prøvd meg frem med å blåse i de 3 utgangene C, W og R. Når jeg blåser på C kommer det luft gjennom til W (Midten). Når jeg blåser på R er det potte tett. I følge WIS skal det ikke være slik.
Lurer på om det er noen som har tilsvarende jeg kunne lånt noen minutter for å teste om det virkelig er min ventil som er kaputt, eller om det er noe annet. Bor i Oslo.
Den koster noe slik som 1700,- så det hadde vært greit å ikke kjøpe feil del.
Ellers kan du måle motstanden på kontaktene i magnetventilen, det skal vel målast mellom stift 1 og 2 og mellom 2 og 3. På begge målingane skal motstanden vere 3 ohm.
Det kan også vere ein ide å måle om du får straum fram til magnetventilen.
- Lars-Erik-N049
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 54
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 049
- Navn: Lars-Erik Rein
- Bil: 1995 NG900S Turbo
- Sted: Grefsen, Oslo
- Kontakt:
Tok strømmen på magnetventilen. Da ble ladetrykket stabilt på midten av det gule. Gikk jevnt, men dårlig. Kjentes som en bil uten turbo. Ikke morro i det hele tatt...
Målingen har jeg ikke fått gjort enda.
Er dette noe det kan tolkes noe av???
Ser forøvrig at magnetventil til trionic 7 selges for under 400,-. Kan man bytte plugg, og bruke denne? Ser ganske lik ut. Gjetter på at det ikke er så stor forskjell på dem...
Målingen har jeg ikke fått gjort enda.
Er dette noe det kan tolkes noe av???
Ser forøvrig at magnetventil til trionic 7 selges for under 400,-. Kan man bytte plugg, og bruke denne? Ser ganske lik ut. Gjetter på at det ikke er så stor forskjell på dem...
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Nei, det einaste du har fått konstatert er at bilen går på grunnladetrykk.Lars-Erik-N049 skrev:Tok strømmen på magnetventilen. Da ble ladetrykket stabilt på midten av det gule. Gikk jevnt, men dårlig. Kjentes som en bil uten turbo. Ikke morro i det hele tatt...
Målingen har jeg ikke fått gjort enda.
Er dette noe det kan tolkes noe av???
Ser forøvrig at magnetventil til trionic 7 selges for under 400,-. Kan man bytte plugg, og bruke denne? Ser ganske lik ut. Gjetter på at det ikke er så stor forskjell på dem...
Men eg trur du skal få gjordt målingane før du gjer noko meir, for å seie det slik.
Bilen din har vel Tronic 5? MV til T5 og T7 går viss ikkje om kvarandre. MV-en til T7 har visst ein annan funksjon, eller kva? Korriger meg gjerne om det er nokon som har peiling på dette.
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Har lest en tråd inne på det svenske forumet angående de ventilene. Trionic 5 og 7 kan ikke byttes om. De går på forskjellige frekvenser og har totalt forskjellig oppbygning innvendig. Det er også forskjellig motstand på de forkjellige kontaktene.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Lars-Erik-N049
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 54
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 049
- Navn: Lars-Erik Rein
- Bil: 1995 NG900S Turbo
- Sted: Grefsen, Oslo
- Kontakt:
Nå er alt så meget bedre.
Prøvde og låne magnetventilen til Kaspar. Ingen løsning. Deretter byttet jeg plugger. Ingen løsning.
Tok deretter strømmen og lot bilen være strømløs imens jeg satt inn noen høytalere i dørene. (ca 1 time)
Når jeg da skulle "adaptere" trionicen var den like ille. Ladetrykksnåla danset mellom midten av det orange, og midten av det røde. Ble naturligvis irritert og tømte ut 4. gir på en lite trafikkert strekning.
I det jeg passerte ca 4500-5000 rpm ble plutselig ladetrykket stabilt i grenseland mellom rød og orange. Fortsatte til rett under 6000 rpm. Etter dette har alt vært normalt og tilbake til det gode gamle.
Synes nå det var ganske snålt at man skal nærme seg 180 km/h før ting får justert seg inn, men det gjør ikke noe nå som alt er bra.
Vet noen hva det kan ha vært? Noen som har opplevd liknende?
Prøvde og låne magnetventilen til Kaspar. Ingen løsning. Deretter byttet jeg plugger. Ingen løsning.
Tok deretter strømmen og lot bilen være strømløs imens jeg satt inn noen høytalere i dørene. (ca 1 time)
Når jeg da skulle "adaptere" trionicen var den like ille. Ladetrykksnåla danset mellom midten av det orange, og midten av det røde. Ble naturligvis irritert og tømte ut 4. gir på en lite trafikkert strekning.
I det jeg passerte ca 4500-5000 rpm ble plutselig ladetrykket stabilt i grenseland mellom rød og orange. Fortsatte til rett under 6000 rpm. Etter dette har alt vært normalt og tilbake til det gode gamle.
Synes nå det var ganske snålt at man skal nærme seg 180 km/h før ting får justert seg inn, men det gjør ikke noe nå som alt er bra.
Vet noen hva det kan ha vært? Noen som har opplevd liknende?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det er nok eit hint om at du ikkje har køyrt hardt nok....Lars-Erik-N049 skrev:Nå er alt så meget bedre.
Prøvde og låne magnetventilen til Kaspar. Ingen løsning. Deretter byttet jeg plugger. Ingen løsning.
Tok deretter strømmen og lot bilen være strømløs imens jeg satt inn noen høytalere i dørene. (ca 1 time)
Når jeg da skulle "adaptere" trionicen var den like ille. Ladetrykksnåla danset mellom midten av det orange, og midten av det røde. Ble naturligvis irritert og tømte ut 4. gir på en lite trafikkert strekning.
I det jeg passerte ca 4500-5000 rpm ble plutselig ladetrykket stabilt i grenseland mellom rød og orange. Fortsatte til rett under 6000 rpm. Etter dette har alt vært normalt og tilbake til det gode gamle.
Synes nå det var ganske snålt at man skal nærme seg 180 km/h før ting får justert seg inn, men det gjør ikke noe nå som alt er bra.
Vet noen hva det kan ha vært? Noen som har opplevd liknende?

- Lars-Erik-N049
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 54
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 049
- Navn: Lars-Erik Rein
- Bil: 1995 NG900S Turbo
- Sted: Grefsen, Oslo
- Kontakt:
Hjelle, N6 skrev:Det er nok eit hint om at du ikkje har køyrt hardt nok....Lars-Erik-N049 skrev:Nå er alt så meget bedre.
Prøvde og låne magnetventilen til Kaspar. Ingen løsning. Deretter byttet jeg plugger. Ingen løsning.
Tok deretter strømmen og lot bilen være strømløs imens jeg satt inn noen høytalere i dørene. (ca 1 time)
Når jeg da skulle "adaptere" trionicen var den like ille. Ladetrykksnåla danset mellom midten av det orange, og midten av det røde. Ble naturligvis irritert og tømte ut 4. gir på en lite trafikkert strekning.
I det jeg passerte ca 4500-5000 rpm ble plutselig ladetrykket stabilt i grenseland mellom rød og orange. Fortsatte til rett under 6000 rpm. Etter dette har alt vært normalt og tilbake til det gode gamle.
Synes nå det var ganske snålt at man skal nærme seg 180 km/h før ting får justert seg inn, men det gjør ikke noe nå som alt er bra.
Vet noen hva det kan ha vært? Noen som har opplevd liknende?
Tanken har slått meg. Skal prøve å gjøre noe med det. Har blitt mye rolig langkjøring før problemene begynte.

- Lars-Erik-N049
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 54
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 049
- Navn: Lars-Erik Rein
- Bil: 1995 NG900S Turbo
- Sted: Grefsen, Oslo
- Kontakt:
Tanken har slått meg, men nå fungerer alt som det skal og jeg lar det være med det.john n04 skrev:Hva med å sjekket ut DI kasetten? hadde omtrent samme symptom på min bil, og det viste seg å være den, etter at ALT annet var prøvd.
Fik låne en Blå utlånskasett av min saab mekaniker, bilen gikk som et skudd!
Prøvde nettopp noen drag på vei hjem fra foreldrene mine, og ladetrykket er som det skal være på alle gir.
