4-D?rs 900 Turbo - Sjelden ?
Moderator: Moderatorer
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
APC er ei boks under baksetet som regulerar ladetrykket til turboen. Ved å "rote litt" i denne vil effekta auke. Boksa er vel grå på tidlige modellar, og er merka med APC. Finns tydelig om du lettar på sitteputa til baksetet.Krawler skrev:Åkei, bilen er en 1983 900 Turbo 8V 5-Dørs Kombicoupe. Gått cirka 200000 km, litt sjabbete, en del utstyr og litt mer rust: Hva vil dere tro denne er verdt ? Hvordan turbo har denne, Garret T3 ? Hva er "APC" ? Triks ?
Turboen som står i denne er ein Garret TB0321 om bilen har APC, har den ikkje APC er står det ein Garret TB0312 i bilen.
Bilen har 145hk om den ikkje har intercooler, om den har intercooler har bilen 155hk. Intercooleren befinn seg bak venstre framlykt, altså på motsatt side av batteriet.
Det er vel gjerne slik at bruksverdien er longt høgre enn salgsverdien på bilen, men om eg skal seie ein pris er det alt ifrå 1,5k til 10-15k , avhengig av standen.
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
hei.Krawler skrev:Hvor store er disse turboene i forhold til f.eks. Volvogreier, B20 etc ? Hva innebærer rotinga med APCen ? Den har ikke IC, trodde ikke det kom før i 1987 ?
turboen på bilen din er nok ikke noe større en en på en B-20 B230 ol...
turboen er heller i minste laget til bilen din syntes nå jeg da...
APC justering innebærer at du stiller opp ladetrykket..... (elektronisk på APC boksen under baksetet...)
bare IKKE still opp ladetrykket ditt til over MAX 1Bar uten å "chimse" brensle-fordelingsboxen til inspruten!!!!!!!!!
Gjør du dette vil motoren gå magert og resulterer fort i brente ventiler og stempler....
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Korleis turboen er i forhold til landbruksmaskiner skal eg ikkje uttale meg om...Krawler skrev:Hvor store er disse turboene i forhold til f.eks. Volvogreier, B20 etc ? Hva innebærer rotinga med APCen ? Den har ikke IC, trodde ikke det kom før i 1987 ?

Skal du auke ladetrykket må du inn i APC-boksa å enten justere på dei som sit orginalt, eller sette inn nye motstandar. Kort fortalt aukar en makstrykket med F-poten, kor fort en skal nå maks ladetrykk med P-poten og til slutt bankefølsomheita med K-poten. K-poten må ALDRI rørast!!!
Men å drive med dette inneber ei viss innsikt, og er ikkje noko du skal rote med om du har lite kunnskap om bil. Ihvertfall er det på eige ansvar du rotar inni der...

T8 fikk IC som standard på M86, men det er ein del som har ettermonter IC på tidligare modellar, derfor skreiv eg det. T16 har hatt IC som standard sidan M84.
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
men den enkleste metoden å modde APC-boxen er å kople på en motstand/pot-meter i serie med tryktransmitteren som sitter under dasjen....Hjelle, N6 skrev:Korleis turboen er i forhold til landbruksmaskiner skal eg ikkje uttale meg om...Krawler skrev:Hvor store er disse turboene i forhold til f.eks. Volvogreier, B20 etc ? Hva innebærer rotinga med APCen ? Den har ikke IC, trodde ikke det kom før i 1987 ?
Skal du auke ladetrykket må du inn i APC-boksa å enten justere på dei som sit orginalt, eller sette inn nye motstandar. Kort fortalt aukar en makstrykket med F-poten, kor fort en skal nå maks ladetrykk med P-poten og til slutt bankefølsomheita med K-poten. K-poten må ALDRI rørast!!!
Men å drive med dette inneber ei viss innsikt, og er ikkje noko du skal rote med om du har lite kunnskap om bil. Ihvertfall er det på eige ansvar du rotar inni der...
T8 fikk IC som standard på M86, men det er ein del som har ettermonter IC på tidligare modellar, derfor skreiv eg det. T16 har hatt IC som standard sidan M84.
men uansett så er det en fordel å montere IC FØR en rører ladetrykket....
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Sted: Langhus
Gatebilen er en 87 T8Angry_Saab skrev:Nope til at de ikke kom med 16ventiler eller nope til at de ble produsert efter 89?Freshmaker N237 skrev:Nope..Angry_Saab skrev:2dørs og900er ble vel produsert etter 89? Høres underlig ut at en ikke kunne få den med 16ventilerEr vel bare ekstremt sjeldene...
![]()
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Begge deler, men Rune sier at den kom med 16ventiler, så da er det vel sånn..Angry_Saab skrev:Nope til at de ikke kom med 16ventiler eller nope til at de ble produsert efter 89?Freshmaker N237 skrev:Nope..Angry_Saab skrev:2dørs og900er ble vel produsert etter 89? Høres underlig ut at en ikke kunne få den med 16ventilerEr vel bare ekstremt sjeldene...
![]()
Styrer med DAB og AUX
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
Tenkte på denne tråden på stcs, der var det faktisk 5 eller 6 sider der de aller fleste var enig..Hjelle, N6 skrev:Vel, å ta forumprat med ei god klype salt er nok ein god regel Freshmaker...Freshmaker N237 skrev:Jeg gir meg.. Lærer alltid noe nytt, bla. å ta forumprat med en klype salt (alt jeg har sagt her er info jeg har fått fra svenskeforumet..)

Styrer med DAB og AUX