Noen som har andre erfaringer/synspunkter på dette?
Bensinforbruk 9-5
Moderator: Moderatorer
Bensinforbruk 9-5
Har en 01 mod. 2.0 150 HK som bruker rundt 0.9 l/mil på blandet kjøring. Langkjøring ca 0,85. Synes dette er i meste laget. Hadde en 9000 2.3 med BSR Steg 1 som brukte 0,63 på langkjøring.
Noen som har andre erfaringer/synspunkter på dette?
Noen som har andre erfaringer/synspunkter på dette?
-
B.Elle N126
- 1,5 bar

- Innlegg: 397
- Registrert: 24 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 126
- Navn: Børge Elle
- Sted: Oslo
Re: Bensinforbruk 9-5
Min 2002 9-5 med saab's egen trimsats bruker ca0,95 på bykjøring, 0,8 på blandet og helt ned på 0,63 på langkjøring. Riktignok kjører jeg mannfolk-bensin (98-oktan) slik man bør med skikkelige biler.snorre skrev:Har en 01 mod. 2.0 150 HK som bruker rundt 0.9 l/mil på blandet kjøring. Langkjøring ca 0,85. Synes dette er i meste laget. Hadde en 9000 2.3 med BSR Steg 1 som brukte 0,63 på langkjøring.
Noen som har andre erfaringer/synspunkter på dette?
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
-
Lars H N40
- 0.7 bar

- Innlegg: 149
- Registrert: 08 mar 2003, 01:00
- Sted: Lørenskog
Jeg har en 2001 95 Aero med Nordic steg 5.
I helgen gikk den på 0.59 l/mil. Utrolig snill kjøring.
Snittfart på 80 km/t.
I bytrafikk med snitt på ca. 35km/t går det på 1.1.
Selvfølgelig 98 oktan.
Min gamle 95 2.0. med Nordic steg 3 gikk på 0.63 l/mil på langkjøring. Den brukte ca. 1.0 l/mil på bykjøring.
I helgen gikk den på 0.59 l/mil. Utrolig snill kjøring.
Snittfart på 80 km/t.
I bytrafikk med snitt på ca. 35km/t går det på 1.1.
Selvfølgelig 98 oktan.
Min gamle 95 2.0. med Nordic steg 3 gikk på 0.63 l/mil på langkjøring. Den brukte ca. 1.0 l/mil på bykjøring.
Lars
Har ogsaa 01 mod. 2.0 150 HK (med automat) som brukte 0,7 da kjerringa var pa langtur. I sommer kjoerte jeg pa ca 0,8 med AC konstant paa. Ikke saa ille synes jeg. Men maa si den er toerst paa smaakjoeringa. 1,2-1,5 l/mil. Da jeg kikket i litt i "bruksanvisningen" ble jeg noe overrasket. 2.0 aut er den toersteste av alle, inkl V6'ern, paa bykjoering. (Naa blir vi ekstra skattet hvis vi kjoerer 2,3 som faktisk bruker mindre!)
Fyller foroevring 95 bensin. Av en aut. Saab reperatoer ble det meg fortalt at eneste forskjellen pa 98 og 95 oktan var at 98 var dyrere. Med en oppgradering (f.eks Nordic 200/215hk), vil bensinforbruket gaa ned da? Boer en da bruke kun 98oktan?
Fyller foroevring 95 bensin. Av en aut. Saab reperatoer ble det meg fortalt at eneste forskjellen pa 98 og 95 oktan var at 98 var dyrere. Med en oppgradering (f.eks Nordic 200/215hk), vil bensinforbruket gaa ned da? Boer en da bruke kun 98oktan?
'01 2,0 9-5_________Ørjan N235
-
Lars H N40
- 0.7 bar

- Innlegg: 149
- Registrert: 08 mar 2003, 01:00
- Sted: Lørenskog
- Glenn N101
- 1,5 bar

- Innlegg: 391
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Sted: Narvik
Er det noe merkbar forskjell ifra 95 til 98 oktan,på en bil som bare er chippet+eksos?
Kanskje et dumt spørsmål,men jeg har bare fylt 95 på de bilene jeg har hatt.
Blir det å skje noe hvis jeg fyller 95 på 9-3 en min,tenker da på godt eller vondt.
Hvis det er så at bilen blir å gå bedre,så er vel de ekstra ørene det koster en god investering eller?
Kanskje et dumt spørsmål,men jeg har bare fylt 95 på de bilene jeg har hatt.
Blir det å skje noe hvis jeg fyller 95 på 9-3 en min,tenker da på godt eller vondt.
Hvis det er så at bilen blir å gå bedre,så er vel de ekstra ørene det koster en god investering eller?
-
Lars H N40
- 0.7 bar

- Innlegg: 149
- Registrert: 08 mar 2003, 01:00
- Sted: Lørenskog
93 Turbo.
Har du chippet bilen din, så er den helt sikkert optimalisert for 98 oktan.
Benytter du 95 oktan får du tenningsbank tidligere og dermed senkes turbotrykket og bilen akselerer seinere.
Det er ikke så mye mer 98 oktan koster enn 95. Det er ikke mer enn et race eller 2 koster ekstra.
Hvem har du chip fra??
Har du chippet bilen din, så er den helt sikkert optimalisert for 98 oktan.
Benytter du 95 oktan får du tenningsbank tidligere og dermed senkes turbotrykket og bilen akselerer seinere.
Det er ikke så mye mer 98 oktan koster enn 95. Det er ikke mer enn et race eller 2 koster ekstra.
Hvem har du chip fra??
Lars
- Glenn N101
- 1,5 bar

- Innlegg: 391
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Sted: Narvik
Det har seg slik at jeg vet faktisk ikke helt.
Bilen var chippet når jeg kjøpte den,og da visste jeg ikke at den var chippet.
Helt til første gang jeg var på verkstedet,da de mente den dro litt bedre enn de andre med samme motor,og etter litt undersøking fant de ut at det stod en chip i den.
Tror det er noe bsr greier,har ikke så mye greie på chip eller bil heller for så vidt,vet ikke hvor den står engang.
Åpner bare panseret for å fylle spylervæske og peile oljen
Men det er nok ikke store karen,kanskje 20hk maks
Bilen var chippet når jeg kjøpte den,og da visste jeg ikke at den var chippet.
Helt til første gang jeg var på verkstedet,da de mente den dro litt bedre enn de andre med samme motor,og etter litt undersøking fant de ut at det stod en chip i den.
Tror det er noe bsr greier,har ikke så mye greie på chip eller bil heller for så vidt,vet ikke hvor den står engang.
Åpner bare panseret for å fylle spylervæske og peile oljen
Men det er nok ikke store karen,kanskje 20hk maks
Lars
Greit nok etter en trimmsats er satt inn at motoren er optimalisert for 98 oktan, men vil det ha noe aa si paa en orginal?
Et annet sp.maal? Du refererer til 210 til 270HK paa min bil ved bruk av Nordic. Etter hva jeg kan finne ut tilbyr de steg 1:200HK(chip) og steg2:215HK(chip+eksos). En boer vel vaere litt omtenksom ovenfor girkassa? Hvor langt boer en strekke seg? Har hoert at paa en 2,3 2000mod boer en ikke overskride 250HK?
(Dette begynner vel aa hoere til under trimmings-forumet, men har ikke faatt rettigheter til den delen ennaa!)
Greit nok etter en trimmsats er satt inn at motoren er optimalisert for 98 oktan, men vil det ha noe aa si paa en orginal?
Et annet sp.maal? Du refererer til 210 til 270HK paa min bil ved bruk av Nordic. Etter hva jeg kan finne ut tilbyr de steg 1:200HK(chip) og steg2:215HK(chip+eksos). En boer vel vaere litt omtenksom ovenfor girkassa? Hvor langt boer en strekke seg? Har hoert at paa en 2,3 2000mod boer en ikke overskride 250HK?
(Dette begynner vel aa hoere til under trimmings-forumet, men har ikke faatt rettigheter til den delen ennaa!)
'01 2,0 9-5_________Ørjan N235
-
Lars H N40
- 0.7 bar

- Innlegg: 149
- Registrert: 08 mar 2003, 01:00
- Sted: Lørenskog
Hei Orjan.
Kjører du orginalt så bruk gjerne 95 oktan. Du får ikke glede av 98 bortsett hvis det er svært varmt og du drar skikkelig på.
Nordic tilbyr alt fra ca. 200 HK til 300 HK på en 2 .0 l motor. T5 og T7.
Det er vanskelig å få en oversikt på web siden deres. 300 Hk en er helt ny. Eieren heter Patrik.
Testen finner du på
http://www.nordictuning.biz/movies3
Sønnen min har en 2.0 l 9000 med 270 HK. Han har manuell kasse.
Den fungerer utmerket.
Bruker TD04-15 turbo.
Det er nok ikke HKene som knekker girkassen din. Det er heller dreiemomentet. Og uvettig kjøring.
Jeg vet ikke hva specen er for automat kassen din, men det vet de sikkert på det svenske forumet.
Men du kan gladelig kjøre med steg 3 fra alle tuningleverandørene uten å være engstelig
Kjører du orginalt så bruk gjerne 95 oktan. Du får ikke glede av 98 bortsett hvis det er svært varmt og du drar skikkelig på.
Nordic tilbyr alt fra ca. 200 HK til 300 HK på en 2 .0 l motor. T5 og T7.
Det er vanskelig å få en oversikt på web siden deres. 300 Hk en er helt ny. Eieren heter Patrik.
Testen finner du på
http://www.nordictuning.biz/movies3
Sønnen min har en 2.0 l 9000 med 270 HK. Han har manuell kasse.
Den fungerer utmerket.
Bruker TD04-15 turbo.
Det er nok ikke HKene som knekker girkassen din. Det er heller dreiemomentet. Og uvettig kjøring.
Jeg vet ikke hva specen er for automat kassen din, men det vet de sikkert på det svenske forumet.
Men du kan gladelig kjøre med steg 3 fra alle tuningleverandørene uten å være engstelig
Lars
- Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Veit ikkje om det gjeld nyare bilar, men for 900-en min anbefalar SAAB 98oktan, bilen går både billigare og betre enn på 95, noko som samanfattar med mine små uvitenskaplige testar.Lars H N40 skrev:Kjører du orginalt så bruk gjerne 95 oktan. Du får ikke glede av 98 bortsett hvis det er svært varmt og du drar skikkelig på.
-
Gjest
jeg har en 93 aut -99 mod. som reduserte forbruket med 0,1 pr mil da jeg byttet til 98 oktan. (reduserte med ytterligere 0,1 etter motor-modifisering -bytte av wastegate og økt turbotrykk).
Har også en 95 estate aut. -02 mod. steg 1, her kjører jeg og kun 98 og den bruker ca 0,75 på langkjøring (i norge). På vei hjem fra Spania i fjor, på strekningen Toulouse og Paris, var snittforbruket 1,7 pr mil (snitthastigheten var 167 kmt).
BRUK KUN 98!!!
Har også en 95 estate aut. -02 mod. steg 1, her kjører jeg og kun 98 og den bruker ca 0,75 på langkjøring (i norge). På vei hjem fra Spania i fjor, på strekningen Toulouse og Paris, var snittforbruket 1,7 pr mil (snitthastigheten var 167 kmt).
BRUK KUN 98!!!
-
Ole-P-N154
- 2.0 bar

- Innlegg: 994
- Registrert: 05 mar 2003, 01:00