Blir det mere støy inne i kupeen i tillegg også ?
3" downpipe, kun fordeler ?
Moderator: Moderatorer
3" downpipe, kun fordeler ?
Går å sikler på en 3" downpipe på saaben. Er det slik å forstå at det er en stor fordel for turboen å ha en slik ? blir bilen så mye bedre ( hvor mange %) ??at det er vits i å legge en bunke med 1000 lapper på bordet for den ?
Blir det mere støy inne i kupeen i tillegg også ?
Blir det mere støy inne i kupeen i tillegg også ?
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.
+ litt mindre motstand for eksosen..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
effekten blir?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
-
ArntR N315
- 2.0 bar

- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
til min gamle 9k sveiset jeg på et spesialadapter på GT28BB'en, og fikk tidligere respons, enda lavere eksostemp og en turbo som virkelig hadde det bra... Kjørte originaleksos uten kat m/3" framrør ei stund før jeg kjøpte komplett ferrita m/racekat.
Originaladapter for å feste original framrør struper turbo og gir dårligere kjøl, effekt, levetid ..
Hvordan det blir for 9-5?? Mulig det samme.
Kjører selv 9-5 m/2XXhk under panseret, med alt originalt av eksos og ei GT17 snurre... Tenker i samme baner som du når det gjelder eksos...
SKAL oppgradere til våren.. har bynt å spare peng!!
Originaladapter for å feste original framrør struper turbo og gir dårligere kjøl, effekt, levetid ..
Hvordan det blir for 9-5?? Mulig det samme.
Kjører selv 9-5 m/2XXhk under panseret, med alt originalt av eksos og ei GT17 snurre... Tenker i samme baner som du når det gjelder eksos...
SKAL oppgradere til våren.. har bynt å spare peng!!
Sist redigert av ArntR N315 den 18 okt 2005, 15:38, redigert 1 gang totalt.
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
- Runar N403
- 1,5 bar

- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Halvsats fra etter katalysatoren gir mye dårligere virkning enn 3" downpipe. Kan godt strype igjen med overgang til 2,5" eller originalanlegg bak downpipen, men ikke bruk standard katalysator. Bruk enten sportskat., racekat. eller rake rør.
Stort framre rør gir raskere responstid på turboen også i tillegg til økt kjøling og effekt. Antall hester er nesten umulig å si, men generelt skal man tilpasse motorstyringen når en endrer hardware (sportseksos/-filter,etc.). Steg 1 skal ikke brukes sammen sporteksos, du bør oppgradere programvare til steg 2 ved bytte.
Hva gjelder 3" kontra 2,5" så er det små forskjeller hvis du ikke skal ta ut mer enn 300 hk. Det optimale for en Saab-motor ville vært 2,75" anlegg, 2,5 er litt trangt mens 3" er for stort slik at det blir mye unødig turbulens.
Og: JA, DET BRÅKER MER MED EFFEKTANLEGG! Mye mer inne i bilen også.
Stort framre rør gir raskere responstid på turboen også i tillegg til økt kjøling og effekt. Antall hester er nesten umulig å si, men generelt skal man tilpasse motorstyringen når en endrer hardware (sportseksos/-filter,etc.). Steg 1 skal ikke brukes sammen sporteksos, du bør oppgradere programvare til steg 2 ved bytte.
Hva gjelder 3" kontra 2,5" så er det små forskjeller hvis du ikke skal ta ut mer enn 300 hk. Det optimale for en Saab-motor ville vært 2,75" anlegg, 2,5 er litt trangt mens 3" er for stort slik at det blir mye unødig turbulens.
Og: JA, DET BRÅKER MER MED EFFEKTANLEGG! Mye mer inne i bilen også.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Runar N403
- 1,5 bar

- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
- Runar N403
- 1,5 bar

- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Det kan vi likeTrond N47 skrev:Da har du jo oppgradert programvaren, LH og APC er ikke så fininnstilt som de nyere Trionicbilene. Tipper du tar ut godt over 200 hk hvis du har moddet riktig.
vil orginaldysene levere nok suppe ? Har 3 bar btr
- frkristiansen
- 1,5 bar

- Innlegg: 468
- Registrert: 27 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N-116
- Navn: Frode Kristiansen
- Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
- Sted: 9360 bardufoss
- Kontakt:
effekten vil nokk variere, så det er ingen fasit, den må uansett måles. Men som en tommelfinger regel kan man si at etter en turbo er det en fordel å ha fri eksos, eller i det minste tilstrebe å ha så fri eksos som mulig. I racing med turboer, kjører man tilnermet med fri eksos da turboen uansett virker støydempende. Eneste aberet er at man må lede eksosen bort for med den kommer også temperaturer. Så utfra dette designer man et eksos anlegg som ivaretar, støy, ledebort varme og avgasser, og fri eksos... som regel innebærer det at man må inngå noen kompromisser.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
- Viggen-51
- 1,5 bar

- Innlegg: 362
- Registrert: 26 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 51
- Bil: 9-3 Viggen Cab.
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Frågor...
Til dere som har batteribøy/downpipe på og900'ene deres (jeg går utifra at det her er snakk om samme delen...?? ):
Har dere kjøpt den på Speedparts?
Finnes det kun som 3" ? og av fabrikat JT ?
Kan man få de i rustfritt stål?
Skal downpipen monteres direkte på turboen, og passer den da på alle turboer som har vært levert til saab900 fram til 1993? (samme boltavstand på alle?)
Eller har dere laga dem selv? (evt. en svetskunnig polare..
)
Og så noen spørsmål som dukker opp i forbindelse med montering av batteribøy:
Man må vel flytte batteriet i tilfelle montering av downpipe, men hvor setter dere det? I bag.rommet?
I tilfelle det settes i bag.rommet: trenger man da 2 like lange ledninger/kabler fra motorrommet, eller er det nok med 1 lang rød (+) , og en kort svart (-) (den svarte kan vel jordes like ved der batteriet står montert?).
Mye mas dette, men det er sikkert noen i klubben som har peil, og kan hjelpe meg ihvertfall med noe av dette?
Har dere kjøpt den på Speedparts?
Finnes det kun som 3" ? og av fabrikat JT ?
Kan man få de i rustfritt stål?
Skal downpipen monteres direkte på turboen, og passer den da på alle turboer som har vært levert til saab900 fram til 1993? (samme boltavstand på alle?)
Eller har dere laga dem selv? (evt. en svetskunnig polare..
Og så noen spørsmål som dukker opp i forbindelse med montering av batteribøy:
Man må vel flytte batteriet i tilfelle montering av downpipe, men hvor setter dere det? I bag.rommet?
I tilfelle det settes i bag.rommet: trenger man da 2 like lange ledninger/kabler fra motorrommet, eller er det nok med 1 lang rød (+) , og en kort svart (-) (den svarte kan vel jordes like ved der batteriet står montert?).
Mye mas dette, men det er sikkert noen i klubben som har peil, og kan hjelpe meg ihvertfall med noe av dette?
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

