4-D?rs 900 Turbo - Sjelden ?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Krawler
Innlegg: 20
Registrert: 01 sep 2005, 20:49
Sted: Oslo

Legg inn av Krawler » 02 sep 2005, 21:01

Åkei, bilen er en 1983 900 Turbo 8V 5-Dørs Kombicoupe. Gått cirka 200000 km, litt sjabbete, en del utstyr og litt mer rust: Hva vil dere tro denne er verdt ? Hvordan turbo har denne, Garret T3 ? Hva er "APC" ? Triks ?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 sep 2005, 14:13

Krawler skrev:Åkei, bilen er en 1983 900 Turbo 8V 5-Dørs Kombicoupe. Gått cirka 200000 km, litt sjabbete, en del utstyr og litt mer rust: Hva vil dere tro denne er verdt ? Hvordan turbo har denne, Garret T3 ? Hva er "APC" ? Triks ?
APC er ei boks under baksetet som regulerar ladetrykket til turboen. Ved å "rote litt" i denne vil effekta auke. Boksa er vel grå på tidlige modellar, og er merka med APC. Finns tydelig om du lettar på sitteputa til baksetet.
Turboen som står i denne er ein Garret TB0321 om bilen har APC, har den ikkje APC er står det ein Garret TB0312 i bilen.
Bilen har 145hk om den ikkje har intercooler, om den har intercooler har bilen 155hk. Intercooleren befinn seg bak venstre framlykt, altså på motsatt side av batteriet.

Det er vel gjerne slik at bruksverdien er longt høgre enn salgsverdien på bilen, men om eg skal seie ein pris er det alt ifrå 1,5k til 10-15k , avhengig av standen.

Krawler
Innlegg: 20
Registrert: 01 sep 2005, 20:49
Sted: Oslo

Legg inn av Krawler » 05 sep 2005, 18:16

Hvor store er disse turboene i forhold til f.eks. Volvogreier, B20 etc ? Hva innebærer rotinga med APCen ? Den har ikke IC, trodde ikke det kom før i 1987 ?

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 05 sep 2005, 18:22

Krawler skrev:Hvor store er disse turboene i forhold til f.eks. Volvogreier, B20 etc ? Hva innebærer rotinga med APCen ? Den har ikke IC, trodde ikke det kom før i 1987 ?
hei.

turboen på bilen din er nok ikke noe større en en på en B-20 B230 ol...
turboen er heller i minste laget til bilen din syntes nå jeg da...

APC justering innebærer at du stiller opp ladetrykket..... (elektronisk på APC boksen under baksetet...)

bare IKKE still opp ladetrykket ditt til over MAX 1Bar uten å "chimse" brensle-fordelingsboxen til inspruten!!!!!!!!!
Gjør du dette vil motoren gå magert og resulterer fort i brente ventiler og stempler....

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 sep 2005, 19:10

Krawler skrev:Hvor store er disse turboene i forhold til f.eks. Volvogreier, B20 etc ? Hva innebærer rotinga med APCen ? Den har ikke IC, trodde ikke det kom før i 1987 ?
Korleis turboen er i forhold til landbruksmaskiner skal eg ikkje uttale meg om... ;)
Skal du auke ladetrykket må du inn i APC-boksa å enten justere på dei som sit orginalt, eller sette inn nye motstandar. Kort fortalt aukar en makstrykket med F-poten, kor fort en skal nå maks ladetrykk med P-poten og til slutt bankefølsomheita med K-poten. K-poten må ALDRI rørast!!!
Men å drive med dette inneber ei viss innsikt, og er ikkje noko du skal rote med om du har lite kunnskap om bil. Ihvertfall er det på eige ansvar du rotar inni der... ;)
T8 fikk IC som standard på M86, men det er ein del som har ettermonter IC på tidligare modellar, derfor skreiv eg det. T16 har hatt IC som standard sidan M84.

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 05 sep 2005, 19:45

Hjelle, N6 skrev:
Krawler skrev:Hvor store er disse turboene i forhold til f.eks. Volvogreier, B20 etc ? Hva innebærer rotinga med APCen ? Den har ikke IC, trodde ikke det kom før i 1987 ?
Korleis turboen er i forhold til landbruksmaskiner skal eg ikkje uttale meg om... ;)
Skal du auke ladetrykket må du inn i APC-boksa å enten justere på dei som sit orginalt, eller sette inn nye motstandar. Kort fortalt aukar en makstrykket med F-poten, kor fort en skal nå maks ladetrykk med P-poten og til slutt bankefølsomheita med K-poten. K-poten må ALDRI rørast!!!
Men å drive med dette inneber ei viss innsikt, og er ikkje noko du skal rote med om du har lite kunnskap om bil. Ihvertfall er det på eige ansvar du rotar inni der... ;)
T8 fikk IC som standard på M86, men det er ein del som har ettermonter IC på tidligare modellar, derfor skreiv eg det. T16 har hatt IC som standard sidan M84.
men den enkleste metoden å modde APC-boxen er å kople på en motstand/pot-meter i serie med tryktransmitteren som sitter under dasjen....

men uansett så er det en fordel å montere IC FØR en rører ladetrykket....

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 06 sep 2005, 00:39

Angry_Saab skrev:
Freshmaker N237 skrev:
Angry_Saab skrev:2dørs og900er ble vel produsert etter 89? Høres underlig ut at en ikke kunne få den med 16ventiler :? Er vel bare ekstremt sjeldene...
Nope..
Nope til at de ikke kom med 16ventiler eller nope til at de ble produsert efter 89? :? :wink:
Gatebilen er en 87 T8

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 06 sep 2005, 06:39

Angry_Saab skrev:
Freshmaker N237 skrev:
Angry_Saab skrev:2dørs og900er ble vel produsert etter 89? Høres underlig ut at en ikke kunne få den med 16ventiler :? Er vel bare ekstremt sjeldene...
Nope..
Nope til at de ikke kom med 16ventiler eller nope til at de ble produsert efter 89? :? :wink:
Begge deler, men Rune sier at den kom med 16ventiler, så da er det vel sånn..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 sep 2005, 18:15

2SN 900 tikk tom. M90, altså var siste årsmodell 1990.
2SN gikk å få som T16 ihvertfall ifrå M88-M90.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 06 sep 2005, 18:57

Jeg gir meg.. Lærer alltid noe nytt, bla. å ta forumprat med en klype salt (alt jeg har sagt her er info jeg har fått fra svenskeforumet..)
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 sep 2005, 19:05

Freshmaker N237 skrev:Jeg gir meg.. Lærer alltid noe nytt, bla. å ta forumprat med en klype salt (alt jeg har sagt her er info jeg har fått fra svenskeforumet..)
Vel, å ta forumprat med ei god klype salt er nok ein god regel Freshmaker... :)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 06 sep 2005, 19:06

Hjelle, N6 skrev:
Freshmaker N237 skrev:Jeg gir meg.. Lærer alltid noe nytt, bla. å ta forumprat med en klype salt (alt jeg har sagt her er info jeg har fått fra svenskeforumet..)
Vel, å ta forumprat med ei god klype salt er nok ein god regel Freshmaker... :)
Tenkte på denne tråden på stcs, der var det faktisk 5 eller 6 sider der de aller fleste var enig.. :? Jaja, 2-dørs 900 t16 er perfekt bil for meg..
Styrer med DAB og AUX

Krawler
Innlegg: 20
Registrert: 01 sep 2005, 20:49
Sted: Oslo

Legg inn av Krawler » 08 sep 2005, 15:51

Takk for alle innveninger ! Hva med den generelle kvaliteten ? Hva går i stykker først/nå ?

Svar