Scania --> King of the Road (igjen)
Moderator: Moderatorer
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Scania --> King of the Road (igjen)
Jeg sitter å leser litt i Transportmagasinet nå, og nå kommer Scania med 620 hk, 3000NM, 16-liters V8 motor, med euro 4 standard.. Dette er jo litt rått for oss som følger med på større biler også.. Står bla. dette: Både Mercedes, Man og Sisuleverer moterer med flere hester, men kommer ikke opp mot dette dreiemomentet, og i tillegg blir disse karakterisert som en eller annen form for spesialkjøretøy..
Styrer med DAB og AUX
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Må få korrigere/supplere litt der Freshmaker.
Mercedes hadde ein modell med 612hk (Black Edition, veddig få bilar produsert), Sisu har ein modell med Cat C18-motor (Euro 3) på 630hk (men lavare moment). For å nemne V**** har FH16 610hk som maks, og eit maks moment på 2800Nm er det vel.
MAN leverar ein V10-motor på 660hk ifrå 18 liters slagvolum (Momentet er "lave" 2700Nm), men den motoren får en berre i tungdragarar, bilen si totalvekt er 41 tonn. Er ingen som brukar ein slik bil i "normal" trafikk...
So Scania er kongen på haugen når det gjeld bilar som dei fleste firma vil og kan kjøpe til daglig bruk...
Og sjølv kor monge hestar dei andre vil varte opp med _er_ Scania King of the road. Ingenting som kjem opp imot det å ratte ein Scania.
Og for å feie all tvil til sides, Scania har ihvertfall den sterkaste Euro 4-motoren... 
Mercedes hadde ein modell med 612hk (Black Edition, veddig få bilar produsert), Sisu har ein modell med Cat C18-motor (Euro 3) på 630hk (men lavare moment). For å nemne V**** har FH16 610hk som maks, og eit maks moment på 2800Nm er det vel.
MAN leverar ein V10-motor på 660hk ifrå 18 liters slagvolum (Momentet er "lave" 2700Nm), men den motoren får en berre i tungdragarar, bilen si totalvekt er 41 tonn. Er ingen som brukar ein slik bil i "normal" trafikk...
So Scania er kongen på haugen når det gjeld bilar som dei fleste firma vil og kan kjøpe til daglig bruk...

- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Har desverre ikkje lest artikkelen, bladsjappa hadde ikkje fått inn bladet i går ihvertfall.Freshmaker N237 skrev:Er vel mest dreiemomentet det fokuseres på i denne artikkelen, regner kansje med du har lest den? Hestene var vel ikke det de var kongen, men hele den bilen..
Men det er korrekt som du seier, dreiemomentet har mykje å seie, men hestane må vere tistades for å få vridet også. Men hadde ikkje sagt neitakk til ein R620 Topline nei...

- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
Vi fikk det i posten på jobben i dag..Hjelle, N6 skrev:Har desverre ikkje lest artikkelen, bladsjappa hadde ikkje fått inn bladet i går ihvertfall.Freshmaker N237 skrev:Er vel mest dreiemomentet det fokuseres på i denne artikkelen, regner kansje med du har lest den? Hestene var vel ikke det de var kongen, men hele den bilen..
Men det er korrekt som du seier, dreiemomentet har mykje å seie, men hestane må vere tistades for å få vridet også. Men hadde ikkje sagt neitakk til ein R620 Topline nei...
Styrer med DAB og AUX
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Var ein ting eg ikkje fikk med i det fysste innlegget mitt ser det ut til.
Scania har levert V8-motorar på 7-800hk til ulik bruk, fks. beltevogner og i spesialbilar bygde av Scania sjølve. Ellers har en Nogva Motorfabrikk som mariniserar Scania sine motorar. Her forleden såg eg ein hurtiggåande båt med to stk. V8-motorar på 700hk, so potensiale finns i motoren...
Scania har levert V8-motorar på 7-800hk til ulik bruk, fks. beltevogner og i spesialbilar bygde av Scania sjølve. Ellers har en Nogva Motorfabrikk som mariniserar Scania sine motorar. Her forleden såg eg ein hurtiggåande båt med to stk. V8-motorar på 700hk, so potensiale finns i motoren...

- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
Ja, men det er spesial i forhold til vanlige lastebiler..Hjelle, N6 skrev:Var ein ting eg ikkje fikk med i det fysste innlegget mitt ser det ut til.
Styrer med DAB og AUX
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Sted: Langhus
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Kunde inte sagt det bättre själv...Petter-900-T skrev:Hester er kun en bieffekt av dreiemoment!
det er dreiemoment som flytter masse!
Petter
Se min signatur!
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
"Arguing on the internet is like competing in the special..." til tross...Petter-900-T skrev:Hester er kun en bieffekt av dreiemoment!
det er dreiemoment som flytter masse!
Petter

Måtte bare teste ut denne teorien litt. Det virker å være svært forskjellig hvor mye dette dreiemomentet "kaster av seg"; det kan tidvis se ut som om dreiemomentet er et "biprodukt" av effekten.

Standard norsk vannkraftmølle fra 1800-tallet: 1 hk / 200Nm = 0,005 hk/ Nm
Scania 16l, 620 hk / 3000 Nm = 0,201 hk / Nm
MB 240 GD 72 hk / 170 Nm = 0,424 hk / Nm
VW TDI 1,9l 130 hk / 320 Nm = 0,406 hk / Nm
Saab turbo 2,3l 250 hk/ 350 Nm = 0,714 hk / Nm
Opel V6 3,0l 201 hk / 240 Nm = 0,838 hk / Nm
Ferrari V12 5,3l 540 hk / 588 Nm = 0,918 hk / Nm
BMW M3 3,2l 343 hk / 365 Nm = 0,940 hk / Nm
Hvor vil jeg med dette?
1 Effekt er ikke et produkt av dreiemoment - heller ikke tvert i mot!? Dette er forskjellige egenskaper, som til en hvis grad henger sammen. Man kan i dag faktisk i stor grad velge det man ønsker når man lager en motor. Jmf Scanias 16 liter med Ferraris F1-motor 1996. Disse har same effekt, men antakelig svært forskjellig dreiemoment...
2 Jo lavere forhold mellom hk/Nm (altså jo nærmere 1:1 det er) jo "mere" appellerer motoren/bilen til sporty kjøring - og til meg! Jeg har selv kjørt M3 og Passat TDI - og BMWen er faktisk kjappere! Uansett hva alle slags "Autofil-mellomakselerasjontester" på altfor tunge gir sier...
3 "Nothing beats displacement!" - Vel, tja. Jeg har selv eid to stk 2,0l Saab turbo. En på ca 1200 kg og 189 hk og en på ca 1700 kg, 215 hk og automat. Til tross for lite slagvolum har disse bilene takket være sotvifta vært svært så kapable. - "So, turbo kind of beats displacement - doesn't it?"
4 Masse dreiemoment er sikkert kult - i traktorer og lastebiler. Referansen i dag er fortsatt effekt. Eller har dere noen gang sett en landkjøretøy, båtmotor, motorsag eller annen innretning som har typenavn ut i fra dreiemoment? "Suzukis nye 70 Newtons 4-taktspåhenger - i salg hos en forhandler nær deg!" Tror ikke det. Tilfeldig - tror ikke det.
MEN, som Anders' signatur beskriver: dreiememoment beskriver seigdragingsevne. Og det kan være greitt å ha når du skal opp på Korgfjellet med 50 tonn. Dog, siden dreiemoment er et begrep som ikke inneholder tid så sier det ingen ting om evnen til å utføre et arbeid i løpet av en gitt tid. - Noe effekt gjør. Akselerasjon innbefatter tid - så...
5 Ingen ting slår 2-takt. Kraft i hvert slag!
Heia Saab!
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
For å rydde opp i evt. missforståelsar her:Hjelle, N6 skrev:Men det er korrekt som du seier, dreiemomentet har mykje å seie, men hestane må vere tistades for å få vridet også.
Effekt er som kjent eit mål på arbeid som vert utført på ei viss tid.
Dreiemomentet er som kjent kraft*arm, altså kor tungt arbeid som kan utførast.
Effekta er altså avhenig av kor tungt motoren kan arbeide, og kor kjappt arbeidet kan utførast (turtal).
Ved lav belastning og lav frekvens på arbeidet vil effekta naturligvis verte lav. Om belastninga fortsatt er like lav, men frekvensken på arbeidet aukar, vil en få ut høgre effekt. Om belastninga aukar, og frekvensen fortsatt er høg vil naturligvis effekta stige, mao; til høgre belastning og høgre frekves, til større effekt.
En kan samanligne ein travhest og ein arbeidshest. Gi dei to lik last, og en vil sjå at i lettare terreng vil travhesten rykke ifrå sidan turtalet er høgt. Men når travhesten møter motbakke vil arbeidshesten ta innpå, sidan den har evna til å tåle tunge belastningar betre enn travhesten.
So det eg har som sitert tekst her var egentlig litt kjeitete sagt, det eg egenlig meinte med det utsagnet er at når en har mykje hestar vil en somregel også ha eit høgt dreiemoment, ihvertfall i lastebil-verden. Men det er som kjent opp til den som lagar motoren å bestemme kva karaktrestikk motoren skal få.
Kva som kom fysst av høna eller egget skal eg ikkje begi meg utpå å svare på, men eg konstaterar ihvertfall at om en skal trille vekk trillebårlass på fks. 100kg (belastning), og en klarer 10 vender i timen (turtal) vil effekta av arbeidet (1 tonn flytta masse i timen) verte høgre enn om en berre klarer 5 vender i timen (500kg flytta masse i timen).
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
som jänkarna säger: nothing beat cubic inches.
Har själv en "djungeltrumma" Saab 95 2-T från 62 som jag 1977 byggde om till 2.0 V4 ( extra borrning och excenterslipad vevaxel kombinerad med hembyggt injektion )
Körde på den tiden jämt med 99 Turbo som kom samma år. På sommaren var ettan alldeles omöjlig, på vintern gällde det att starta i 3-an.
Bottendraget helt fantastiskt, toppade ca 200 ( men då var varvtalet högt !!! )
Roligaste ( morsomste ) bilen jag haft någonsin, parkerade det mesta som kom i dens väg.
Så vrid - det är kul. ( Kör nu mest 2.3 T, varav två Nordic-trimmade )
Det ger ocså vrid .......
Har själv en "djungeltrumma" Saab 95 2-T från 62 som jag 1977 byggde om till 2.0 V4 ( extra borrning och excenterslipad vevaxel kombinerad med hembyggt injektion )
Körde på den tiden jämt med 99 Turbo som kom samma år. På sommaren var ettan alldeles omöjlig, på vintern gällde det att starta i 3-an.
Bottendraget helt fantastiskt, toppade ca 200 ( men då var varvtalet högt !!! )
Roligaste ( morsomste ) bilen jag haft någonsin, parkerade det mesta som kom i dens väg.
Så vrid - det är kul. ( Kör nu mest 2.3 T, varav två Nordic-trimmade )
Det ger ocså vrid .......