900 aero
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 9
- Registrert: 17 okt 2005, 16:15
- Sted: Bergen, Åsane
900 aero
skal straks gå til inn kjøp av en Saab 900 Aero, og da e det endel ting jeg lurer på!
1. tenkte eg skulle justere opp trykket fra 0,5 til 0,7....men hvor ligger wastegate'en? og hvordan går jeg fram for å forøkt trykket??
2. skal også montere dump-ventil på den, men e usikker på kor vaakum-slangen fra dumpne går!? vet at eg skla koble meg inn på en vaakum-slange etter spjeldet med et T-stykke...men hvilken!?!?!
håper noen kan hjelpe
1. tenkte eg skulle justere opp trykket fra 0,5 til 0,7....men hvor ligger wastegate'en? og hvordan går jeg fram for å forøkt trykket??
2. skal også montere dump-ventil på den, men e usikker på kor vaakum-slangen fra dumpne går!? vet at eg skla koble meg inn på en vaakum-slange etter spjeldet med et T-stykke...men hvilken!?!?!
håper noen kan hjelpe
-
- Innlegg: 9
- Registrert: 17 okt 2005, 16:15
- Sted: Bergen, Åsane
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
-
- Innlegg: 9
- Registrert: 17 okt 2005, 16:15
- Sted: Bergen, Åsane
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Navn: Per Arne Ralle
- Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
- Sted: Bø
hei.Aero_krister skrev:Petter-900-T skrev:Årsmodell?
Petter
det e en 1985mod
da er org ladetrykk ikke 0,5bar men 0,7bar.
(sålenge bilen ikke går på grunnladetrykk...)
ladetrykket blir styrt av en "hjerne" som ligger under baksetet...
det er på denne "hjernen" du må stille opp ladetrykket for å få over 0,7bar....
du skal IKKE ha åpen dump på bilen din hvis det er en 16V- motor med elktronisk innsprut, men er det en 8V med mekanisk sprut så kan du ha åpen dump....
for å finne mer ut om hvordan du skal stille ladetrykk så kan du søke etter APC her på forumet eller gå inn på feks. http://www.900aero.com
men uansett: Grattis med kjøp av Saab og lykke til
Per Arne Ralle
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
-
- Innlegg: 9
- Registrert: 17 okt 2005, 16:15
- Sted: Bergen, Åsane
Surbotaab N369 skrev:hei.Aero_krister skrev:Petter-900-T skrev:Årsmodell?
Petter
det e en 1985mod
da er org ladetrykk ikke 0,5bar men 0,7bar.
(sålenge bilen ikke går på grunnladetrykk...)
ladetrykket blir styrt av en "hjerne" som ligger under baksetet...
det er på denne "hjernen" du må stille opp ladetrykket for å få over 0,7bar....
du skal IKKE ha åpen dump på bilen din hvis det er en 16V- motor med elktronisk innsprut, men er det en 8V med mekanisk sprut så kan du ha åpen dump....
for å finne mer ut om hvordan du skal stille ladetrykk så kan du søke etter APC her på forumet eller gå inn på feks. http://www.900aero.com
men uansett: Grattis med kjøp av Saab og lykke til
hva er grunnen til at jeg ikke kan ha åpen dump på 16V??
er jo en ærlig sak at jeg vil ha lyden fra dumpen men ettersom eg e helt fersk her og snart med saab så vet ikke eg mye
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Jeg kan trygt si at åpent filter gjør at du hører orginaldumpen veeeeldig godt likevel!!Aero_krister skrev:Surbotaab N369 skrev:hei.Aero_krister skrev:
det e en 1985mod
da er org ladetrykk ikke 0,5bar men 0,7bar.
(sålenge bilen ikke går på grunnladetrykk...)
ladetrykket blir styrt av en "hjerne" som ligger under baksetet...
det er på denne "hjernen" du må stille opp ladetrykket for å få over 0,7bar....
du skal IKKE ha åpen dump på bilen din hvis det er en 16V- motor med elktronisk innsprut, men er det en 8V med mekanisk sprut så kan du ha åpen dump....
for å finne mer ut om hvordan du skal stille ladetrykk så kan du søke etter APC her på forumet eller gå inn på feks. http://www.900aero.com
men uansett: Grattis med kjøp av Saab og lykke til
hva er grunnen til at jeg ikke kan ha åpen dump på 16V??
er jo en ærlig sak at jeg vil ha lyden fra dumpen men ettersom eg e helt fersk her og snart med saab så vet ikke eg mye
-
- Innlegg: 9
- Registrert: 17 okt 2005, 16:15
- Sted: Bergen, Åsane
Griffin N430 skrev:Jeg kan trygt si at åpent filter gjør at du hører orginaldumpen veeeeldig godt likevel!!Aero_krister skrev:Surbotaab N369 skrev: hei.
da er org ladetrykk ikke 0,5bar men 0,7bar.
(sålenge bilen ikke går på grunnladetrykk...)
ladetrykket blir styrt av en "hjerne" som ligger under baksetet...
det er på denne "hjernen" du må stille opp ladetrykket for å få over 0,7bar....
du skal IKKE ha åpen dump på bilen din hvis det er en 16V- motor med elktronisk innsprut, men er det en 8V med mekanisk sprut så kan du ha åpen dump....
for å finne mer ut om hvordan du skal stille ladetrykk så kan du søke etter APC her på forumet eller gå inn på feks. http://www.900aero.com
men uansett: Grattis med kjøp av Saab og lykke til
hva er grunnen til at jeg ikke kan ha åpen dump på 16V??
er jo en ærlig sak at jeg vil ha lyden fra dumpen men ettersom eg e helt fersk her og snart med saab så vet ikke eg mye
noen filter du anbefaler??
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Har jo vanlig konet powerfilter på http://www.speedpartsnorway.no da!!
Jeg har et slik ett selv, og jeg er veldig fornøyd med det. God lyd hvertfall! Kan settes rett på luftmengdemåleren, eller borre hull inn til innerskjermen og sette det der, som også noen anbefaler...!
Jeg har et slik ett selv, og jeg er veldig fornøyd med det. God lyd hvertfall! Kan settes rett på luftmengdemåleren, eller borre hull inn til innerskjermen og sette det der, som også noen anbefaler...!
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
Har nettopp montert åpent konisk filter frå Speedparts, men har ikkje fått so veldig forandra lydbilde. Hører heller ikkje noko spesiell "dumping" frå avlastningsventilen min.. Filter montert direkte på LMM.Griffin N430 skrev:Jeg kan trygt si at åpent filter gjør at du hører orginaldumpen veeeeldig godt likevel!!
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Hmmm, rart! Jeg fikk hvertfall brått forandret til mer god lyd!! Kanskje det er noe galt med dumpen din da?TurboKK N473 skrev:Har nettopp montert åpent konisk filter frå Speedparts, men har ikkje fått so veldig forandra lydbilde. Hører heller ikkje noko spesiell "dumping" frå avlastningsventilen min.. Filter montert direkte på LMM.Griffin N430 skrev:Jeg kan trygt si at åpent filter gjør at du hører orginaldumpen veeeeldig godt likevel!!
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Navn: Per Arne Ralle
- Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
- Sted: Bø
er litt fra og til dette med lyd fra åpent filter... hadde PSHHHHH!!!! lyd i den gamle 9K`n min med åpent filter helt til jg flytta luftfilteret til innerskjermen... da ble det såpass langt rør fra "dumpen" til filteret at du ikke hørte så møe....Griffin N430 skrev:Hmmm, rart! Jeg fikk hvertfall brått forandret til mer god lyd!! Kanskje det er noe galt med dumpen din da?TurboKK N473 skrev:Har nettopp montert åpent konisk filter frå Speedparts, men har ikkje fått so veldig forandra lydbilde. Hører heller ikkje noko spesiell "dumping" frå avlastningsventilen min.. Filter montert direkte på LMM.Griffin N430 skrev:Jeg kan trygt si at åpent filter gjør at du hører orginaldumpen veeeeldig godt likevel!!
men grunnen til at du ikke skal ha åpen dump på bilen din er at den mest sansynlig vil stoppe/kubbe når du slipper gassen.... pga at du slipper ut luft som inspruten har "regnet" med å ha i systemet (denne lufta blir jo "målt" av luftmengdemåleren..... ) så kjører den på med bensin uten å ha luft til å forbrenne denne med...
men det er folk som kjører med åpen dump og får dette til å fungere...
(isåfall at du vil ha det så kan dt vel være en ide å bruken en som du kan justere til å ikke blåse før ved en 0,3-0,4bar.... så fungerer den ihvertfall ved bykjøring...)
Per Arne Ralle
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
Meget mulig. Korleis kontrollerer eg "dumpen" min? Har heller ikkje fått noko endra motorlyd ved pådrag. Har ein kompis som satt åpent konisk filter på sin Honda Civic 1,4 og då blei bilen ei skikkelig bråkebøtte.. Eg hadde no håpt på å få litt meir "gromlyd" ved pådrag..Griffin N430 skrev:Hmmm, rart! Jeg fikk hvertfall brått forandret til mer god lyd!! Kanskje det er noe galt med dumpen din da?TurboKK N473 skrev:Har nettopp montert åpent konisk filter frå Speedparts, men har ikkje fått so veldig forandra lydbilde. Hører heller ikkje noko spesiell "dumping" frå avlastningsventilen min.. Filter montert direkte på LMM.Griffin N430 skrev:Jeg kan trygt si at åpent filter gjør at du hører orginaldumpen veeeeldig godt likevel!!
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)
..... jeg har ihvertfall kjørt med åpen dumpventil på 900 t-16 i mange år, og vet også om andre som har gjort og gjør dette. etter min mening kan ikke lyden fra åpent filter erstatte lyden fra dumpen.
MEN som mange påpeker, dumpen "lurer" luftmengdemåleren og blandingen blir ikke optimal. jeg har imidlertid ikke opplevd driftsproblem som stopping på tomgang o.l ...........
MEN som mange påpeker, dumpen "lurer" luftmengdemåleren og blandingen blir ikke optimal. jeg har imidlertid ikke opplevd driftsproblem som stopping på tomgang o.l ...........
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn